Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Za rychlostí Chevroletu Camaro Z28 není jen 505 koní, ale i lepší aerodynamika
2.12.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z/28 zvládla Nordschleife za 7:37 a jen výkonem motoru to nebylo. Podívejme se na zoubek úpravám aerodynamiky, které znamenají 200 kg přítlaku.
Pony cars nikdy nepatřily k těm nejsofistikovanějším strojům, už od počátku své existence v podstatě dobře vypadaly a jejich velké motory zajišťovaly rychlost v přímce a právě tím si získávaly své fanoušky. To se však poslední dobou mění, i nový Ford Mustang, který se světu ukáže 5. prosince, dostane nezávislé zavěšení i dozadu namísto tuhé nápravy, která tam je dnes.
Nejnovějším přírůstkem do této velké rodiny, jejíž někteří členové jsou spolu na nože, je stále Chevy Camaro Z/28. Se sedmilitrovým osmiválcem pod kapotou, který produkuje 505 koní a 652 Nm a posílá je na zadní kola přes manuální převodovku a samosvorný diferenciál, zdolalo Severní smyčku německého Nürburgringu za 7 minut a 37 sekund, což je úctyhodný čas.
K tomu by mu ale hrubá síla nestačila. Kromě speciálních tlumičů a pevnějších dílů podvozku (skutečně všech, i gumová uložení jsou tvrdší) pomáhají Camaru Z/28 také aerodynamické úpravy, díky kterým vytváří v rychlosti 240 km/h o 200 kg více přítlaku, než standardní verze SS. Jde tedy o celkový rozdíl 200 kg, protože SS v této rychlosti vytváří lehký vztlak.
Přední lízátko Z/28 zvládne na své špičce až 113 kg. Větrný štít pod přední částí motorového prostoru a aerodynamické úpravy u předních kol výrazně vylepšují aerodynamické vlastnosti těchto částí vozu. S předním lízátkem spolupracuje malá odtrhová hrana na konci zadního křídla, která snižuje vztlak a zlepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.
Aerodynamické úpravy se dotkly i přední masky, kde nenajdeme přední mlhovky. Jsou tu však kanály pro přívod chladicího vzduchu k brzdám. Karbonová mřížka v kapotě zde také není pro nic za nic. Stará se o to, aby vzduch z motorového prostoru proudil pryč vrchem, přes auto, nikoliv spodem, kde by zvyšoval vztlak.
Nové prahy, upravené podběhy a deflektory u předních kol pomáhají směrovat vzduch tam, kam vývojáři chtěli, aby co nejvíce snížili vztlak a odpor vzduchu. Pomáhá také plochý spodek, který má speciální kanály pro usměrnění proudění vzduchu okolo horkého výfukového potrubí.
I standardní pony cars právě díky pořádným porcím výkonu toho na okruhu proženou hodně, ale na ty nejlepší sportovní vozy stačí jen na rovinkách. Camaro Z/28 však k brutální síle také přidává technologie z okruhových závodů, abyste s ním mohli trápit konkurenty i v zatáčkách.














































Chevrolet Camaro Z/28 zvládne Severní smyčku za úctyhodných 7:37
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 3 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
Nejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 3 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 4 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 5 hodinamiK mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včera
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha