Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
RBR: radiální bi-rotační motor jako pohon budoucnosti?
26.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Snílek, nebo seriózní konstruktér? Belgičan Devaere je přesvědčen, že má životaschopnou alternativu k tradičním motorům.
V evolučním souboji o nejúspěšnější technologii proměny chemické energie na mechanickou práci využívanou k pohonu silničních dopravních prostředků jednoznačně dominuje pístový spalovací motor fungující na principu čtyřdobého Ottova spalovacího cyklu.
Amatérských, profesionálních i vědeckých pokusů o překonání této nejrozšířenější koncepce bylo tolik, že by to vydalo na celou knižnici. Jen namátkou můžeme zmínit třeba z rotačních jednotek známý Wankel, dále Webbův, Cornuův, Umplebyho, Cooleyho nebo Siddonsův agregát.
Pak tu máme toroidní motory od Dewandreho, Becka, Esselbeho, Wolffa, Tschudiho nebo Bradshawa a spousta času i peněz bylo věnováno axiálním jednotkám, motorům s rotujícími ventily anebo kuriozity od Bakewella, Polizziho, Bretona... Pokud máte jen trochu rádi neobvyklou techniku, vřele doporučuji.
Přestože z výše zmiňovaných konstrukcí se žádná nijak zásadně neprosadila a to i včetně relativně známého Wankelu, neznamená to, že se další a další lidé nepokoušejí protlačit svou myšlenku neobvyklého motoru. Jedním z posledních je belgický návrhář Franky Devaere, který vytvořil něco na způsob systému Fairchild-Caminez, akorát celý křížový mechanizmus pístů a ojnic vykonává kromě vratného pohybu také pohyb rotační.
Motor Harolda Camineza měl značné problémy s vibracemi a vzhledem k materiálům používaným v 20. letech minulého století také s vysokou hmotností. Devaere měl v tomto směru určitě mnohem více možností, jak se ale vypořádal se všemi nástrahami (třeba rychlou změnou otáček, která je u větší rotující hmoty a vznikajících obrovských odstředivých sil značně komplikovaná) není dosud jasné.
Jeho myšlenkový model s názvem RBR (Radial Bi Rotary) byl zatím převeden pouze do 3D grafiky, která vám ve videu pod článkem alespoň pro představu napoví, jak by jeho dílo mělo fungovat v praxi.
Devaere momentálně pracuje na prvním skutečném motoru s objemem 750 krychlových centimetrů a všechny komponenty je údajně možné vyrábět konvenčními technikami. Kromě neobvyklé konstrukce má jednotka pracovat v Atkinsonově cyklu s pozdějším zavíráním sacích ventilů. Autor slibuje různé varianty spalující konvenční paliva a jako hlavní benefit vysokou účinnost. Pokud uspěje, určitě se k jeho motoru ještě vrátíme.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 2 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 3 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 5 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
před 6 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB