Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche

Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají normy EU.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche

19.5.2020 | Petr Prokopec

Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche

/

Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají normy EU.

Poslední roky se v automobilové branži nesly ve znamení downsizingu, přeplňování a elektrifikace. Výrobci těmito kroky zareagovali na přísnější emisní limity, které nebylo možné s objemnými jednotkami splnit. Zajímavé nicméně je, že v budoucnu nás čeká pravý opak, jakkoliv turbodmychadel se již nezbavíme. Nicméně objemy spalovacích agregátů a počty jejich válců opět vzrostou, říká Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pro řadu 911.

Walliser uvedl, že norma Euro 7, která začne v Evropské unii platit v roce 2026, bude ještě větší výzvou než stávající limity. Nová pravidla mají totiž co nejvíce eliminovat propast mezi laboratorními výsledky a spotřebou z reálného světa, což bude mít za následek omezení litrového výkonu, který za poslední léta díky kombinaci downsizingu a přeplňování zásadně narostl. Dorazily tak extrémně maloobjemové motory, které ve skutečném světě generují mnohem více emisí než v laboratořích.

„Očekávám, že v průměru naroste objem jednotek plnících normu Euro 7 o 20 procent. Spousta výrobců přejde ze čtyřválců na šestiválce a ze šestiválců na osmiválce,“ uvedl Walliser. Zároveň ale dodal, že tato změna sebou přinese definitivní konec atmosférických jednotek. Důvodem je nárůst emisí spojený s navýšením objemů motorů, který si vyžádá komplexnější katalyzátory. Ty navíc budou třikrát až čtyřikrát větší než ty současné.

To nicméně znamená, že bude zapotřebí vyššího výkonu, aby pohonná jednotka přes tuto „zátku“ vůz vůbec rozpohybovala. Přeplňování se tak stane nezbytností, jakkoliv dle Wallisera atmosférické jednotky nezmizí hned s první lednovou půlnocí roku 2026. Místo toho jim dává deset let, loučit se tedy budeme někdy na přelomu další dekády. Jakkoliv jde samozřejmě jen o prognózy, které se mohou i vlivem zlepšení techniky změnit.

Tak jako tak se nicméně jedná o dobrou zprávu, které lze věřit - stejně jako v minulosti emisní regulace nedávají mnoho prostoru dělat věci jinak. Vysvětluje to třeba i zprávy o tom, že Mazda vyvíjí novou zadokolkovou platformu osazenou šestiválcovými motory. Takové motory Mazda nyní nemá a bude muset utratit spoustu peněz za jejich vývoj. S ohledem na ono přitvrzení norem se dosud zdálo překvapivé, že Japonci míří upsizingovým směrem, Walliser ale vše vysvětluje.


Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 1 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 02Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 2 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 04Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 3 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 05Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 4 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 06Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 5 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 07Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 6 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 09Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 7 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 11Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 8 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 12Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 9 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 13Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 10 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 14Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 11 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 15Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 12 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 16Downsizing končí, nové motory budou asi o pětinu větší, říká šéftechnik Porsche - 13 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 17
Důkazem návratu Porsche k objemným motorům jsou nový Cayman a Boxster GTS, jenž do vínku dostaly čtyřlitrový šestiválec

Zdroj: Which Car

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše