Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo FKERS se setrvačníkem má blíže k výrobě, slibuje snížení spotřeby o 25 %
26.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Volvo hlásí úspěšné dokončení vývoje systému rekuperace kinetické energie, hodlá jím osadit testovací prototypy nových modelů.
Volvo přibližně před dvěma lety začalo veřejně mluvit o atypickém hybridním pohonu, který ukládá kinetickou energii získanou při zpomalování a brzdění nikoli do baterií, ale ve formě mechanické energie ji krátkodobě „skladuje“ v setrvačníku.
Návrh švédských konstruktérů byl teoreticky poměrně jednoduchý. FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) při sešlápnutí brzdového pedálu zajistí odebrání části pohybové energie automobilu skrze roztočená zadní kola a příslušný převod a její přenesení na setrvačník uložený ve vakuu schopný roztočit se až na 60 tisíc ot./min.
Jak velká je ztráta otáček s přibývajícím časem, Volvo nespecifikovalo, rozhodně však zanedbatelná třeba při stání na semaforu a čekání na zelenou. Ve chvíli, kdy bude řidič potřebovat akcelerovat, setrvačník vrátí kinetickou energii zpátky, přičemž podle automobilky jde o ekvivalent dodatečných 80 koní výkonu.
V tiskové zprávě nám poněkud chybí informace o tom, jaký vliv má gyroskopický efekt setrvačníku třeba při jízdě v zatáčce, poté, co řidič před ní přibrzdí a tím pádem „dobije“ karbon-ocelové kolo, každopádně Volvo oznámilo úspěšné ukončení zkoušek v modelu S60 a nyní chystá zástavbu systému do připravovaných novinek.
Ve spojení s přeplňovanými čtyřválci Švédové slibují až 25procentní úsporu ve srovnání s podobně výkonnými automobily, výrazně nižší hmotnost oproti klasickým benzín-elektrickým hybridům s akumulátory, konstrukční jednoduchost a rovněž výhodnější cenu. Termín uvedení do prodeje Volvo však prozatím neuvedlo, stejně jako konkrétnější údaje k jednotlivým pozitivním efektům. Přece jen, čtvrtinové snížení spotřeby jen díky rekuperaci, když při úsporné jízdě prakticky nebrzdíte, se nám zdá poněkud přehnané...






Volvo tvrdí, že S60 s přeplňovaným čtyřválcem (o neznámém výkonu) a systémem FKERS na palubě dokázalo akcelerovat na stovku za 5,5 sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Pannonia Ringu pokračovalo MS Side včera 15:40
- Indian Rider Fest: 19.-22. 6. 2025 Lipno nad Vltavou včera 08:00
- V Misanu zemřel traťový komisař na infarkt 15.6.2025
- Toprakův misanský hattrick 15.6.2025
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný 15.6.2025
Nejnovější články
Ford říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 3 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 4 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včeraNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva