Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je prý lék na downsizing motorů, kompresor s variabilními otáčkami
24.2.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský Torotrak našel zajímavé řešení na špatnou odezvu i průměrné výkony malých pohonných jednotek s turby - toroidní převodovku s dmychadlem.
Vypadá to, že mechanicky poháněné kompresory ještě neřekly ani v dnešním světě elektromobilů, hybridů a turbodmychadly přeplňovaných downsizingových motorů své poslední slovo. Tvrdí to alespoň britská společnost Torotrak, která v upraveném Fordu Focus představila nejnovější verzi svého systému nazvaného V-Charge.
Abychom byli konkrétní, měli bychom předně říci, že se na rozdíl od nejnovějších elektricky poháněných turbodmychadel (či kompresorů, chcete-li) vyžadujících napětí 48 voltů jedná o poněkud klasičtější kompresor klasicky roztáčený řemenem přímo od motoru. V čem je tedy jiný?
Ve srovnání s běžným Rootsovým dmychadlem o hmotnosti kolem deseti kilogramů má V-Charge jen 6 kg, ještě zajímavější je ale jeho vnitřní konstrukce. Torotrak spojil samotné dmychadlo s toroidní převodovkou s plynule proměnným převodovým poměrem. Místo kuželových kol jsou v tomto typu „variátoru“ třecí disky využívající ke vzájemné interakci tenkou vrstvu takzvané trakční kapaliny.
Výsledkem je jednotka schopná měnit své otáčky pomocí řídicího procesoru nezávisle na otáčkách motoru, jak je tomu u běžného kompresoru a navíc je zde za toroidní převodovkou také miniaturní planetová převodovka násobící výstupné otáčky na samotné dmychadlo v poměru 12,5:1.
Tohle řešení umožňuje roztočit kompresor a dosáhnou požadovaný plnící tlak vzduchu i při nízkých otáčkách motoru a celkově je možné dosáhnout až 88 125 otáček za minutu. Tvůrci tvrdí, že jejich řešení je ideální právě pro současné downsizingové benzínové i dieselové motory pro vylepšení odezvy na plyn, navýšení jejich výkonů a redukci oxidů dusíku a jako důkaz použili zmiňovaný Focus s litrovým tříválcem Ecoboost.
Pohonná jednotka dostala jiné turbodmychadlo, které ve spojení s V-Charge vytvořilo dvoustupňový systém přeplňování. Maximální produkovaný výkon agregátu se zvýšil ze 125 na 160 koní a poměrně značně stoupl také nejvyšší točivý moment ze 170 na 250 newtonmetrů při pouhých 1 200 ot./min. Průměrná spotřeba má být přitom o dvanáct procent nižší ve srovnání s přeplňovanou patnáctistovkou Fordu o podobném výkonu.
Pochopitelně je zde na místě otázka, jestli má význam „léčit” či „zachraňovat“ miniaturní motory ve chvíli, kdy i několik významných výrobců již přiznalo, že tohle není ta správná cesta. Každopádně technické řešení firmy Torotrak není omezeno pouze na litrové tříválce a docela si ho umíme představit i v kombinaci s jinými, poněkud smysluplnějšími pohonnými jednotkami. Jestli k tomu dojde, si budeme muset ještě chvíli počkat, ale Britové přiznávají, že zájem již projevilo několik výrobců a produkce by se mohla rozjet mezi lety 2020 až 2022.


Výkony upraveného Fordu Focus vypadají impozantně, nebylo by ale smysluplnější prostě zvýšit objem motoru?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva