Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Seznamte se s nejlepšími automobilovými brzdami světa. Jsou nejlehčí, nejvýkonnější, nejdražší
2.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Brzdové systémy silničních aut ušly obrovský roky kus cesty a dnes si i pro relativně dostupné vozy můžete koupit karbon-keramické systémy. I ty jsou ale druhou ligou vedle komponentů pro F1.
Přes týden jsme vám ukázali prý revoluční brzdový systém firmy Brembo. Výrazně odlehčené třmeny odlité z hliníku snižují neodpruženou hmotnost na každém kole o podstatných 400 gramů. Nižší neodpružená hmota se vždy příznivě projeví na chování vozu, přitom redukované italské brzdiče zároveň zkracují brzdnou dráhu. To jsou ale brzdy pro silniční auta, třebaže taková jako je Pagani Huayra. Vrchol možností je ještě úplně jinde.
Znovu Brembo totiž dodává i komponenty pro monoposty Formule 1 a také pro ně vyvinul něco nového. První závod letošní sezóny máme za sebou a můžeme se podívat na to, čím krotí rychlost vůbec nejlepší automobily pod sluncem. Množství regulací ze strany automobilové federace FIA sice nedovoluje vyvinout to absolutně nejlepší, co si technici dokáží představit, i zdokonalování brzd v rámci možností daných pravidly ale stojí za pozornost.
Letos to platí tím spíše, že ef-jedničky by měly být znovu nejrychlejší, co kdy byly. Vylepšené aerodynamické vlastnosti vozů a přilnavější směsi pneumatik přidávají na rychlosti, někdy trochu opomíjené brzdy ale také mají co říci k dosahovaným časům na kolo.
Brzdy od Bremba najdeme u většiny současných monopostů. Aby v sezóně 2018 vlastnosti stačily pokročilým technologiím zvyšující tempo, získaly karbonové kotouče dalších 100 ventilačních kanálů, které pomohou snižovat teplotu z více než 1 000 stupňů Celsia. Existují tři typy brzdových disků v závislosti na obvodu, okolní teplotě a strategii závodu. Počet ventilačních průduchů se pohybuje v rozmezí od 900 do 1 200 štěrbin, výjimečně dokonce 1 500. Přední kotouče mají danou tloušťku 32 mm, ty zadní 28 mm.
Opět svoji nemalou roli hraje hmotnost. Představené brzdy jsou až neuvěřitelně lehké. Méně než kilová hmotnost celého řešení pro každé z kol se nevyrovná žádným brzdám osobních automobilů, dokonce šestkrát překoná váhu karbon-keramických systémů a dvanáctkrát pokoří hmotnost běžných ocelových disků. To je neskutečný rozdíl a znamená pro nás obtížně představitelnou cenu takového řešení - už karbon-keramické brdy pro silniční vozy stojí statisíce, tady půjde o miliony, možná ani ne jednotky.
Brembo tedy opět ukázalo odolnější a lehčí mechaniku. Zdokonalená efektivita se projevila hlavně na zadní nápravě, kterou krotí čtyřpístkové třmeny místo šestipístků vepředu. Dodejme, že jeden brzdič vydrží cca 10 000 kilometrů, to není úplně málo, kotouče a desky se ale musí měnit častěji - v závislosti na strategii týmy spotřebují něco mezi 140 a 240 sadami za sezónu, což znamená odhadem 760 brzdových destiček za rok pro jeden vůz. Zkuste si vzpomenout, kdy jste na svém autě měnili brzdy vy...






Brzdy F1 vypadají podobně jako u klasických vozů, ve skutečnosti se liší obrovským způsobem. Musí vydržet podstatně náročnější zacházení a jsou také nesrovnatelně lehčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem včera 16:38
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash včera 16:18
- V Moto3 dnes vévodil lídr šampionátu včera 16:02
- Pole Position pro Quartarara včera 11:48
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 27.6.2025
Nejnovější články
Porsche dává lekci Ferrari. Takhle můžou Italové znovu dosáhnout toho, že majitelé nebudou na svých autech prodělávat kalhoty
před 2 hodinamiRusové zkouší bodovat v zatím neprobádaných vodách, představili své SUV-kupé pro nejchudší
před 3 hodinamiVelká Británie dál hrdě ukazuje cestu EU, výroba aut se tam propadla na nejnižší úroveň od roku 1949
před 5 hodinamiNěmecký král ztráty hodnoty už stěží bude levnější, luxusní raketa jedoucí 305 km/h připravila majitele o 2,6 milionu za pár let
před 6 hodinamiMercedes je nepoučitelný. Takto jeho poslední novinka „falšuje osmiválec”. A „kůže” uvnitř má ke kůži ještě dál
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva