Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat nový motor. Používá ojnice se dvěma pístky, k čemu?
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toyota je zjevně další automobilkou, která si myslí, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Tato novinka může jejich efektivitu citelně zvýšit.
Podle některých jsou spalovací motory mrtvé a čekají jen na svůj soudný den. A podle jiných ne až tak. Toyota zjevně patří mezi ty druhé, neboť si nechala patentovat vlastní systém variabilního kompresního poměru. Informují nás o tom obrázky z amerického patentového úřadu, na kterých vidíme výkresy ojnic s proměnlivou délkou u pístního čepu.
Samotný nápad s proměnlivým kompresním poměrem vám nemusí přijít nový, jenže konkrétní řešení Toyoty je nové. Představuje úplně odlišnou cestu k výsledku stejnému, jakého dosahuje Infiniti s motorem VC-T. Zatím se k nám nedostala prohlášení typu „tento motor zabije diesely”, ale také nevidíme oficiální představení novinky, nýbrž pouze patentové obrázky. Ty ukazují, že celá změna kompresního poměru bude probíhat v ojnici, nikoliv úplně mimo klikovou skříň jako u Infiniti.
Ojnice má na každé straně jeden píst, který je ovládán motorovým olejem pod tlakem. Ventil uprostřed pouští olej do jednoho nebo druhého pístu z lůžka na klikovém ložisku v závislosti na tlaku oleje. Při nižším tlaku oleje má ojnice menší délku a kompresní poměr je tedy nižší. Když tlak oleje překročí určitý práh, ventil se přepne a pustí ho do druhého pístu, ojnici prodlouží a tak zvýší kompresní poměr.
Toyota nicméně v dokumentaci udává, že je možné ventil nastavit i opačně, tedy že by při nižším tlaku oleje (tj. teoreticky při nižších otáčkách) byl kompresní poměr větší a při vyšším tlaku oleje by byl kompresní poměr menší. Nakolik je kompresní poměr plynule variabilní a jaké jsou jeho dvě hraniční hodnoty, zatím nevíme.
Pochopitelně, díváme se na patentové obrázky, takže si nemůžeme být jisti, kdy - a zda vůbec - něco takovéhoto uvidíme v produkčních Toyotách. Nevýhody tohoto systému jsou nasnadě - už pravděpodobně těžší ojnice je potíž, může vyvstat potřeba těžších protizávaží na klikové hřídeli, motor by mohl pracovat s nižšími maximálními otáčky, mohl by se méně ochotně vytáčet...
To všechno je možné, na druhé straně by ale stála možnost měnit kompresní poměr v celém různých otáčkách motoru a jeho efektivitu tím zvýšit klidně o desítky procent. Počkejme si na oficiální představení automobilkou, to jistě řekne víc.










Podle toho, do kterého pístku v ojnici pustíte tlakový olej, je kompresní poměr menší nebo větší
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva