Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
14.1.2025 | Petr Prokopec
Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.
O uplynulém víkendu se v Tokiu konal autosalon, který si nenechala ujít ani domácí Toyota. Ta jednak oznámila, že spouští výrobu vybraných komponentů pro mnohé ze svých starších modelů. Jinak ovšem svůj stánek zasvětila spíš motorsportu, přičemž středobodem byl Yaris GR v mnoha konfiguracích. Závodní prototyp má letos zamířit na startovní čáru závodu 24 hodin Nürburgringu, kde chce mimo jiné zabodovat s pomocí nové automatické převodovky. V případě dalšího speciálu pak Toyota představila aerodynamické doplňky.
My se nicméně budeme dnes soustředit hlavně na Yaris GR M Concept, tedy studii skrývající se pod maskovací fólií, u které po zvednutí přední kapoty neuvidíte prakticky nic. Automobilka se totiž rozhodla, že se s tříválcovým motorem rozloučí a místo toho nechá kola roztáčet zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl namontován za přední sedadla, máme tu tedy Yaris s motorem uprostřed. Jeho výkon pak sice nebyl upřesněn, evidentně bychom ale měli očekávat velké věci.
Agregát totiž spadá do nové rodiny 1,5litrových a dvoulitrových jednotek, které Toyota vyvíjí společně s Mazdou a Subaru. Dle technického šéfa značky Hirokiho Nakajimy „změní pravidla hry“, přičemž loni se s objemnějším agregátem podpořeným dvěma turbodmychadly mluvilo o výkonu až 400 koní. Nakajima nyní v Tokiu naznačil, že se půjde ještě dál, když v reakci na dotaz novinářů, zda je možné očekávat ještě větší stádo, odvětil otázkou: „Je to 400koňový motor?“
Něco takového by ve finále nebylo až tak extrémní, koneckonců třeba Mitsubishi Lancer Evo X FQ-440 disponovalo už před deseti lety dvoulitrem produkujícím 440 koní. Přičemž takový Mercedes-Benz dnes pod kapotou mnoha verzí AMG nabízí čtyřválec M139 disponující ještě větším stádem. Nicméně Japonci si potrpí na kvalitu, přičemž na své jednotky poskytují desetiletou záruku. Pokud tedy tutéž garanci spojí s jednotkou disponující více než 400 koňmi, vážně změní pravidla hry.
Automobilka plánuje i slabší verzi čtyřválce, u které se počítá s 300 koňmi. V případě závodních speciálů by ovšem agregát měl produkovat dvakrát takový výkon, tedy dokonce 600 koní. Je přitom takové stádo spojené i s koncepčním Yarisem GR M? Možné to je, neboť soukromý tým Rookie Racing s ním letos hodlá soutěžit v šampionátu Super Taikyu Series. Právě poznatky z ostrého nasazení tak výkonné jednotky přitom mají Toyotě pomoci v zachování její dlouhověkosti.






Nový dvoulitr Toyoty má dokázat dost výjimečné věci, na mainstreamovou automobilku spojenou hlavně s vysokou spolehlivostí rozhodně. Foto: Toyota
Kolika koňmi disponuje Yaris GR M Concept? Přesná čísla sice Japonci nezmínili, přeplňovaný dvoulitrový agregát by však u závodních aut měl produkovat 600 koní. U silničních variant se maximum zjevně dostane až za hranici čtyř set kobyl. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Motor1
Bleskovky
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025
Nejnovější články
Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
před 2 hodinamiVW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
před 3 hodinamiDalší kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
před 5 hodinamiAudi rozjede prodeje aut nové levné značky AUDI už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
před 6 hodinamiRozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva