Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat manuální řazení se 14 stupni, vlhké sny fanoušků Rychle a zběsile se mohou splnit
8.12.2023 | Petr Prokopec
Jen hrdinové filmové série Rychle a zběsile dosud mohli klidně jen na 400metrovém sprintu přeřadit 14krát nahoru a smát se u toho. Brzy se to může stát realitou, i když realitou... Bude to podobně falešné jako v onom filmu.
V roce 2013 se Range Rover Evoque dočkal devítistupňového automatu. Nad něčím takovým dnes již nikdo ani nevzdechne, před deseti lety se ale jednalo o menší událost. Většina převodovek té doby končila nanejvýš šestkou či sedmičkou, tohle byl najednou skok vpřed. Za skříní zvanou 9HP stála německá společnost ZF Friedrichshafen a její dílo následně skončilo v hledáčku poloviny světa. Devítistupňový automat se tak nastěhoval mj. pod kapotu Alfy Romeo Tonale, Fiatu Ducato, Hondy CR-V, Jeepu Renegade či Nissanu Pathfinder.
Já setrvám u britského SUV, které jsem mohl krátce po jeho premiéře na ženevském autosalonu otestovat. Na samotnou jízdu mám ovšem spíše rozporuplné vzpomínky. Na jedné straně bylo totiž evidentní, že ve srovnání s předchozím šestistupňovým automatem klesla spotřeba a zároveň nahoru zamířila kultivovanost. Když jsem ovšem vzal pádla do rukou, přišlo spíše zmatení, neboť jsem neustále kontroloval, jakou rychlost mám vlastně zařazenou. Něco takového vám rychle zkazí radost.
V mezičase jsem mohl usednout i do aut s desetistupňovými převodovkami a pochopitelně to nebylo o nic lepší. Do hry tedy člověka zapojit nedokážou, spíše jej zmatou. A nakonec donutí k tomu, aby se raději vezl. Což na jedné straně nemusí být vyloženě špatné, neboť pro spoustu lidí jsou auta jen pouhými prostředky, jenž je mají dopravit z jednoho bodu do druhého. Nesmíme ale zapomínat na nadšence, kteří požadují maximální kontrolu a zapojení do hry. Právě těm se snaží vyjít vstříc Toyota, což na jednu stranu kvitujeme. Na tu druhou to ale nečiní dvakrát šťastným způsobem.
Budoucnost má ostatně patřit elektrickému pohonu, s nímž se více slučují automatické převodovky s minimem reálných převodových stupňů. To by zpoza volantu mohlo odstranit zábavu, čehož se bojí Toyota. Japonský výrobce proto pracuje na manuálním řazení právě pro tento druh aut, která navíc má nabídnout (podržte se) až 14 virtuálních rychlostních stupňů. To je bizarní samo o sobě, navíc opravdu nepůjde o skutečný manuál - tato převodovka bude jako manuál jen vypadat, ve skutečnosti půjde o automat s elektronikou, která bude řazení jen předstírat. Navíc tak bude činit ještě více matoucím způsobem způsobem, než tomu bylo v případě devítirychlostního Range Roveru Evoque.
Dle automobilky si totiž řidič bude moci vybrat, kolik stupňů bude používat. Vše bude uměle uzamčeno, přičemž volič převodovky se po každém „přeřazení“ vrátí zpět do centrální polohy. Díky tomu budete moci soustavně používat klasické dvojité háčko, neboť jakmile tímto způsobem dojedete od jedničky k šestce, systém vám následně při cestě nahoru přehodí rozhrání na rychlostní stupně sedm až dvanáct. Nebo jednoduše osm až čtrnáct, v závislosti na vaší volbě.
To ovšem znamená, že je nutné přišpendlit oči na přístrojový štít, jinak jednoduše po pár vteřinách zapomenete na to, co za stupeň jste zvolili naposledy. Na frak tedy dostane mj. bezpečnost, a to výměnou za co? Za pocit falešné kontroly nad vozem? To nám nepřipadá jako moc dobrý obchod. Někteří z nás jsou „manuálními fundamentalisty”, a ruční řazení tedy preferujeme. Ne však pro řazení samotné, ale pro to, co s ním přichází. S touto hrou na něj ale nepřijde nic než ono zmatení, je to technický nonsens.





Díky Japoncům se možná řazení ve stylu Rychle a zběsile, kdy na 400 metrech řidič změní převodový stupeň klidně 14krát, stane realitou. Nevíme jak ve vašem případě, ale my zrovna nadšením nesršíme. Grafika: USPTO, CC0 Public Domain
Zdroj: Motor1
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 4 hodinami
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash včera 14:46
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles včera 14:00
- V Portimau vyhrál Moto2 Moreira, 15. Salač včera 12:54
- Posledním mistrem světa MotoE se stal Alessandro Zaccone včera 09:00
- Vítězem Sprintu v Algarve Alex Marquez 8.11.2025
Nejčtenější články
Velevzácnou královnu dálnic normalizační ČSSR v dokonalém stavu nikdo nechce, majitel zkusí štěstí v aukci s nízkou startovní cenou
12.10.2025
Studie potvrdila smutnou pravdu o zákaznících elektromobilů, o samotná auta zase tak moc nestojí
12.10.2025
Německý softwarový gigant už nedovolí zaměstnancům jiná auta než elektromobily, tolik k racionálnímu jednání firem
13.10.2025
Venku je nový „analogový” supersport s motorem V8 a manuálem. A ne, neprobudili jste se ve stroji času
13.10.2025
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 12:20 - Snowman000
- Cyklistické vlákno 11.10. 10:32 - HondaMan
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
