Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání

(+ video) Po systémech City Safety a Pedestrian Detection přichází Volvo s dalším řešením, který sleduje okolí a brzdí zcela automaticky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání

7.3.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Po systémech City Safety a Pedestrian Detection přichází Volvo s dalším řešením, který sleduje okolí a brzdí zcela automaticky.

Přiznejme si na rovinu, že motoristé často nemají cyklisty zrovna v lásce. Důvody zde rozebírat nehodláme, přece jen se nějakého spořádaného „bikera“ nechceme dotknout. Přesto je ale nutné poznamenat, že uživatelé dopravního prostředku o jedné stopě a mechanickém pohonu nejsou zvyklí chovat se na silnici tak předvídatelně jako motoristé, neboť je k tomu nevede ani legislativa, ani fakt, že si s kolem od útlého věku spojujeme trochu jiné hodnoty než s autem.

Tak tomu očividně není jen v České republice a ačkoli nechceme říci, že by za nehody cyklistů mohli vždy právě jezdci na kolech, realitou je, že v Evropě každé druhé smrtelné zranění cyklisty zaviní srážka s motorovým vozidlem. I proto Volvo na ženevském autosalonu představilo novou technologii Cyclist Detection, která myslí za obě strany potenciálního střetu, hlavně pak za hůře vyzpytatelné cyklisti. Nebo se o to alespoň snaží.

Běžné situace poměrně věrně popisuje oficiální video švédské automobilky, na kterém vidíme jet cyklisty vedle sebe či náhle měnit směr a dráhu jízdy, aniž by na to za sebou jedoucí vozidlo upozornili. Samozřejmě v tomto směru uznáváme, že ne každý motorista „vyhodí blinkr“, když mění jízdní pruh. Takového však chrání karoserie, zatímco cyklista se vlastní chybou vystavuje nebezpečí.

Nová technologie Cyclist Detection tak v dané chvíli autonomně zabrzdí stejným způsobem, jako když systém Pedestrian Detection zaznamená člověka na silnici. Vychází přitom z informací dodávaných radarem umístěným v masce chladiče a kamery za čelním oknem, přičemž omezena není prakticky žádnou rychlostí. Platí ovšem to, že čím pomaleji pojedete, tím větší je šance, že se nehodě zcela vyhnete. Při vyšších rychlostech pak nová technologie alespoň zkouší zmírnit následky, což znamená, že ke srážce dojít může i nadále.

Pro Volvo je však Cyclist Detection jen dalším krůčkem ke splnění nesplnitelného cíle, podle kterého by v roce 2020 nemělo dojít k jedinému smrtelnému zranění způsobeného provozem modelů Volva. Přičemž záležet nebude na faktu, zda sedíte za volantem, či se nacházíte před kapotou. I proto bude nová technologie k mání pro celé portfolio značky (vyjma XC70 a XC90, které končí) již od poloviny letošního května.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo ze Ženevy.


Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání - 1 - Volvo Cyclist Detection 01Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání - 2 - Volvo Cyclist Detection 02Volvo Cyclist Detection: systém detekce cyklistů všem nehodám asi nezabrání - 3 - Volvo Cyclist Detection 03
Nová technologie Cyclist Detection dokáže rozpoznat cyklisty a v případě jejich náhlého vjetí do středu vozovky samočinně aktivovat brzdy

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše