Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč zadní světla aut svítí zrovna červeně? Má to své naprosto logické důvody
25.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Mohla by používat jakoukoli jinou barvu, přesto už dávno vsadila na jednu a nevíme o koutě světa, kde by tomu kdy bylo jinak. Tato vzácná shoda má své racionální vysvětlení.
Nemusíte se o auta nějak zvlášť zajímat, abyste věděli, že jejich koncová světla jsou vždy červená. Je tomu tak od chvíle, kdy se na vozech nějaká zadní světla vůbec začala objevovat a nenajdete jediné místo civilizovaného světa, kde by zvolili jiné řešení. Přitom barev je tolik a auta by možná byla veselejší, kdyby zářila do světa třeba zeleně, žlutě nebo modře. Tak proč jsou tedy ona světla vždy červená?
Pro vysvětlení se musíme vydat až do prvopočátků motorizované dopravy v 19. století, kdy situace v ulicích tehdejších velkoměst začala vyžadovat používání světel. V počátcích stačilo svítit vpřed, protože se jezdilo pomalu. Když se ale do ulic dostala auta, přišla potřeba světelně označit také zadní část vozidel. Viditelnost měla eliminovat zvyšující se počet nehod a čirá světla jako vpředu logicky znovu použít nešlo. Tak volba musela padnout na jinou barvu.
Volba padla na červenou, kterou byly ještě dříve značeny konce vlakových souprav. Červená barva dlouhá staletí znamenala nebezpečí, problém či vážnou situaci. Příroda se takto projevuje od nepaměti, i krev je nakonec červená, a tak po železniční dopravě tento zvyk převzal automobilový průmysl. Nejdříve zadní lampy jen upozorňovaly na přítomnost dopravního prostředku, později se přidala i signalizace změny směru nebo bílé světlo zpátečky. Technika svícení prošla složitým vývojem, ale zvolené barvy zadních svítilen zůstaly stejné.
„Bylo to tak na vlacích, a tak se to na autech udělalo stejně,” ale není ten pravý důvod. Klíčovou motivací pro používání rudých zadních světel spočívá ve fungování lidských očí, které ji na jednu stranu velmi dobře vnímají, na tu druhou nás ale červené světlo nezbavuje vidění v pro orientaci podstatnějších kratších vlnových délkách. Nakonec to znáte sami - stačí, aby před vámi někdo v noci začal couvat a rázem kvůli signalizaci zpátečky nevidíte skoro nic. Taková rozsvícená brzdová světla sice mohou oslňovat, ale i přes ně v noci nadále vidíte.
Možná si vzpomenete, že jsme si kdysi vysvětlovali, proč BMW používá rudě-oranžové podsvětlení přístrojovky, i když není zrovna pěkné. Důvod je úplně stejný - inženýři v Mnichově si ale tento odstín vybrali po precizním zkoumání reakcí lidského oka na tu či onu barvu. Před pár stoletími pochopitelně nikdo nic podobného nedělal, lidstvo ale přirozeně došlo k velmi podobným závěrům - červená barva jasně upozorní a přitom v noci nedráždí oči, a proto sama nezpůsobuje nebezpečí. Proto jsou koncová světla aut taková, jaká jsou a těžko kdy budou jiná...
Barva zadního osvětlení má původ v označení nebezpečí, ale zároveň je vhodná z hlediska reakcí lidských očí
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis