Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel není mrtvý. Nový rotační motor je lehoučký, spolehlivý a netrápí ho emise
17.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Rotační motor firmy Liquid Piston si zachovává výhody klasického Wankelu, jeho negativa ale potlačuje. Tento má necelé 2 kilogramy.
Ve světě plném emisních nařízení nemá Wankelův rotační motor mnoho šancí na úspěch. Nedávno byla řeč o 4 důvodech, proč musel Wankel zemřít, pořád se ale mluví o tom, že by se jednou ještě mohl vrátit. Na jeho vývoji stále pracuje Mazda, není ale jediná. O slovo se nyní přihlásila společnost LiquidPiston, která říká, že na slabá místa Wankelu vyzrála tak, že ho převrátila naruby. Kromě toho je také tenhle motor výrazně menší než cokoliv podobného.
Klasický Wankel má rotor ve tvaru trojúhelníku a spalovací komoru ve tvaru arašídu, jak ne zrovna odborně, ale docela trefně říká Alec Shkolnik z firmy LiquidPiston. Nový Wankel vyvinutý jeho firmou vypadá opačně - spalovací komora je trojúhelníková a rotor je tvaru buráku. Stále tu jsou tři komory u jednoho rotoru, podobně jako u klasického Wankelu.
Klíčový rozdíl je v tom, že zatímco u klasického Wankelu jsou vrcholová těsnění na rotoru, takže se velmi rychle hýbou, v motoru LiquidPiston jsou na vnějších stěnách spalovací komory. To znamená, že do spalovacích komor není potřeba vstřikovat olej, aby se těsnění mazala; olej tu je nejspíš veden jinudy. Takže většinu toho oleje nespálíte, což znamená menší spotřebu oleje a výrazně lepší emise.
Zbytek motoru si zachovává jednoduchost Wankelu - je tu jen rotor, připojený na excentrickou hřídel, vstřikovače paliva a olejové čerpadlo. Navíc je tu protizávaží, protože rotor není vyvážený - v jedné své straně má výfukový i sací port, takže je na téhle straně lehčí. Jak funguje, velmi dobře ukáže video níže; na jedné straně motoru jsou tři sací otvory, na druhé straně tři výfukové.
Kromě tohoto je novinkou také použití cyklu podobného Atkinsonovu, který používá např. spalovací motor v hybridním ústrojí Toyoty Prius. Princip v Priusu je ten, že sací ventil zůstává otevřený ještě chvíli ve fázi komprese, čímž v podstatě zmenší objem nasávaného vzduchu. U Wankelu firmy LiquidPistons bylo podobného efektu dosaženo přemístěním sacího portu.
Něco takového pochopitelně nevzniklo přes noc. Firma LiquidPiston na svém motoru pracuje dvanáct let a až teď má funkční prototyp. Je ale zatím malý - první zkouška mimo laboratoř byla v motokáře, kde výzkumníci nahradili klasický pístový motor o hmotnosti 18 kg svým Wankelem, který váží necelá dvě kila (1,81 kg) a dává asi 3 koně. Fungovalo to a právě přibližně desetinová hmotnost oproti klasickému spalovacímu motoru podobných parametrů je vyzdvihována jako jedna z klíčových výhod.
Tenhle konkrétní Wankel se aktuálně hodí např. pro sekačky trávy, elektrocentrály nebo i větší drony a i proto o něj má zájem americká DARPA, Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů, anglicky Defense Advanced Research Projects Agency. Do vývoje mj. investuje peníze.
Uplatnění v automobilech ale může přijít relativně rychle, ostatně motokára není stroj úplně jiné koncepce. Zatím by se tento nový Wankel mohl objevit v elektromobilech jako range extender, dalšímu využití se ale meze jistě nekladou. „Máme koncept motoru o výkonu 41 koní, který pracuje na naftu (dieselový Wankel už tu také byl - pozn. red.), váží asi 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Mohl by být součástí elektromobilu pro masy, nabídnout dojezd, na který jsme zvyklí, a také rychlé doplňování paliva,” uvádí Shkolnik.
Pro nás je pochopitelně zajímavější představa použití tohoto motoru přímo pro pohon auta. I když to není úplně klasický Wankel, klíčové výhody tu zůstávají - hladký chod, malé rozměry, velmi nízká hmotnost a neobvykle vysoký výkon v poměru k tomu všemu. Představte si pár desítek kilogramů vážící motor dávající stovky koní. To vypadá na velmi zajímavou budoucnost...







Tohle je motor LiquidPiston, v podstatě Wankel naruby, možná budoucnost pohonných jednotek
Zdroje: Spectrum, Liquid Piston
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před hodinouMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 2 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva