Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání 4x4: je na sněhu lepší původní Quattro od Audi či novější AWD Subaru?
7.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nečekejte technické rozbory možností Quattra a Symmetrical AWD, tady se hlavně jezdí, v zatáčkách i na rovině. Výsledek dokáže překvapit.
Napadlo vás někdy, proč jsou lidi tak fascinovaní starými Audi s pohonem všech kol Quattro? Mají dlouhé, pětiválcové motory vystrčené před přední nápravou, tak moc, že se před ně nevejde ani chladič, a chovají se jako kladivo na kolečkách. Přízeň fanoušků jistě nebude jen kvůli letité reklamy, kdy Audi vyjelo na můstek pro skoky na lyžích, něco skutečného za tím být musí.
Kolega Raphael Orlove se tomu podíval na zoubek v řidičské škole Tima O'Neila, mnohonásobného amerického šampiona v rallye, který nám nedávno názorně předváděl, jak správně brzdit na sněhu s ABS. Tentokrát se pod jeho dohledem postavilo proti sobě staré Audi 4000 S Quattro, tedy americká verze Audi 80, vedle novějšího Subaru Impreza. Obě auta měla stejné pneumatiky Yokohama a motory uložené podélně před přední nápravou.
Motor Imprezy je výrazně kratším navíc plochý a s o 70 koní vyšším výkonem. Její systém pohonu kol pracuje s otevřenými diferenciály a viskózní spojkou uprostřed. Audi má plně mechanickou čtyřkolku se středovým a zadním diferenciálem s manuálními uzávěrkami. Jak velkou roli ale bude hrát vyšší výkon za podmínek velice omezené adheze? Žádný, pokud se čtyřkolkou neumíte jezdit na sněhu.
Bylo by velice mylné domnívat se, že stačí pouze otočit volant a zašlápnout plyn do podlahy. Čtyřkolky bývají nedotáčivé a ani jedno z aut na videu není výjimkou. Proto se v jejich případě a za těchto podmínek používá technika impulzního řízení. Neznamená to, že se trhá volantem tam a zpět, jde o využití přenosu hmotnosti na přední nápravu při lehkém brzdění či ubrání plynu. Pak je teprve možno omezeným natočením volantu dát autu impulz k rotaci.
Tato technika funguje u všech aut, jen impuls potřebný k jejich roztočení má různou velikost. Subaru je značně vyváženější, tam opravdu stačí málo. Audi má dlouhý pětiválec s litinovým blokem opravdu daleko vpředu, je nevyvážené. V jeho případě je potřeba větší razance, protože má na směr jízdy poměrně silný vlastní názor. „Nestačí poprosit, musíte štěkat příkazy,” slyšíme na videu.
Zajímá vás onen výsledek? Mezi kužely byla obě auta úplně stejně rychlá. A při krátkém sprintu do kopce bylo Audi dokonce podstatně lepší. I přes to, že je tři dekády staré a o nějakých 70 koní slabší než Impreza. Zásluhu na tom samozřejmě měly uzavřené diferenciály, bez nich je za těchto podmínek velice obtížné využít dostupný výkon. Že by na fascinaci původním Quattrem přece jen něco bylo?
Podívejte se na to sami. A pokud by vás zajímal trochu více technický pohled na rozličné systémy pohonu všech kol, starší článek na toto téma je vám stále k dispozici.





V zatáčkách jsou si auta časem rovna, v přímce do kopce má mnohem slabší Audi navrch, ať už ho řídí kdokoli z obou pilotů. V každém případě je to krásná podívaná
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre GP Mugello 10:00
- Časový program Grand Prix Itálie v Mugellu včera 17:16
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side 16.6.2025
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou 16.6.2025
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
Nejnovější články
Z obézní obludy, jakou je nové BMW M5, zvládnou udělat něco ještě horšího asi jen u tohoto úpravce
před 56 minutamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 2 hodinamiHonda vzala továrnu, kde vyráběla supersportovní NSX, a začala tam dělat tohle, vážně
před 3 hodinamiDalší Ferrari je pro jeho kupce finanční pohromou, navzdory inflaci nominálně přichází o víc jak 3 miliony za pár let
před 5 hodinamiLada po dekádách představila své první úplně nové SUV. Vypadá zatraceně dobře a ohromí výbavou, s technikou je to složitější
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva