Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spalovací auta může zachránit nové řešení dieselového motoru. Není to žádná teorie, prototyp už existuje
12.10.2022 | Petr Prokopec
Tato technologie nevyžaduje dramatické investice a může být použita u milionů stávajících aut, stejně jako u těch budoucích. Někdo by ovšem musel chtít, nezametat dokola cestičku jedinému řešení a současně uměle nebrzdit evoluci všech ostatních.
Prakticky pokaždé, když se ohradíme proti vnucování elektromobility jako jediného správného řešení individuální dopravy, jsme zastánci bateriového pohonu označováni za dinosaury, kteří chtějí Zemi co nejvíce uškodit. K někomu takovému ale máme opravdu hodně daleko. Jen jsme realisté s technickým a ekonomickým vzděláním. Proto si všímáme i negativ zvolené cesty, kterých je zkrátka příliš. Pokud už politici za každou cenu chtějí vstupovat do procesu evoluce, stanovovat by měli leda cíl, nikoli cestu k němu vedoucí.
Vznikají totiž - a dále vznikat mohou - jiná řešení, která možná na papíře nevypadají tak čarokrásně, ovšem reálně mohou představovat daleko větší a bezprostřednější přínos. Zajímavého objevu se povedlo dosáhnout vědcům z New South Wales University v australském Sydney. Ti naznačují, že planetě může pomoci - a spalovací motory zachránit - dieselový motor. Dokonce takový, který již v současnosti pohání desítky milionů aut. To nezní moc převratně, řešení Australanů je ale nové, jen je třeba dosud používané diesel lehce upravit. Protinožci totiž během 18měsíčního výzkumu zjistili, že pohonná jednotka může spalovat i vodík. A co více, nemusí jít o ten zcela čistý, jehož výroba je velmi drahá a rovněž energeticky velmi náročná.
Podstatou celé věci je technologie duálního vstřikování, jež nicméně umožňuje, aby v některých částech motoru bylo vodíku více a v jiných méně. Toto palivo je navíc kombinováno s běžnou motorovou naftou. Díky tomu tak nedochází pouze k poklesu emisí CO2 o 86 procent, ale navíc také k redukci emisí NOx. Upravený motor je dále o 26 procent efektivnější, což znamená více výkonu za stejné množství paliva nebo méně paliva za stejný výkon.
Australané jsou si jisti, že během příštích dvou let technologii zvládnou nabídnout k prodeji. V prvé fázi nicméně počítají hlavně se zájmem jen v jistých oblastech, jako jsou třeba doly. Důvodem je již existující infrastruktura, tedy vodíkové potrubí a zásobníky. Ve druhé fázi by nicméně konverze dieselových motorů mohla být k mání i běžným motoristům. Zapotřebí nicméně bude také aktivita politiků, kteří musí zatlačit nejen na budování dobíjecích stanic pro elektromobily či nanejvýš vodíkových stanic pro pohon znovu elektrických aut.
Právě to nicméně může být kámen úrazu. Jak jsme zmínili výše, u zákonodárců má zastání jen bateriový pohon. Tím nám ovšem vládnoucí garnitura dokazuje, že o zlepšení reality jí nejde ani v nejmenším. Pokud by totiž o něco takového opravdu usilovala, pak podpoří veškeré možné způsoby vedoucí ke kýženému cíli. To se neděje a pochybujeme, že dít bude, jakkoli australským a jim podobným pochopitelně fandíme.
Ani dieselové motory nejsou tak mrtvé, jak by si jejich odpůrci přáli, také jejich čistotě a efektivitě lze dále pomoci. Politiky to ale nezajímá - nechtějí určitý cíl, chtějí konkrétní prostředek. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Interesting Engineering
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 11 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva