Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW vyvinul nový cyklus řízení motoru. Říká mu Budackův a šetří palivo, jak?
21.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Spalovací motory se zdánlivě dělí jen na zážehové a vznětové, ty zážehové ale mohou pracovat v různých cyklech. Ten nejnovější je od VW, jak funguje?
Princip Ottova a Atkinsonova cyklu čtyřtaktního zážehového spalovacího motoru bude řadě z vás jistě dobře znám, přesto dovolte drobné zopakování. První je základním principem fungování spalovacích motorů, druhý je jeho variací, kdy je délka kompresní fáze menší než u expanze. Volkswagen nyní přichází s dalším cyklem, kterému říká Budackův. Je to v podstatě evoluce toho Atkinsonova a jeho cílem je snížení spotřeby paliva a tím i emisí.
Jako první ho dostaly nové motory řady EA888. Jedním z prvních aut, kde se dají najít, je nový sedmimístný Tiguan. Od Atkinsonova cyklu je ten Budackův - pojmenovaný opět podle technika, který ho vynalezl - odlišný zejména tím, že má variabilní časování sacích ventilů, které přepíná mezi Budackovým a Ottovým cyklem.
Motor běžící v Atkinsonově cyklu nechává sací ventily otevřené ještě na začátku kompresní fáze, takže část obsahu spalovací komory se vrátí zpátky do sání. Tím se zmenší kompresní poměr, ale expanzní zůstává maximální možný. Výkon motoru je trochu nižší než u Ottova cyklu, ale více z energie uvolněné při hoření směsi paliva se vzduchem je převedeno na pohyb pístu. Můžete vstříknout méně paliva, takže jeho spotřeba klesá a to je smysl Atkinsonova cyklu.
Budackův cyklus je v principu stejný - kompresní poměr je menší než expanzní poměr. Dosaženo toho však je jinak, sací ventily se u něj uzavřou ještě před dosažením dolní úvratě. Stejně jako u Atkinsonova cyklu, výkon motoru je nižší, ale efektivita roste a s tím klesá spotřeba.
Motor EA888 běžící v Budackově cyklu se nicméně umí přepnout do Ottova cyklu. Dělá to ve chvíli, kdy je požadován maximální výkon - vačková hřídel sacích ventilů se přepne do režimu většího a delšího otevření ventilů. Motor pak běží ve standardním Ottově cyklu s maximálním možným výkonem.
Samozřejmě se musíme ptát, jestli Budackův cyklus funguje i na skutečné silnici, ne jen na papíře. Podle Jasona Fenskeho je spotřeba Tiguanu s tímto motorem lepší než v minulosti, ale pořád není průměr 8,7 l/100 km mimo město dle realistických testů EPA nic světoborného. Zlepšení tu ale je a to se počítá...




Atkinsonův cyklus nechává sací ventil otevřený déle
Budackův ho naopak dříve zavírá
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva