Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Za rychlostí Chevroletu Camaro Z28 není jen 505 koní, ale i lepší aerodynamika
2.12.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z/28 zvládla Nordschleife za 7:37 a jen výkonem motoru to nebylo. Podívejme se na zoubek úpravám aerodynamiky, které znamenají 200 kg přítlaku.
Pony cars nikdy nepatřily k těm nejsofistikovanějším strojům, už od počátku své existence v podstatě dobře vypadaly a jejich velké motory zajišťovaly rychlost v přímce a právě tím si získávaly své fanoušky. To se však poslední dobou mění, i nový Ford Mustang, který se světu ukáže 5. prosince, dostane nezávislé zavěšení i dozadu namísto tuhé nápravy, která tam je dnes.
Nejnovějším přírůstkem do této velké rodiny, jejíž někteří členové jsou spolu na nože, je stále Chevy Camaro Z/28. Se sedmilitrovým osmiválcem pod kapotou, který produkuje 505 koní a 652 Nm a posílá je na zadní kola přes manuální převodovku a samosvorný diferenciál, zdolalo Severní smyčku německého Nürburgringu za 7 minut a 37 sekund, což je úctyhodný čas.
K tomu by mu ale hrubá síla nestačila. Kromě speciálních tlumičů a pevnějších dílů podvozku (skutečně všech, i gumová uložení jsou tvrdší) pomáhají Camaru Z/28 také aerodynamické úpravy, díky kterým vytváří v rychlosti 240 km/h o 200 kg více přítlaku, než standardní verze SS. Jde tedy o celkový rozdíl 200 kg, protože SS v této rychlosti vytváří lehký vztlak.
Přední lízátko Z/28 zvládne na své špičce až 113 kg. Větrný štít pod přední částí motorového prostoru a aerodynamické úpravy u předních kol výrazně vylepšují aerodynamické vlastnosti těchto částí vozu. S předním lízátkem spolupracuje malá odtrhová hrana na konci zadního křídla, která snižuje vztlak a zlepšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.
Aerodynamické úpravy se dotkly i přední masky, kde nenajdeme přední mlhovky. Jsou tu však kanály pro přívod chladicího vzduchu k brzdám. Karbonová mřížka v kapotě zde také není pro nic za nic. Stará se o to, aby vzduch z motorového prostoru proudil pryč vrchem, přes auto, nikoliv spodem, kde by zvyšoval vztlak.
Nové prahy, upravené podběhy a deflektory u předních kol pomáhají směrovat vzduch tam, kam vývojáři chtěli, aby co nejvíce snížili vztlak a odpor vzduchu. Pomáhá také plochý spodek, který má speciální kanály pro usměrnění proudění vzduchu okolo horkého výfukového potrubí.
I standardní pony cars právě díky pořádným porcím výkonu toho na okruhu proženou hodně, ale na ty nejlepší sportovní vozy stačí jen na rovinkách. Camaro Z/28 však k brutální síle také přidává technologie z okruhových závodů, abyste s ním mohli trápit konkurenty i v zatáčkách.














































Chevrolet Camaro Z/28 zvládne Severní smyčku za úctyhodných 7:37
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 4 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 5 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 7 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 8 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva