Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Subaru Forester 2013 2,0 D: počtvrté a znovu lépe
18.2.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Pro Subaru je Forester už léta velmi důležitým modelem. Jaký je ve svém už čtvrtém vydání? To jsme prvně vyzkoušeli na českých cestách.
Přehled kapitol
Tužší podvozek doprovází vylepšený pohon všech kol
Podvozek vás zpočátku trochu překvapí. Stále využívá vpředu vzpěr McPherson a vzadu dvojitých lichoběžníků, ale jeho celkové naladění je nyní odlišné. Pokud si ještě vybavujete, nebo dokonce jezdíte z minulou generací Foresteru, pak jistě víte, že měl stejně jako Impreza při uvedení na trh (později přitvrdil) hodně měkké odpružení, charakterem připomínající sice pevnou, ale slušně „vyšlápnutou“ botu. Nový Forester je jiný, o poznání tužší, až má místní dovozce obavu, že jej bude nutné pro změnu trochu změkčit.
Možná k tomu dojde, neboť je fakt, že při přejezdu velkých příčných nerovností komfort cestujících trochu trpí, pořád bych ale řekl, že vůz je svým projevem měkčí než už zmiňovaná, striktně silniční německá SUV a minimálně na kvalitnějším povrchu představuje slušný kompromis mezi komfortem a jistotou. Na dálnici je výhodou jistější chování i při vyšších rychlostech, v zatáčkách má tohle SUV velmi dobrou stabilitu a posádku netrápí náklony. To nejsou marné vlastnosti a pomáhá jim pochopitelně nejen tradičně nízké těžiště pohonného ústrojí, ale i zvětšený průměr stabilizátorů (z 21 na 24 mm).
Brzdy by se daly přirovnat k lepšímu průměru a celkem 1 556 kilogramů těžkému vozu na běžné použití bohatě stačí. Řidiče, kteří chtějí i od SUV zábavné jízdní vlastnosti, japonská novinka potěší. Navíc se tohle auto opravdu dobře a čitelně řídí a o aktivní bezpečnosti symetrického pohonu byly popsány už stohy papíru.
U novinky najdeme přepracovaný systém pohonu všech kol AWD s aktivním rozdělováním výkonu mezi kola přední a zadní osy. Kromě lepší kompenzace otáček diferenciálu v závislosti na vstupním výkonu a rychlosti otáčení kol dokáže nyní stálá čtyřkolka Foresteru zvýšit přesnost rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola pomocí vypínatelného stabilizačního systému VDC. Vstupními hodnotami pro systém pohonu od stabilizace je úhel natočení volantu, rychlost stáčení a signál bočního zrychlení.
Pocitově funguje nový systém opravdu lépe a vůz se daleko čitelněji řídí i na kluzkých vozovkách, což je vzhledem k jeho rozměrům a váze jednoznačné plus. Koneckonců každému, kdo nad automobily Subaru z jakéhokoliv důvodu ohrnuje nos proto doporučuji testovací jízdu nejlépe na zasněžené a namrzlé vozovce nebo po polní cestě. Určitě trochu změní názor.
Pokud jde o jízdu mimo zpevněnou vozovku, ctí nový Forester tradice svých předchůdců. Takže terénní vlastnosti novinky jsou - opět zásluhou stálého pohonu všech kol AWD - velmi solidní a závisí víceméně na kvalitě obutí i vaší odvaze. Limitujícím faktorem u většiny konkurence bývá nedostatečná světlost a omezené nájezdové úhly. Japonská novinka v tomto ohledu nabídne světlost 220 milimetrů, přejezdový úhel 22° i slušné nájezdy 25° vpředu a 26° vzadu. A pro někoho bude jistě zajímavá i možnost tažení až dvoutunového brzděného přívěsu u turbodieselového provedení.
Drží si svou tvář
Na definitivní závěry by bylo lepší strávit v novém Foresteru více času, už první zkušenosti ale ukazují, že se Subaru drží svého kopyta a nesnaží se posunout Forester do sfér, kam historicky nepatří. Tradiční vlastnosti se snaží posouvat dále a pokud přidává něco nového, není to nutně na úkor očekávaných předností.
Už první kilometry jízdy vám ukáží, že na SUV je to velmi dobře ovladatelný vůz, který se nově s o něco tvrdší podvozkem velmi jistě pohybuje i po silnici. Zaujme prostornější interiér a podstatně kvalitnější kabina. Jízda sněhem a náročnějším terénem nedává mnoho prostoru pochybovat, že Forester je nadále pravověrným SUV s dost možná vůbec nejlepším pohonem všech kol, který je efektivní i vyzpytatelný zároveň.
Zklamat může jen ty, kteří by si zkratku SUV překládali jako výraz něčeho mimořádně komfortního. Ne snad, že by by tohle Subaru bylo nějakým nepříjemným žebřiňákem, hýčkat ale bude spíše řidiče svou poslušností a schopnostmi, než posádku ryzím komfortem. Ostatně podobně lze hovořit i o motoru, který je dostatečně výkonný i efektivní, komfortní volbou se ale též nestane.
Na další závěry si raději počkáme na delší zkušenost. Do budoucna bychom rádi srovnali nový Forester s některým z jeho přímých konkurentů, což nám dozajista dovolí zjistit o něm ještě více.
Proč ho chtít?
Nový Forester dostal po designové stránce líbivější kabát, který působí solidně a nadčasově. V prostorném interiéru na vás čeká více kvality i lepší přístrojová deska. Dalším z velkých argumentů pro koupi tohoto Subaru je určitě nepřekonatelný symetrický pohon všech kol, dobrý výhled všemi směry při řízení variabilita interiéru a výtečné jízdní výkony při zachování příznivé spotřeby paliva.
Proč ho nechtít?
Handicapem nového Foresteru může být vyšší cena oproti většině konkurence a vyhovovat vám nemusí ani jízdní komfort a utlumení novinky při rychlejší silniční jízdě.
Cena
Základní cena testovaného vozu (Forester 2,0D Active): 789 000 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, přeplňovaný čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) uložený vpředu podélně
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 108 kW (147 k) při 3600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1600 - 2400 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová ručně řazená převodovka, stálý pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,3 l
Mimo město: 9,2 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 730 mm
Rozvor náprav: 2 640 mm
Světlá výška 220 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 556 kg
Užitečná hmotnost: 444 kg
Max. zatížení střechy: 50 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 505 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 592 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB