Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní

(+ video) Nový systém Active High Beam Control umožňuje jen částečné odclonění paprsku čelních světel, a tak lépe svítit a přitom neoslnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní

4.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nový systém Active High Beam Control umožňuje jen částečné odclonění paprsku čelních světel, a tak lépe svítit a přitom neoslnit.

Lidstvo se v posledních desetiletích stěhuje do měst a potřeba dálkových světel tak trochu ustupuje do pozadí. Ne všude se v aglomeracích svítí a dobré čelní světlomety jsou základem, jak se dostat v bezpečí do místa určení. Švédská automobilka chce v rámci superfaceliftu prakticky celé své modelové řady, jehož výstavní premiéra je naplánována na ženevský autosalon, ukázat, že to jde lépe než dosud. A bez systému nočního vidění.

Základem systému Active High Beam Control jsou adaptivní světlomety s automatickým přepínáním mezi dálkovým a denním režimem, které již nějakou tu dobu známe. Problémem těchto světel však doposud byla delší reakční doba, kvůli které v mnoha případech dochází k zbytečnému oslnění před vámi jedoucích nebo protijedoucích řidičů.

Volvo proto přichází se systémem, který k adaptivnosti a automatice přidává ještě výstup z kamery umístěné na čelním okně (kterou používají také bezpečnostní systémy značky). Pokud toto zařízení rozpozná jiný vůz před tím vaším, utlumí jen tu část paprsku, která by mohla oslňovat. Veškeré další okolí je přitom nadstandardně osvětleno, a tak by z takového setkání měli vyjít oba řidiči spokojeni.

Jestli tomu tak bude i v praci teprve uvidíme, Volvo nicméně tvrdí, že systém je velmi citlivý. Má dokázat reagovat i na motocykly či další menší dopravní prostředky a být také výrazně rychlejší dnešní systémy. Řešení funguje při rychlostech od 15 km/h, přičemž přesnost orámování před vámi či protijedoucího vozu dosahuje 1,5 stupně.

Zajímavé přitom je, že nová technika bude k mání pouze pro evropské verze Volva S60, V60 a XC60. Za oceánem jejich využití brání tamní legislativa.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.


Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní - 1 - Volvo S60, V60 2013 facelift 07Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní - 2 - Volvo S60, V60 2013 facelift 33Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní - 3 - Volvo S60, V60 2013 facelift 34Volva S60, V60 a XC60 2013 dostala dálková světla, která nezhasnou a neoslní - 4 - Volvo S60, V60 2013 facelift 35
Nová technologie Active High Beam Control je k mání pouze pro evropské verze faceliftovaného Volva S60, V60 a XC60. Jejím základem je přitom částečné odclonění paprsků čelních světlometů

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.