Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Slibné nové baterie Tesly Cybertruck jsou skutečně zklamání, mizerné výkony při dobíjení jsou krok zpět
31.12.2023 | Petr Miler
V jednu chvíli byly označované za revoluční, měly přinést vyšší energetickou hustotu i rychlejší dobíjení. To první zatím neposoudíme, v případě dobíjení ale Cybertruck ani zdaleka nevyužívá možností Superchargerů a je na tom dokonce hůř než jiné modely.
Tesla Cybertruck přišla s řadou novinek, které nelze přehlédnout, některé ale vidět nejsou. Jednou z takových je, že jde o první model americké automobilky, který používá výlučně nový typ článků zvaný 4680. Psali jsme o nich nedávno s tím, že tyto akumulátory jsou důvodem, proč výroba vozu drhne, i když nepřináší nic dramaticky nového. O tom se ostatně dříve rozpovídal také jeden z techniků Bosche, který je dokonce označil za navoněnou bídu. Byly to relevantní a fundované komentáře nevystřelené od boku, z hlediska použití se ale pořád hlavně o teoretická očekávání. Nyní tu máme první praktické zkušenosti.
Ani ty ale nejsou dobré a nejlépe je shrnuje video jednoho z prvních majitelů Cybertrucku. Už před Vánoci se v diskuzních fórech majitelů začalo řešit, že ani při použití nejnovějších Superchargerů Tesly třetí generace nové baterie zdaleka nejsou to využít jejich výkon a dobíjecí křivka je velmi nestabilní. Už při dobití 35% kapacity baterie měl využívaný dobíjecí výkon klesat pod 150 kW, což je při kapacitě baterií přes 120 kWh příliš málo na to, aby doplnění energie proběhlo jinak než tragicky pomalu.
Majitelé tak hlásili, že na dobití pouhých 150 mil dojezdu (asi 241 km) potřebují okolo 45 až 55 minut času, což je ve srovnání s doplněním paliva u čerpací stanice na podobný dojezd (minuta?) nekonečně pomalé. Dobíjecí výkon měl totiž s dalším růstem dobité kapacity ještě dál klesat, a to až pod 100 kW. Byla to ale jen anekdotická tvrzení a bez jasné dokumentace dosažené křivky nabíjení jsme o ně nechtěli opírat dalekosáhlejší závěry.
Právě takovou dokumentaci ale máme nyní k dispozici. Zmíněný majitel Cybetrucku v návaznosti na zmíněná tvrzení zdokumentoval celou včerejší nabíjecí relaci a byť záznam končí na dobití na 90 % kapacity kvůli selhání kamery, je jasné, že to je bída. U Superchargeru strávil 50 minut, přičemž vůz resp. jeho baterie potřebovaly 40 minut na to, aby se dostaly na 80 % kapacity. Začalo to dobře, z kýžených 250 kW ale dobíjecí výkon už při dobití 20 % kapacity klesl na 150 kW, při 40 % dál klesal a ustálil se až na pouhých 80 kW při dobití 65 až a 85 % kapacity. To je opravdu mizerné.
Jediným relevantním závěrem v tuto chvíli je, že baterie 4680 jsou přesně tak neohromující, jak tvrdí jejich kritici. Fanoušci Tesly nepřekvapivě hovoří i o možnosti, že baterie jsou skvělé a Tesla zatím jen omezuje dobíjecí výkon softwarově, než doladí vše potřebné. Pochybujeme o tom, s těmito bateriemi má zkušenosti už z některých verzí Modelu Y, vyloučit to ale v tuto chvíli pochopitelně nelze.




Od článků 4680 jsme se měli dočkat skoro zázraků, dnes to vypadá na pravý opak. Jedním z problémů je rychlost dobíjení, kterou přesně dokumentuje video níže. Foto: Tesla
Zdroj: Our Cyber Life@Youtube
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 4 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 5 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 7 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 8 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 19:30 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 11.03. 19:28 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
