Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Seznamte se s nejlepšími automobilovými brzdami světa. Jsou nejlehčí, nejvýkonnější, nejdražší
2.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Brzdové systémy silničních aut ušly obrovský roky kus cesty a dnes si i pro relativně dostupné vozy můžete koupit karbon-keramické systémy. I ty jsou ale druhou ligou vedle komponentů pro F1.
Přes týden jsme vám ukázali prý revoluční brzdový systém firmy Brembo. Výrazně odlehčené třmeny odlité z hliníku snižují neodpruženou hmotnost na každém kole o podstatných 400 gramů. Nižší neodpružená hmota se vždy příznivě projeví na chování vozu, přitom redukované italské brzdiče zároveň zkracují brzdnou dráhu. To jsou ale brzdy pro silniční auta, třebaže taková jako je Pagani Huayra. Vrchol možností je ještě úplně jinde.
Znovu Brembo totiž dodává i komponenty pro monoposty Formule 1 a také pro ně vyvinul něco nového. První závod letošní sezóny máme za sebou a můžeme se podívat na to, čím krotí rychlost vůbec nejlepší automobily pod sluncem. Množství regulací ze strany automobilové federace FIA sice nedovoluje vyvinout to absolutně nejlepší, co si technici dokáží představit, i zdokonalování brzd v rámci možností daných pravidly ale stojí za pozornost.
Letos to platí tím spíše, že ef-jedničky by měly být znovu nejrychlejší, co kdy byly. Vylepšené aerodynamické vlastnosti vozů a přilnavější směsi pneumatik přidávají na rychlosti, někdy trochu opomíjené brzdy ale také mají co říci k dosahovaným časům na kolo.
Brzdy od Bremba najdeme u většiny současných monopostů. Aby v sezóně 2018 vlastnosti stačily pokročilým technologiím zvyšující tempo, získaly karbonové kotouče dalších 100 ventilačních kanálů, které pomohou snižovat teplotu z více než 1 000 stupňů Celsia. Existují tři typy brzdových disků v závislosti na obvodu, okolní teplotě a strategii závodu. Počet ventilačních průduchů se pohybuje v rozmezí od 900 do 1 200 štěrbin, výjimečně dokonce 1 500. Přední kotouče mají danou tloušťku 32 mm, ty zadní 28 mm.
Opět svoji nemalou roli hraje hmotnost. Představené brzdy jsou až neuvěřitelně lehké. Méně než kilová hmotnost celého řešení pro každé z kol se nevyrovná žádným brzdám osobních automobilů, dokonce šestkrát překoná váhu karbon-keramických systémů a dvanáctkrát pokoří hmotnost běžných ocelových disků. To je neskutečný rozdíl a znamená pro nás obtížně představitelnou cenu takového řešení - už karbon-keramické brdy pro silniční vozy stojí statisíce, tady půjde o miliony, možná ani ne jednotky.
Brembo tedy opět ukázalo odolnější a lehčí mechaniku. Zdokonalená efektivita se projevila hlavně na zadní nápravě, kterou krotí čtyřpístkové třmeny místo šestipístků vepředu. Dodejme, že jeden brzdič vydrží cca 10 000 kilometrů, to není úplně málo, kotouče a desky se ale musí měnit častěji - v závislosti na strategii týmy spotřebují něco mezi 140 a 240 sadami za sezónu, což znamená odhadem 760 brzdových destiček za rok pro jeden vůz. Zkuste si vzpomenout, kdy jste na svém autě měnili brzdy vy...






Brzdy F1 vypadají podobně jako u klasických vozů, ve skutečnosti se liší obrovským způsobem. Musí vydržet podstatně náročnější zacházení a jsou také nesrovnatelně lehčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ruský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
před hodinouHonda promarnila obrovskou příležitost, její poslední novinka je další předražený nesmysl
před 3 hodinamiExistuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
před 4 hodinamiVW začal odhalovat další malé SUV. Nevypadá zle, pokud ale zaboduje, bude to jen na svých úkor sourozenců
před 5 hodinamiPorsche vykopli z německého akciového indexu DAX, o míře i rychlosti jeho úpadku to říká vše
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.05. 11:59 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 09.05. 09:11 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 09.05. 08:25 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan