Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční kola se otáčí všemi směry, zásadně mění manévrovatelnost aut
1.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kanadský řidič náklaďáků po osmi letech bádání přichází s koly, jejichž pneumatiky se točí i v příčném směru. Parkování s nimi je hračka.
Problémy s parkováním či úzkými krkolomnými uličkami jsme nejspíše ve svých automobilových začátcích zažili všichni. A pro mnohé motoristy jsou tyto činnosti noční můrou dodnes. V tomto ohledu jim přitom pomocnou ruku začíná podávat řada značek, která své vozy vybavuje rozličnými kamerami, senzory a parkovacími asistenty, jenž jsou schopné pomoci řidiči lépe se zorientovat a nebo rovnou samovolně zajet či vyjet ze stísněných prostor.
Jakkoliv jde o věci, které dokáží pomoci, je třeba dodat, že veškeré nesnáze neřeší. Kupříkladu v našlapaných centrech řady metropolí si neví rady, neboť nalezená místa neshledává dostatečnými. Navíc za vás nepřevezme kontrolu nad vozem ve zmiňovaných úzkých uličkách, těmi se i nadále musíte prodrat sami. Možné řešení obojího však existuje - zlepšit manévrovací schopnost samotného auta.
V tomto směru se aktuální možnosti zdají být vyčerpané, nejde-li o fyzicky malé auto s neobvykle velkým rejdem. Novou nadějí všech méně schopných motoristů se ale stává kanadský řidič nákladních vozů a amatérský vynálezce William Liddiard, který nedávno představil nová kola umožňující paralelní parkování či pohyb bez toho, aniž by bylo nutné otočit volantem. Nasazené dvojité pneumatiky se totiž neotáčí jen v přímém směru, ale rovněž i v tom podélném a kombinací těchto dvou pohybů se dokáží otáčet prakticky jakýmkoli směrem.
Liddiard již svými revolučními koly osadil postarší Toyotu Echo, jejíž otáčení vskutku na pětníku natočil a umístil na YouTube. Přitom uvedl, že zpočátku musel velmi improvizovat, než se systém stal plně funkčním. Během osmi let navíc utratil 80 000 CAD (cca 1,5 mil. Kč) za veškeré patenty a samotný vývoj.
Ve svém bádání musel dokonce jednou začít znovu od nuly, neboť v roce 2012 s obdobným systémem vyrukovala Honda. Liddiard v návaznosti na to svůj systém přepracoval a vylepšil, přičemž aktuálně čeká na další potvrzení patentového úřadu. I po jeho obdržení ale jen stěží dojde na masovou výrobu.
Důvodů je hned několik, přičemž tím zásadním je fakt, že speciální pneumatiky vůz zpomalují. Jimi osazený finální produkt tedy musí počítat s nižším koncovým převodem, poté jsou ovšem „vyšší rychlosti reálné“. Liddiard by přitom vše chtěl dotáhnout do formy prototypu, který následně prodá velkým automobilkám.
K tomu dodává, že společnosti jako Goodyear nebo již zmiňovaná Honda by celý proces mohly urychlit. Uživatelé se přitom nemají bát o svou bezpečnost, neboť pneumatiky „jsou navrženy pro každé počasí a silniční podmínky, dokážou odolat i velkým dírám a mají stejnou charakteristiku jako běžné obutí“.
Odhadovaná cena je dva tisíce kanadských dolarů (38 tisíc korun) na kolo, přičemž není potřeba jakékoliv úpravy samotného vozu. Veškerá technologie spočívající v externím motoru je totiž integrována do samotného středu „ráfku“. Momentálně se přitom počítá s podélnou rychlostí okolo 2 km/h.
Jsme opravdu zvědavi, jak se celá záležitost vyvine. Nápad to rozhodně není špatný, byť ne originální a jeho zpracování aktuálně budí trochu rozpaky. Ale jak by řekl Jára Cimrman, „mne o myšlenku se jedná“. Uvidíme tedy, zda ta osloví nějakou společnost, která Liddiardův patent koupí a zkomercializuje.





Liddiardova kola zatím nevypadají příliš vábně, i proto do sériové výroby ještě nemíří. Na fotkách můžete i vidět i samotného Williama Liddiarda
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
