Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.
Podle některých jsou spalovací motory mrtvé a čekají jen na svůj soudný den. A podle jiných ne až tak. Toyota zjevně patří mezi ty druhé, neboť si nechala patentovat vlastní systém variabilního kompresního poměru. Informují nás o tom obrázky z amerického patentového úřadu, na kterých vidíme výkresy ojnic s proměnlivou délkou u pístního čepu.
Samotný nápad s proměnlivým kompresním poměrem vám nemusí přijít nový, jenže konkrétní řešení Toyoty je nové. Představuje úplně odlišnou cestu k výsledku stejnému, jakého dosahuje Infiniti s motorem VC-T. Zatím se k nám nedostala prohlášení typu „tento motor zabije diesely”, ale také nevidíme oficiální představení novinky, nýbrž pouze patentové obrázky. Ty ukazují, že celá změna kompresního poměru bude probíhat v ojnici, nikoliv úplně mimo klikovou skříň jako u Infiniti.
Ojnice má na každé straně jeden píst, který je ovládán motorovým olejem pod tlakem. Ventil uprostřed pouští olej do jednoho nebo druhého pístu z lůžka na klikovém ložisku v závislosti na tlaku oleje. Při nižším tlaku oleje má ojnice menší délku a kompresní poměr je tedy nižší. Když tlak oleje překročí určitý práh, ventil se přepne a pustí ho do druhého pístu, ojnici prodlouží a tak zvýší kompresní poměr.
Toyota nicméně v dokumentaci udává, že je možné ventil nastavit i opačně, tedy že by při nižším tlaku oleje (tj. teoreticky při nižších otáčkách) byl kompresní poměr větší a při vyšším tlaku oleje by byl kompresní poměr menší. Nakolik je kompresní poměr plynule variabilní a jaké jsou jeho dvě hraniční hodnoty, zatím nevíme.
Pochopitelně, díváme se na patentové obrázky, takže si nemůžeme být jisti, kdy - a zda vůbec - něco takovéhoto uvidíme v produkčních Toyotách. Nevýhody tohoto systému jsou nasnadě - už pravděpodobně těžší ojnice je potíž, může vyvstat potřeba těžších protizávaží na klikové hřídeli, motor by mohl pracovat s nižšími maximálními otáčky, mohl by se méně ochotně vytáčet...
To všechno je možné, na druhé straně by ale stála možnost měnit kompresní poměr v celém různých otáčkách motoru a jeho efektivitu tím zvýšit klidně o desítky procent. Počkejme si na oficiální představení automobilkou, to jistě řekne víc.










Podle toho, do kterého pístku v ojnici pustíte tlakový olej, je kompresní poměr menší nebo větší
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
včera
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejnovější články
Experti vybrali auta pro rok 2026, se kterými můžete jezdit a ještě na nich vydělat. A nejsou to jen „knížecí volby”
před hodinou
Už i Bugatti „vyhrožuje” revolučními bateriemi, které mají změnit svět, ač jejich autor ale přiznává, že vlastně nic neřeší
před 2 hodinami
Do Německa vtrhl o statisíce levnější čínský soupeř Karoqu a Kodiaqu. S normálním motorem a nevídanou zárukou chce Škody pobít
před 4 hodinami
Korejci zkouší zachránit kolabující prodeje svých elektromobilů po konci amerických dotací masivními slevami, ani ty nestačí
před 5 hodinami
Číňani nabídnou všechno, toto je jejich nová supersportovní motorka s čtyřválcem točícím přes 11 tisíc ot./min
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.12. 15:39 - pavproch
- IT poradna 12.12. 15:35 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.12. 14:01 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.12. 13:57 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 13:26 - řidičBOB
- Onboard videa 12.10. 21:11 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
