Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je prý lék na downsizing motorů, kompresor s variabilními otáčkami
24.2.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský Torotrak našel zajímavé řešení na špatnou odezvu i průměrné výkony malých pohonných jednotek s turby - toroidní převodovku s dmychadlem.
Vypadá to, že mechanicky poháněné kompresory ještě neřekly ani v dnešním světě elektromobilů, hybridů a turbodmychadly přeplňovaných downsizingových motorů své poslední slovo. Tvrdí to alespoň britská společnost Torotrak, která v upraveném Fordu Focus představila nejnovější verzi svého systému nazvaného V-Charge.
Abychom byli konkrétní, měli bychom předně říci, že se na rozdíl od nejnovějších elektricky poháněných turbodmychadel (či kompresorů, chcete-li) vyžadujících napětí 48 voltů jedná o poněkud klasičtější kompresor klasicky roztáčený řemenem přímo od motoru. V čem je tedy jiný?
Ve srovnání s běžným Rootsovým dmychadlem o hmotnosti kolem deseti kilogramů má V-Charge jen 6 kg, ještě zajímavější je ale jeho vnitřní konstrukce. Torotrak spojil samotné dmychadlo s toroidní převodovkou s plynule proměnným převodovým poměrem. Místo kuželových kol jsou v tomto typu „variátoru“ třecí disky využívající ke vzájemné interakci tenkou vrstvu takzvané trakční kapaliny.
Výsledkem je jednotka schopná měnit své otáčky pomocí řídicího procesoru nezávisle na otáčkách motoru, jak je tomu u běžného kompresoru a navíc je zde za toroidní převodovkou také miniaturní planetová převodovka násobící výstupné otáčky na samotné dmychadlo v poměru 12,5:1.
Tohle řešení umožňuje roztočit kompresor a dosáhnou požadovaný plnící tlak vzduchu i při nízkých otáčkách motoru a celkově je možné dosáhnout až 88 125 otáček za minutu. Tvůrci tvrdí, že jejich řešení je ideální právě pro současné downsizingové benzínové i dieselové motory pro vylepšení odezvy na plyn, navýšení jejich výkonů a redukci oxidů dusíku a jako důkaz použili zmiňovaný Focus s litrovým tříválcem Ecoboost.
Pohonná jednotka dostala jiné turbodmychadlo, které ve spojení s V-Charge vytvořilo dvoustupňový systém přeplňování. Maximální produkovaný výkon agregátu se zvýšil ze 125 na 160 koní a poměrně značně stoupl také nejvyšší točivý moment ze 170 na 250 newtonmetrů při pouhých 1 200 ot./min. Průměrná spotřeba má být přitom o dvanáct procent nižší ve srovnání s přeplňovanou patnáctistovkou Fordu o podobném výkonu.
Pochopitelně je zde na místě otázka, jestli má význam „léčit” či „zachraňovat“ miniaturní motory ve chvíli, kdy i několik významných výrobců již přiznalo, že tohle není ta správná cesta. Každopádně technické řešení firmy Torotrak není omezeno pouze na litrové tříválce a docela si ho umíme představit i v kombinaci s jinými, poněkud smysluplnějšími pohonnými jednotkami. Jestli k tomu dojde, si budeme muset ještě chvíli počkat, ale Britové přiznávají, že zájem již projevilo několik výrobců a produkce by se mohla rozjet mezi lety 2020 až 2022.


Výkony upraveného Fordu Focus vypadají impozantně, nebylo by ale smysluplnější prostě zvýšit objem motoru?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB