Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo SPA: nová platforma navýší bezpečnost, kilogramy nahoru nepoletí
12.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novou platformu švédské značky nedefinuje pouze vysokopevnostní ocel, ale také nové elektronické systémy či komunikace s okolím.
Již v několika letošních článcích, jež se týkaly skandinávské automobilky, jsme naznačili, že mnoho nových modelů Volvo tento rok komunikovat nebude. Naposledy to byl superfacelift určený pro Ženevu, poté však Švédové začali pomalu kopírovat některé neúspěšné týmy Formule 1. Jakékoliv novinky se totiž začaly týkat budoucnosti, především pak dvou konkrétních let. Tím prvním je rok 2014, tím druhým pak rok 2020, přičemž oba mají velkou spojitost.
Druhým zmíněným datem by měla být ukončena éra, kdy v souvislosti s provozem modelů Volvo docházelo (případně pak dochází) ke smrtelným či závažným poraněním. K tomu mají ve Skandinávii nakročeno již nyní, neboť podle nejnovějších statistik utrpí nějaké zranění ve Volvu o 60 procent méně lidí než v případě průměrného automobilu provozovaného ve Švédsku. To je přitom považováno za jednu ze zemí s nejnižší nehodovostí.
První zmiňovaný rok by pak daná procenta měl navyšovat, či respektive umenšovat počet zraněných lidí až k naprosté nule. A to kvůli příchodu nové modulární platformy SPA (Scalable Product Architecture), která bude představena společně s druhou generací Volva XC90. Její příchod je naplánován právě na konec příštího roku, přičemž o technologiích jsme již hovořili, o samotné platformě však padlo jen pár slov. Tak to dnes pojďme napravit.
Tou asi nejzásadnější změnou oproti stávajícím konstrukcím je podíl za tepla formované oceli. Ta je totiž u takové první generace XC90 využívána pouze v sedmi procentech, zatímco nástupce tento podíl navýší na 40 %. Podle Jana Ivarssona, bezpečnostního experta značky, tím dojde k navýšení bezpečnosti, hmotnost vozu však nevyletí nahoru - naopak se očekává, že spíše poklesne.
Pouze ocelí však ve Švédsku živi nejsou. Upraveny proto byly i elektrické rozvody, které lze nově rozčlenit do čtyř skupin - dynamiky, bezpečnosti, karoserie a zábavy. Každá je přitom separována od té druhé, díky čemuž mohou ve Volvu provádět evoluční změny bez ohledu na činnost dalšího oddělení. O své se zde starají mikroprocesory, senzory a kamery.
Finálním prvkem, který představuje novou architekturu, je pak zaměření na řidiče. Ten má být v centru dění, přičemž výše zmíněné senzory a kamery hlídají prostor všude okolo něj. Pokud tedy nově detekují třeba riziko nehody zezadu, dojde k přitažení bezpečnostních pásů posádky ještě předtím, než k nárazu vůbec dojde. Souběžně s tím jsou pak aktivovány i příslušné airbagy.
O systému detekujícím zvěř či nočním vidění jsme již hovořili dříve, což platí rovněž o nové generaci adaptivního tempomatu. I ty jsou součástí nové architektury, tak jako komunikační rozhrání Car2Car a Car2Infrastructure, díky nimž bude vůz působit jako částečný autopilot. Dokáže totiž zařídit „zelenou vlnu“ na semaforech či najít volná parkovací místa.
Vše samozřejmě bude záviset také na spolupráci dalších složek, mezi něž patří třeba státní kontrola dopravy. Za současného stavu si totiž nedokážeme představit, že byste hned na počátku roku 2015 přijeli s novým Volvem XC90 na křižovatku, kde by těsně před vámi blikla zelená. O pět let později by ale již tato „utopie“ mohla být reálná.




Nová modulární architektura SPA zvýší podíl za horka formované oceli. Zároveň umožní také individuální evoluci elektrických asistenů, jež budou monitorovat celé vaše okolí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP 17.12.2025
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
včera
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
včera
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
včera
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
