Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Složená turbodmychadla mohou přidat ještě více výkonu „z ničeho”
20.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Turba teď hlavně stlačují vzduch. Výfukové plyny se ale dají využít i dále, přímo pro pohon auta.
Přeplňování je pod kapotami osobních automobilů už docela dlouho a jako technologie existuje ještě déle. Ve většině případů, v běžných autech vždy, je hlavní jednotkou přeplňování kompresor, který je poháněn buď klikovou hřídelí a řemenem, to hovoříme o kompresoru, nebo výfukovými plyny, v takovém případě to je turbodmychadlo. Využití výfukových plynů ale nemusí končit jen u stlačování nasávaného vzduchu.
Výfukové plyny je možno využívat ještě dále, i po roztočení kompresoru. V případě mechanického propojení mohou pohánět další turbínu, která však bude místo kompresoru pohánět přes ozubená kola a hydrodynamický měnič točivého momentu či jakousi viskózní spojku přímo klikovou hřídel, a tak sama o sobě, bez dalšího spalování, zvyšovat výkon.
Ani toto řešení není zas tak nové, bylo v určité podobě použito na leteckém osmnáctiválci Wright R-3350 těsně po druhé světové válce. Používá se i v současnosti, a to na 14,8litrovém motoru Detroit Diesel DD15 TC, kterým jsou vybaveny některé americké tahače značek Freightliner a Western Star a který si můžete prohlédnout v animaci pod článkem. Něco podobného ve svých motorech údajně využívají také značky Scania a Volvo.
Další variantou je k hřídeli standardního turbodmychadla připojit elektromotor, tedy postavit elektrické propojení. Elektromotor může sloužit několika způsoby - může zastupovat klasický, řemenem poháněný alternátor, může být součástí klasického hybridního pohonného ústrojí, tedy nabíjet baterie, které pak přes elektromotor pošlou dodatečnou sílu na kola. Anebo může eliminovat prodlevu velkého turba při sešlápnutí plynového pedálu. Ve formuli 1 se používá takovýto systém - generátorem připojeným k turbodmychadlu se schová energie ve formě elektřiny, která je pak na výjezdu ze zatáčky jiným elektromotorem poslána na kola.
Není tedy od věci očekávat podobnou aplikaci složených turbodmychadel i v běžných, produkčních autech. Mechanické spojení je trochu náročnější na prostor i údržbu, ale pokud to může fungovat na dieselech v tahačích, od kterých se očekává, že za svůj život najedou dva i více milionů kilometrů, není důvod si myslet, že by tato technologie neměla zvládnout půl milionu až milion km v osobních autech - se správnou údržbou, samozřejmě.
Elektrické spojení by zase mohlo být jakýmsi mild-hybridem, ať už v nahrazení alternátoru či ve funkci udržování turba v roztočeném stavu. Tento způsob má navíc tu výhodu, že jeden elektromotor na hřídeli turba se může stisknutím tlačítka na středové konzoli, třeba přepnutím z režimu Eco do režimu Sport, změnit z alternátoru na systém potlačující prodlevu turbodmychadla..
Asi nelze implementaci takovýchto technologií do produkčních osobních aut očekávat pozítří, ale v horizontu nějakých deseti let bychom se něčeho takového dočkat mohli alespoň v koncepční formě. Je to zajímavá technologie, a to nejen z pohledu ekologie, ale také, jak z hořícího paliva dostat co nejvíc síly na asfalt. Jak toho výrobci využijí, se však zatím musíme nechat překvapit.


Princip funkce složeného turbodmychadla
To, co na těchto obrázcích a animaci Detroit Dieselu DD15 TC tvarem trochu připomíná trychtýř, je složené turbodmychadlo
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejčtenější články
Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
20.5.2025Sázka na elektromobily je „slepá ulička”, říká už zcela otevřeně šéf BMW. To to trvalo
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
20.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch