Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tohle jsou nejdražší kola světa, výjimečně fungují i vypadají
26.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První karbonová kola Koenigseggu byla ryze funkční, jejich druhá generace přidává i design. Jsou jedinečná, stejně jako jejich cena.
Švédská automobilka Koenigsegg byla vůbec první na světě, kdo s názvem Aircore pro své vozy začal vyrábět dutá karbonová kola se silniční homologací. Vyvinula je sama a výsledky byly obdivuhodné - karbonové kolo bylo lehčí a pevnější než klasické kolo z hliníkové slitiny. Jejich nevýhodou bylo, že nebyla zrovna pohledná, že vypadala, jako by při jejich vývoji designéři nepřišli ke slovu.
To mělo dobrý důvod - design opravdu do jejich výroby nepromlouval, všechno bylo podřízeno funkci. Podle Christiana von Koenigsegga bylo potřeba napřed kolo zvládnout perfektně technicky a až poté bylo možno přemýšlet nad jeho vzhledovými aspekty. Ta chvíle přišla s vývojem kol pro model Regera, která jsou také karbonová a dutá, ovšem dbá se u nich i na vzhled. Regera má také na přední nápravě větší část hmotnosti než Agera kvůli bateriím, takže její přední kola i pneumatiky jsou o palec širší než u předchůdce.
Tvar, který trochu připomíná tři spojené kruhy, by podle šéfa automobilky nebylo možné udělat z hliníku. Některé části by byly buď příliš těžké, pokud by byly plné, anebo příliš slabé, kdyby byly duté. S karbonem ale takovéhoto tvaru docílit lze. „S dutým karbonem můžete přemýšlet úplně jinak,” říká na adresu rozdílů mezi hliníkem a karbonem při vývoji kol Christian von Koenigsegg.
Podle jeho dalších slov jsou nová kola, třebaže je u nich kladen velký důraz na design, stejně špičková jako ta starší, mají stejné vlastnosti. Jsou prostě „jen” atraktivnější, a to díky vzhledu, který nelze efektivně opakovat u kol z tradičnějších materiálů.
Jsou zkrátka výjimečná, což ale tak nějak očekáváte, když se bavíme o nejdražších kolech pro sériově vyráběné osobní auto vůbec. Pochopitelně, s Regerou je dostanete v ceně, pokud ale z jakéhokoli důvodu budete potřebovat novou sadu, připravte si v přepočtu asi 1,25 milionu Kč. To aby si člověk už dával pozor na obrubníky...







Karbonová kola Regery jsou hezčí, ale stále stejně dobrá. A také velmi drahá...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
