Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela

(+ video) 308 GTi si z excelentního RCZ R vzal leccos, a tak může vyvolat očekávání praktičtějšího téhož. Realita je ale poněkud komplikovanější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela

20.1.2017 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) 308 GTi si z excelentního RCZ R vzal leccos, a tak může vyvolat očekávání praktičtějšího téhož. Realita je ale poněkud komplikovanější.

Z RCZ R má techniku, ne však jeho geny

Výše jsme zmínil, že hatchbacky lze podle vzhledu rozdělit na dvě skupiny, jedny se tváří nevinně, druhé ukazují svaly na první pohled. Stejně tak je lze rozdělit podle zaměření. Na jedné straně je třeba VW Golf GTI, auto na maximum splňující definici hothatche. Bez kompromisů je použitelný pro každodenní život, přitom se s ním lze velmi pěkně svézt. Cupra je velmi podobná, jen už je až příliš výkonná a občas se s ní musíte poprat. Bude to jinak, ale doslouživší Mégane RS existoval jen jako třídvéřové auto, navíc byl jeho podvozek příliš akční. Na druhém konci spektra stojí Honda Civic Type-R. Ultimativní až za hrob, paradoxně ne tak rychlá, jak by chtěla. Kde v tom stojí Peugeot 308 GTi?

Všude a nikde. Vzhledem se drží spíše při zemi, dejte mu šedý lak a splyne s davem. Pro rodinné využití se také příliš nehodí, vzadu je málo místa a podvozek je na to příliš tuhý. Přestože má snad největší brzdy ze všech, ani ultimativní není. K tomu mu chybí výkon a ten dostupný dokáže zužitkovat jen někde. Toto GTi je v podstatě nezařaditelné, nabízí tak specifický mix vlastností, že ho lze srovnat se všemi a současně s nikým. V tom je ale současně jeho největší přednost.

Možná je skupina jeho zákazníků úzká, ale ti, co ho chtějí a pravděpodobně pak i koupí, se moc jinam koukat nebudou. Nebudou si doma dělat křížová srovnání založená na srovnávání papírových údajů. V těch musí GTi pohořet, poměrem cena výkon se konkurenci vyrovnat neumí. Jeho volba musí být emocionální. Musí se vám líbit, musíte chtít jeho interiér. Současně musíte patřit mezi jezdce hledající za volantem emoce. 308 GTi jich nedává najevo příliš, ale ve srovnání hlavně s německou konkurencí jimi doslova překypuje. Současně za ní až tolik nezaostává rychlostně. Jen musíte být připraveni na to, že kde Cupra sebejistě poletí po okresce 150 a víc, vy musíte mít oči na stopkách a skenovat povrch ne před autem, ale nejlépe ještě 200 m dopředu. A pokud se náhodou vydáte na okruh třeba do Mostu, silnější soupeře bez problému potrápíte.

V tom se podobá svému sourozenci, od kterého zdědil techniku. U něho byste to také neočekávali, ale ve své době uměl být překvapivým sokem citelně výkonnějším vozům. GTi ovšem už z podstaty věci musí být kompromisnější, tedy nedokonalejší. To ale jen z pohledu rychlé jízdy, co ztrácí v ní, nahrazuje použitelností. Jen škoda té neposedné zadní nápravy...

Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela - 26 - test Peugeot 308 GTi 2016 ext 02Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela - 27 - test Peugeot 308 GTi 2016 int 04Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela - 28 - test Peugeot 308 GTi 2016 ext 20

Cena

Základní cena vozu (308 GTi): 799 500 Kč
Cena testovaného provedení (308 GTi + příplatková výbava): 821 500 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 200 kW (270 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 330 Nm při 1 900 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol, samosvorný diferenciál

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,1 l
Mimo město: 4,9 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 53 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 253 mm
Šířka: 1 804 mm
Výška: 1 472 mm
Rozvor náprav: 2 620 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 205/1 280 kg
Užitečná hmotnost: 5858 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 420 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1228 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše