Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?
7.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.
Napadlo vás někdy, proč jsou lidi tak fascinovaní starými Audi s pohonem všech kol Quattro? Mají dlouhé, pětiválcové motory vystrčené před přední nápravou, tak moc, že se před ně nevejde ani chladič, a chovají se jako kladivo na kolečkách. Přízeň fanoušků jistě nebude jen kvůli letité reklamy, kdy Audi vyjelo na můstek pro skoky na lyžích, něco skutečného za tím být musí.
Kolega Raphael Orlove se tomu podíval na zoubek v řidičské škole Tima O'Neila, mnohonásobného amerického šampiona v rallye, který nám nedávno názorně předváděl, jak správně brzdit na sněhu s ABS. Tentokrát se pod jeho dohledem postavilo proti sobě staré Audi 4000 S Quattro, tedy americká verze Audi 80, vedle novějšího Subaru Impreza. Obě auta měla stejné pneumatiky Yokohama a motory uložené podélně před přední nápravou.
Motor Imprezy je výrazně kratším navíc plochý a s o 70 koní vyšším výkonem. Její systém pohonu kol pracuje s otevřenými diferenciály a viskózní spojkou uprostřed. Audi má plně mechanickou čtyřkolku se středovým a zadním diferenciálem s manuálními uzávěrkami. Jak velkou roli ale bude hrát vyšší výkon za podmínek velice omezené adheze? Žádný, pokud se čtyřkolkou neumíte jezdit na sněhu.
Bylo by velice mylné domnívat se, že stačí pouze otočit volant a zašlápnout plyn do podlahy. Čtyřkolky bývají nedotáčivé a ani jedno z aut na videu není výjimkou. Proto se v jejich případě a za těchto podmínek používá technika impulzního řízení. Neznamená to, že se trhá volantem tam a zpět, jde o využití přenosu hmotnosti na přední nápravu při lehkém brzdění či ubrání plynu. Pak je teprve možno omezeným natočením volantu dát autu impulz k rotaci.
Tato technika funguje u všech aut, jen impuls potřebný k jejich roztočení má různou velikost. Subaru je značně vyváženější, tam opravdu stačí málo. Audi má dlouhý pětiválec s litinovým blokem opravdu daleko vpředu, je nevyvážené. V jeho případě je potřeba větší razance, protože má na směr jízdy poměrně silný vlastní názor. „Nestačí poprosit, musíte štěkat příkazy,” slyšíme na videu.
Zajímá vás onen výsledek? Mezi kužely byla obě auta úplně stejně rychlá. A při krátkém sprintu do kopce bylo Audi dokonce podstatně lepší. I přes to, že je tři dekády staré a o nějakých 70 koní slabší než Impreza. Zásluhu na tom samozřejmě měly uzavřené diferenciály, bez nich je za těchto podmínek velice obtížné využít dostupný výkon. Že by na fascinaci původním Quattrem přece jen něco bylo?
Podívejte se na to sami. A pokud by vás zajímal trochu více technický pohled na rozličné systémy pohonu všech kol, starší článek na toto téma je vám stále k dispozici.





V zatáčkách jsou si auta časem rovna, v přímce do kopce má mnohem slabší Audi navrch, ať už ho řídí kdokoli z obou pilotů. V každém případě je to krásná podívaná
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejprostornější moderní Dacii dnes koupíte neskutečně levně, litr místa pro náklad vás může přijít jen na 17 Kč
před 5 hodinamiVW začal prodávat levný klon Škody Kodiaq, s cenou od 350 tisíc Kč to bude hit
před 6 hodinamiK mání je sotva jetý německý supersedan z časů výkonových válek, jeho unikátní specifikace dodnes bere dech
před 8 hodinamiJaponci těší staromilce, do výroby vrací už 23 let nevyráběný legendární motor, dokonce ve vylepšené podobě
před 9 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- IT poradna 09.14. 14:22 - pavproch
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.14. 13:37 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.14. 12:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB