Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela
20.1.2017 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) 308 GTi si z excelentního RCZ R vzal leccos, a tak může vyvolat očekávání praktičtějšího téhož. Realita je ale poněkud komplikovanější.
Přehled kapitol
Z RCZ R má techniku, ne však jeho geny
Výše jsme zmínil, že hatchbacky lze podle vzhledu rozdělit na dvě skupiny, jedny se tváří nevinně, druhé ukazují svaly na první pohled. Stejně tak je lze rozdělit podle zaměření. Na jedné straně je třeba VW Golf GTI, auto na maximum splňující definici hothatche. Bez kompromisů je použitelný pro každodenní život, přitom se s ním lze velmi pěkně svézt. Cupra je velmi podobná, jen už je až příliš výkonná a občas se s ní musíte poprat. Bude to jinak, ale doslouživší Mégane RS existoval jen jako třídvéřové auto, navíc byl jeho podvozek příliš akční. Na druhém konci spektra stojí Honda Civic Type-R. Ultimativní až za hrob, paradoxně ne tak rychlá, jak by chtěla. Kde v tom stojí Peugeot 308 GTi?
Všude a nikde. Vzhledem se drží spíše při zemi, dejte mu šedý lak a splyne s davem. Pro rodinné využití se také příliš nehodí, vzadu je málo místa a podvozek je na to příliš tuhý. Přestože má snad největší brzdy ze všech, ani ultimativní není. K tomu mu chybí výkon a ten dostupný dokáže zužitkovat jen někde. Toto GTi je v podstatě nezařaditelné, nabízí tak specifický mix vlastností, že ho lze srovnat se všemi a současně s nikým. V tom je ale současně jeho největší přednost.
Možná je skupina jeho zákazníků úzká, ale ti, co ho chtějí a pravděpodobně pak i koupí, se moc jinam koukat nebudou. Nebudou si doma dělat křížová srovnání založená na srovnávání papírových údajů. V těch musí GTi pohořet, poměrem cena výkon se konkurenci vyrovnat neumí. Jeho volba musí být emocionální. Musí se vám líbit, musíte chtít jeho interiér. Současně musíte patřit mezi jezdce hledající za volantem emoce. 308 GTi jich nedává najevo příliš, ale ve srovnání hlavně s německou konkurencí jimi doslova překypuje. Současně za ní až tolik nezaostává rychlostně. Jen musíte být připraveni na to, že kde Cupra sebejistě poletí po okresce 150 a víc, vy musíte mít oči na stopkách a skenovat povrch ne před autem, ale nejlépe ještě 200 m dopředu. A pokud se náhodou vydáte na okruh třeba do Mostu, silnější soupeře bez problému potrápíte.
V tom se podobá svému sourozenci, od kterého zdědil techniku. U něho byste to také neočekávali, ale ve své době uměl být překvapivým sokem citelně výkonnějším vozům. GTi ovšem už z podstaty věci musí být kompromisnější, tedy nedokonalejší. To ale jen z pohledu rychlé jízdy, co ztrácí v ní, nahrazuje použitelností. Jen škoda té neposedné zadní nápravy...
Cena
Základní cena vozu (308 GTi): 799 500 Kč
Cena testovaného provedení (308 GTi + příplatková výbava): 821 500 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 200 kW (270 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 330 Nm při 1 900 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol, samosvorný diferenciál
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,1 l
Mimo město: 4,9 l
Kombinovaná: 6,0 l
Objem palivové nádrže: 53 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 253 mm
Šířka: 1 804 mm
Výška: 1 472 mm
Rozvor náprav: 2 620 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 205/1 280 kg
Užitečná hmotnost: 5858 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 420 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1228 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB