Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik VW vysvětlil, proč moderním autům při řazení zůstávají „viset” otáčky motoru
11.10.2020 | Petr Miler
Je to jedna z nepříjemných vlastností zejména moderních aut a člověk má pocit, jako by ho motor v tu chvíli přestal poslouchat. Proč to tak je, vysvětlil Douglas Skorupski z VW.
Pokud vlastníte či používáte auta vyrobená v posledních letech a mající stále manuální převodovku, museli jste si toho všimnout. Chcete přeřadit nahoru, zmáčknete spojku a čekáte rychlý pokles otáček. Ty ale padají rychlostí kráčejícího bagru. Působí to nepřirozeně a pokud řadíte rychle, celou operaci vám to z mnoha důvodů komplikuje, nikoli naopak.
Teorií, proč tomu ta je, existuje několik. Někteří to považují za jakýsi opak běžnějšího „rev-matchingu”, kdy motor dává automatické meziplyny při podřazení. Tehdy elektronika otáčky zvýší, aby podřazení bylo plynulejší. A když je takto „podrží výše” při řazení nahoru, máte více času, abyste operaci hladce dokončili. Další mluví o tom, že to je dáno zvětšením setrvačníků, jiní o tom, že elektronicky ovládané škrtící klapky prostě berou v úvahu příliš mnoho faktorů, a tak vás nikdy neposlechnou zcela. A pochopitelně se objevují názory, že to je kvůli emisním normám.
Vše ze zmíněného může být částečně pravda, ostatně kvůli komfortu některých řidičů dříve pomaleji klesaly otáčky třeba Opelům či Fordům. Podle Douglase Skorupskiho, technika Volkswagenu, který má na starosti strategii pohonný jednotek u severoamerické divize automobilky, je ale dnes dominantní motiv jeden jediný - emise.
Otáčky ospale padají třeba i u posledního Golfu, který se podle Skorupskiho snaží tímto způsobem zabránit produkci vysokého množství oxidů dusíku. „Když sundáte nohu z plynu, snažíme se zabránit tomu, aby se do motoru dostalo velké množství vzduchu bez jakéhokoli paliva. Když se takto vzduch dostane dovnitř, pak v momentě, kdy znovu přidáte plyn, vznikne velmi chudá směs (vyšší než 14,7:1 v poměru vzduch-palivo), při níž vznikají oxidy dusíku neboli NOx. Zpožděním uzavření škrtící klapky tam dostaneme nějaké palivo se vzduchem, abychom udrželi správnou směs, vyhneme se situaci, kdy vznikne ta příliš chudá a zabráníme vzniku NOx,“ uvedl Skorupski.
Ti, kteří spílají regulátorům za chování motorů jejich aut, tak mají bohužel opět pravdu, zrovna v případě NOx je ale boj za jejich minimalizaci obecně vzato správný, neboť jde o skutečně nebezpečné, člověku přímo škodící emise.
Dodat se sluší, že nejde jen o záležitost Volkswagenů, něco podobného dělá v určité míře naprostá většina moderních aut s manuálními převodovkami (ty s automaty to de facto dělají též, ale bez vašeho vědomí) a odstranit by to šlo snad jen přeprogramováním řídicí jednotky motoru. Protože škrtící klapka už dávno není mechanickou záležitostí ovládanou lankem, ale elektronickou záležitostí, v níž se pedál plynu stává jen jakýmsi joystickem vysílajícím impulsy k řídicí jednotce. Jak ta s nimi naloží, je na ni. Nebo spíše na podřízených pana Skorupskiho, který její reakce určitým způsobem naprogramují.




























Nový VW Golf VIII je jedním z aut, kterým u verzí s manuální převodovkou velmi pomalu padají otáčky motoru při řazení. Proč tomu tak je, vysvětlil jeden z nejpovolanější licí ve firmě. Foto: Jaroslav Vavera, Autoforum.cz
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 9 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 před 10 hodinami
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter