Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tento VW Brouk udělá 0-100 km/h rychleji než Bugatti Chiron. Jak je to možné?
17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Na trhu už se najdou auta, co se zrychlením na stovku shora blíží 2 s i limitům možného. Existují ale i rychlejší stroje. A ani na to nevypadají.
Když jsme nedávno po sebevědomých prohlášeních Tesly přemítali, kde leží fyzické limity zrychlení auta na stovku, došli jsme k času 2,05 s pro zrychlení na 60 mph, tedy cca 97 km/h. Odhadli jsme, že na rovných 100 km/h by to trvalo zhruba 2,1 sekundy. Takhle rychle dnes žádné auto neakceleruje, tomuto limitu už se ale ta nejrychlejší produkční auta blíží - Bugatti Chiron má podle informací automobilky zrychlit na stovku za 2,4 s, tedy jen o tři desetiny sekundy pomaleji.
Přesto existují i rychlejší stroje a VW Beetle na fotkách všude kolem je jedním z nich, jakkoli se to nezdá. Je to totiž verze GRC pro rallyecrossový šampionát Red Bull Global Rallycross Supercars a kdysi jsme se o něm zmiňovali. Tehdy se mluvilo o tom, že by měl na stovku zrychlit za 2,1 sekundy, realita je ale ještě lepší - tento vůz i jeho konkurenti zrychlují z 0 na 97 km/h mph za pouhých 1,9 sekundy. Tedy o 0,15 sekundy lépe, než bylo vypočteno výše a o půl sekundy rychleji než Chiron. Jak je to možné?
Důvodů je hned několik. V prvé řadě to pro takovou dynamiku chce pořádný výkon. V pravidlech GRC se píše, že motory můžou mít nejvyšší objem 2 litrů a restriktor v sání může mít průměr 45 mm, což výkon limituje do určitých mezí. Ale ne zase takových - protože to jsou závodní motory a nehraje se tu příliš na životnost, auta mají okolo 610 koní a 880 Nm.
To je pořádná nálož a společně s minimální hmotností 1 325 kg znamená výkon až 458,9 koní na tunu. Jen to samo o sobě by ale nestačilo - některá silniční auta se dokáží dostat i nad tuhle hodnotu, např. onen Chiron se bude pohybovat okolo 750 koní na tunu a špičkové Koenigseggy jsou na tom ještě lépe - ten nejlepší má dokonce 1 000 koní na tunu. Jenže nemá pohon všech kol.
Ten je u rallycrossových speciálů samozřejmostí, sám by si ale nevystačil. Jednak je tu velmi krátké zpřevodování, právě pro co nejlepší akceleraci - pokud stavíte vůz, který má v jednu chvíli jezdit po městě a v jinou se podívat za hranici 400 km/h na dálnici, chce to kompromis v nastavení převodů. U soutěžních strojů takové limity nemáte - jezdí-li se např. po okruhu, kde vozy nedosahují ani 200 km/h, nepotřebujete na vyšší rychlosti žádný převod a všechny je můžete obětovat optimálnímu zrychlení v nižších sférách.
Vůz dále disponuje mechanickými samosvornými diferenciály, jejichž nastavení je tou správnou alchymií. „Diferáky” mohou mít dle volby velkou či malou svornost, podle toho, co se hodí na danou trať a co vyhovuje danému pilotovi. Velká svornost znamená lepší záběr při akceleraci, ale rozevlátější smyky, malá svornost funguje opačně. Jde-li tedy o co nejlepší zrychlení v přímce, svornost podá pomocnou ruku.
To všechno ale neřeší onen zásadní limit zmíněný v úvodu. Oněch 2,05 s platí pro současná silniční auta na současných silničních pneumatikách. A ve špičkové třídě rallycrossu nejezdí silniční auta na silničních pneumatikách, nýbrž závodní auta na závodních pneumatikách. A právě v tomto směru jsou auta z GRC napřed před čímkoliv silničním.
Závodní obutí tady dodává BF Goodrich a vyvinul takovou směs a dezén, které jsou ideální na kombinaci asfaltu a šotoliny. Tyto pneumatiky vznikly speciálně pro tenhle šampionát a dodávají se jen sem. Zajímavý je také tlak, na který se tyto pneumatiky hustí - 1,38 až 1,52 baru, což je výrazně méně, než s čím se setkáváme u silničních aut. Takhle nízký tlak tu je právě k zvětšení kontaktní plochy a s tím ke zlepšení přilnavosti, to možná znáte ze závodů ve sprintu.
Pro zrychlení je samozřejmě také nutný perfektní start. Tanner Foust, jeden z pilotů a zároveň moderátor amerického Top Gearu (vypadá, jako by se narodil před pár lety, ale je mu už 43 roků), hovoří o tom, že posledních pár vteřin před startem je pro něj přesná sekvence úkonů - kdy aktivovat ALS (Anti-Lag System), kdy nastartovat, kdy zařadit jedničku, a pak se soustředí na zelené světlo a vypustí svůj stroj na trať.
Zrychlení na 60 mph během 1,9 vteřiny znamená podélné přetížení 1,4 g. To je obrovská síla, spousta aut zvládne příčné přetížení v zatáčkách sotva 1 g. Je to také mimochodem lepší zrychlení, než zvládne jakékoliv dnes dostupné silniční auto, ať stojí, kolik chce, ale to vyplývá už z předchozích odstavců. Dostat se tedy takhle rychle na 60 mph není nic jednoduchého a ani levného. Jestli, kdy a jak se na tato čísla dostanou silniční auta, se zatím nechme překvapit, vyloučit to pochopitelně nelze.








VW Beetle GRC vypadá jako „vytuněnej Brouk”, co do zrychlení na stovku je to ale jedno z nejrychlejších aut světa. Je pro to stavěný








Zde vůz v barvách stáje Tannera Fousta


Pochopitelně, Brouk není to jediné auto, které se šampionátu účastní, ostatní mají velmi podobné parametry

Zrychlení aut u rallycrossu je ohromné. Vpravo rozdíl mezi nastavením samosvorného diferenciálu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
