Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Protean Electric 2014: nové elektromotory pro náboje kol dávné problémy neřeší
19.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Americký Protean začne už v příštím roce vyrábět elektromotory integrované do nábojů kol. Omezeními danými konstrukcí si hlavu neláme.
Elektromotor integrovaný do kola si pod patentovým číslem 300 827 nechal již v roce 1884 zaregistrovat Wellington Adams ze St. Louis a pokud byste potřebovali další důkaz o tom, že se opět vytahuje dávno objevené, stačí se zblízka podívat na konstrukci hybridu Lohner-Porsche z přelomu devatenáctého a dvacátého století od proslulého rodáka z Vratislavic.
Že se tato koncepce nakonec neprosadila, snad není těžké pochopit. Jednak se s rozvojem spalovacího motoru a dostupností benzínu ukázalo, že elektromobily nemají kvůli notoricky známým omezením s uskladněním energie velkou šanci a nemalým problémem se posléze (se zvyšující rychlostí aut) ukázala být také neodpružená hmotnost zhoršující jízdní komfort a komplikující kontakt pneumatiky se silnicí.
Ačkoli budou zastánci elektrické mobility pochopitelně tvrdit opak, nezávažnější nedostatky akumulátorů jsme za téměř 130 let nevyřešili a ani elektromotory jsme nakonec nezmenšili natolik, abychom mohli jejich hmotnost v dynamice kola/automobilu zanedbat. Přesto politické okolnosti (které snad není nutné opět rozepisovat) umožňují, aby se opět objevily firmy, které tvrdí, že čas na oprášení starých technologií nastal právě teď.
Jednou z nich je americká nadnárodní společnost Protean Electric, která se v příštím roce chystá spustit sériovou produkci elektromotorů integrovaných do nábojů kol. Každá jednotka bude mít poměrně slušný výkon 100 koní, točivý moment téměř 1 000 newtonmetrů a navíc odpadají převody, poloosy nebo rozvodovka nápravy, háček je pouze v tom, že jen samotný elektromotor (bez kola a pneumatiky) váží 31 kg. A to je zkrátka příliš mnoho na to, aby toto řešeí bylo něčím přelomovým.
Protean navzdory tomu věří, že své odběratele - rekrutující se především z řad výrobců hybridů -najde. K usnadnění svých plánů rozjede výrobu v Číně, která dotuje elektromobily štědřeji než kterýkoli jiný stát (v přepočtu téměř půl milionu na každý prodaný vůz). Kromě toho by se podle nejodvážnějších představ měly jejich produkty objevit rovněž jako doplňková výbava pro jakýkoli vůz s koly o rozměry 18 až 24 palců, ačkoli firma jaksi nespecifikuje, kde by měly být umístěné akumulátory, řídicí elektronika, případně jak skloubí nové pohonné jednotky s původním motorem či originálním zavěšením a odpružením.








Protean demonstroval svou technologii na voze Brabus High Performance 4WD Full Electric
Zdroj: MotorAuthority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Největší hrozbou pro autoprůmysl je EU, ne Čína, říká nový šéf Stellantisu. Volá po návratu spalovacích motorů
včeraNešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včeraJeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
včeraSlavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
včeraSen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva