Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano
29.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tradiční slabinou Wankelů je malý výkon v nízkých otáčkách. Přeplňování je řešení, které určitě přijde, s „elektrifikací” pro začátek Mazda nepočítá.
Pokud patříte mezi nadšené řidiče a v současné době lovíte ve vodách hlavního proudu, auta Mazdy musí být jedněmi z kandidátů na nový vůz. Japonská automobilka totiž jako jediná nadále odolává svodům downsizingu, se kterým přichází menší objem pohonných jednotek a přeplňování. Místo toho zdokonaluje technologii SkyActiv, jenž nadále počítá s atmosférickým plněním. Pokud tedy toužíte po turbodmychadlech či hybridní technologii nebo dokonce elektromobilech, nechte si v případě Mazdy momentálně zajít chuť.
Řeč přitom není pouze o konvenčních modelech a motorech, ale také o novém sporťáku RX-9, který bude osazen Wankelem. Globální šéf vývoje značky Kiyoshi Fujiwara totiž během premiéry konceptu na tokijském autosalonu uvedl, že „pokud dokážeme vyrobit takový motor a takový produkt s rotační pohonnou jednotkou, rád bych jej nejprve představil bez jakékoliv elektrifikace. Pokud bychom si jí totiž pomohli, pak by lidé říkali, že jsme si jí pomoci museli.“
Fujiwara ovšem připouští, že do budoucna bychom se s ohledem na stále přísnější emisní regulace nějaké formy „elektrifikace” dočkat mohli. Čeho se ale dočkáme jistě, je přeplňování, přičemž tato „pomocná ruka“ nedorazí pouze kvůli limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2, ale také s ohledem na tradiční slabiny Wankelů. „Rotační motory v nízkých otáčkách trpí nedostatkem točivého momentu. Pokud tedy budeme mít k dispozici systém napomáhající eliminaci této situaci, je to řešení pro budoucnost.“
Zpočátku tedy nový Wankel bude opravdu pouze atmosférický, přičemž podle Fujiwary je jeho stávající verze evolucí agregátu 16X, jímž byl osazen koncept Taiki z roku 2007. Je tedy patrné, že se dočkáme 1,6litrového objemu, což ve srovnání s předchozí Mazdou RX-8 představuje nárůst o tři decilitry. Souběžně s tím bychom se měli dočkat i vyššího výkonu, upřesněn však nebyl. Minulý koncept však disponoval 223 kW (303 koní).
V kombinaci s turbodmychadlem či elektromotorem by výkon hnacího ústrojí byl logicky ještě vyšší, pročež by již Mazda RX-9 nekonkurovala jen sportovním vozům, ale i vyšší lize supersportů. S tím je zároveň spojeno i vyšší renomé značky, pročež by se Wankel mohl nastěhovat také do běžnějších modelů. To se však již bavíme o vzdálenější budoucnosti, přičemž ta blízká je spojena s testy prototypu zaměřenými na spotřebu a emise.
Jakkoliv se ale zdá, že rotační motor je pro značku prioritou, ve skutečnosti jde o okrajový produkt. Fujiwara totiž přiznal, že na vývoj klasických benzinových a dieselových motorů a s nimi spojených převodovek jde 99 procent rozpočtu, na rotační motor tedy připadá jen zhruba 0,5 až 1 %. Nicméně „jde o slabůstku Mazdy, přičemž někteří inženýři jej toužili vyvinout. Pokud bych jim v tom zabránil, odešli by. A já si je potřebuji ponechat,“ dodává šéf vývoje.
Zároveň také Fujiwara zmiňuje, že značka již nezopakuje chybu z minula, kdy modely RX-8 a MX-5 sdílely stejnou platformu s pohonem zadních kol. V obou případech totiž koncový produkt nebyl zcela ideální, Mazda se proto z této lekce více než poučila. Chystané kupé RX-9 tedy dostane svou vlastní platformu, díky čemuž se produkční verze zas až tak rychle nedočkáme. Spíše než rok 2017, kdy značka oslaví 50. výročí Wankelu, tak přichází v úvahu závěr dekády.











Mazda RX-9 dorazí s unikátní platformou a zpočátku také s atmosférickým Wankelem. Posléze by se ovšem měla dočkat přeplňování či pomocného elektromotoru
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
před 4 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nejčtenější články
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Mercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
24.4.2025Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
24.4.2025Němci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
25.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
25.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva