Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technička ukázala, kolikrát Toyota nechá systém start-stop vypnout a zapnout motor auta, než hodí ručník do ringu
1.2.2024 | Petr Miler
Okolo systémů automatického zhášení a opětovného startování motorů aut se v uplynulých letech rozproudila spousta vášnivých debat obvykle okolo jeho vlivu na životnost motoru, startéru nebo baterie. Minimálně v případě toho druhého Toyota věří, že vydrží skoro všechno.
Náš názor na systém start-stop asi nemusíme připomínat, kolega na toto téma už v roce 2011 sepsal filipiku, která rezonuje dodnes. Toto řešení jsme považovali a považujeme za jeden z největších nesmyslů moderních aut, který se v nich tak mocně a takovým způsobem rozšířil jen proto, že dokáže citelně snížit normovanou spotřebu vozu v oficiálním testu. Té jsou přímo úměrné emise CO2, od kterých se odvíjí zejména v Evropské unii obrovské pokuty při překročení tzv. flotilových limitů. Jen proto automobilky najednou vzaly zavděk nápadem, který se dávno ukázal jako komerčně neuplatnitelný, a z něj udělaly téměř úplný standard. Stačil silnější startér, větší baterka, trocha softwaru a hola hop, spotřeba klesla o pár deci.
Neříkáme, že tak nemusí klesnout i v reálu, pokud se budete ploužit ráno po magistrále, může být efekt i větší, třebaže ujedete jen pár kilometrů. Také ale platí to, že pokud pojedete po dálnici z Prahy do Paříže, bude výsledkem nejspíše čistá nula, i když ujedete oněch kilometrů víc jak tisíc. Hlavní problém byl a je jinde - za jakou cenu tento systém ono palivo šetří? Neustálé vypínání a zapínání motoru prokazatelně ničí i nejmodernější jednotky a za sebe bych řekl, že mě ještě víc rozčiluje jiná věc - že vám systém klidně vypne motor těsně před tím, než se chcete rozjet na křižovatce z vedlejší apod. To pak hrozí i horší věci. Pro mě tedy neexistuje případ, kdy bych start-stop okamžitě po nastartování nevypnul.
Ale zpět k technickým dopadům, které se netýkají jen samotného motoru. Systém namáhá i baterii, která může vydržet méně, namáhá ale i startér, který dříve sloužil vlastně k hrstce nahození motoru za celou životnost vozu, najednou jich mohou být tisíce a tisíce. Jak dlouho vydrží? Na to odpověď nemáme, můžeme vám ale říci, co si Toyota myslí o tom, že její startéry používané pro tento účel vydrží.
Tuto informaci se dozvídáme díky Faye Hadley, certifikované techničky Toyoty, která na TikToku vystavila video právě o tom, kolik startů Toyota vybavená start-stopem dovolí startéru realizovat, než prostě hodí ručník do ringu a nahlásí nutnost výměny startéru. Pokud na videu nechcete koukat, řekneme vám rovnou, že jde o 384 000 startů. Tři sta osmdesát čtyři tisíc. Pak je se startováním amen.
Je to obrovské číslo, jak vypočítávají kolegové z Jalopniku, kteří na video upozornili - museli byste 21krát za den nechat auto nastartovat a zhasnout po dobu 50 let, aby bylo této bilance dosaženo. Je to ale jen projev víry Toyoty, ne faktický limit - startér může vydržet méně, může nakonec vydržet i více. Nicméně už víra automobilky v to, že zvládne takové kvantum operací, naznačuje, že v případě životnosti čehokoli hlavní problém nebude ve startéru...



Toyota RAV4 v nehybridních verzích je jedním z aut značky, které systém start-stop mají. Automobilka počítá s tím, že pokud jde o startér, vydrží motor dokola zapínat a vypínat skoro navěky. Foto: Toyota
@fayehadleyofficial how many starts do you think it takes to trip the DTC?! #startstop #startstopfunction #carstarter #starterreplacement #AutomotivePSA #AutoPSA #AutoDIY #CarTips #DIYTips #MechanicTips #CarMaintenance #AutoMaintenance #CarCare #femalemechanic #girlmechanic #MechanicsOfTikTok #relatable original sound - Faye
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejčtenější články
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Je vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
6.4.2025Kie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
6.4.2025K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 21:29 - Vrooom
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 16:27 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 05.06. 16:27 - pavproch
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy