Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault Energy 0,9 TCe: tři válce do skla
12.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Renault už pár let vyhrožuje přeplňovaným podlitrovým tříválcem, dosud jej ale představil jen v náznacích. V Ženevě o něm konečně řekl více.
Nadpisem tohoto článku snad ani nechceme naznačit, co by si zasloužila většina „moderních downsizovaných motorů”, zejména pak těch tří- a méněválcových - tedy prohodit sklem u dealera, kde jste si je pořídili. I když vlastně ani to není úplně špatný nápad, možná by to pár lidem otevřelo oči.
Přesto berte ony „tři válce do skla” spíše jako parafrázi receptu na známou kulinářskou záležitost. V tomto případě ale není výsledkem cholesterolová bomba mající za cíl uspokojit něčí hlad, ale časovaná bomba, která ukájí choutky evropských norem po papírově úspornějších motorech. Je vskutku fascinující, jak pod tvrdými regulacemi vznikají jednotky, o které nikdo nestojí. Přečtěte si třeba náš test motoru 0,9 TwinAir od Fiatu - něco takového je bez nejmenších pochyb odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil. Přesto se i tyto agregáty prodávají více než obstojně, neboť jejich klasičtější alternativy pod stejným tlakem mizí z trhu a auta jaksi k životu potřebujeme.
Nový motor Renaultu má s tím od Fiatu naštěstí shodný jen objem, počet válců je o plných 50 procent vyšší - místo dvou jsou tři. Poprvé o něm Francouzi hovořili již v roce 2009, již tehdy ale naznačovali, že se do sériové výroby dostane až v této době. Zatím jej tedy v žádném produkčním Renaultu nenajdeme, namířeno má ale pod kapotu čtvrté generace Clia, která se představí na letošním pařížském autosalonu.
Jeho cílem je v nabídce motorů nahradit už tak downsizovaný agregát 1,2 TCe v jeho stokoňové verzi. Sám 0,9 TCe pak nabídne při objemu 899 cm3 a přeplňování jedním turbem nejvýše 66 kW (90 koní) v 5 000 ot./min a 135 Nm v 2 500 ot./min. Kam vede tento krok? No samozřejmě směrem ke snížení papírové spotřeby, tedy i emisí CO2 a tedy i „mastných” pokut, které EU od ledna rozdává za jejich „nadlimitní” výši. Konkrétní hodnoty spotřeby pro žádný z vozů, ve kterém se tento motor má objevit, Renault nesdělil, ale dokážeme si je spočítat sami.
Automobilka tvrdí, že odříznutím jednoho válce (skoro doslova, kolik jsou 3/4 z 1,2 litru...) se papírová spotřeba paliva sníží o 20 procent. Nad tím se skoro tají dech, ale snížení objemu motoru a počtu válců se všemi negativními projevy na tom má pouze osmiprocentní zásluhu. Možná si říkáte, jestli to za to stojí, ale počítejte s námi: pokud snížíte spotřebu Clia 1,2 TCe (5,4 l/100 km) o osm procent, je to 10 ušetřených gramů CO2 na kilometr a za ty dnes dnes EU inkasuje po 95 eurech za každý prodaný vůz. Úspora na pokutách tedy činí 950 Eur (necelých 24 tisíc Kč) per auto a teď si vše vynásobte počtem prodaných modelů Clio v Evropě v tomto provedení (to bude jistě nemalá část z aktuáĺních 300 tisíc aut) a máte před sebou sumu, za kterou by šéfové automobilky prodali i své vlastní rodiny. Natož pak něco jako akustický komfort, kultivovanost nebo průběh výkonu motoru obyčejného příměstského auta... A to jsme pořád jen u oněch osmi procent, celková úspora na pokutách bude více než dvojnásobná.
O zbylé sníže se pak má postarat systém start-stop (3,5 %), rekuperace kinetické energie přes alternátor (3 %), optimalizace spalovacího procesu a způsobu chlazení válců (2,5 %) a snížení třecích ztrát (2 %). Výsledek v reálném světě bude jistě jiný, ale Renaultu to na papíře vychází přesně takto.
Další informace o tomto agregátu můžete vyčíst z přiložených snímků, které Renault při příležitosti jeho ženevského představení uvolnil. Jsou ale více „imidžové” než technické. Že bychom se na příchod této jednotky těšili, to nemůžeme říci, ale v reálu ji okusíme rádi. Třeba ji křivdíme...
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012







Nový motor Renaultu funguje na papíře skoro perfektně, na kontakt s realitou si počkejme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025Nejúchvatnější Octavia, kterou dnes uvidíte, vás donutí zapomenout na veškerou zášť vůči české automobilce
17.8.2025Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
17.8.2025VW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
17.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva