Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Ferrari zažalovalo známého úpravce kvůli napodobení jediného designového prvku, vyhrálo
30.10.2021 | Petr Miler
Celou firmu bychom klidně žalovali pro řadu kriminálně nevkusných úprav. To berte s humorem, zrovna v tomto případě ale dala za vznik ještě celkem dobře působícímu vozu. Ferrari ale neohromil a celý spor automobilka vyhrála v podstatě na drobnosti.
Někdy si říkáme, zda je Ferrari vlastně ještě automobilka, nebo jde už jen o právní kancelář. Značka proslulá snahami chránit svou „integritu” nemá problém žalovat kohokoli pro cokoli, klidně žene před soud vlastního zákazníka za to, že se s auty fotil na Instagramu. Spor, který je předmětem tohoto článku, není až tak absurdní, přesto si zaslouží pozornost.
Točí se kolem díla slavného německého úpravce Mansory, který před pěti léty dal za vznik modifikaci Ferrari 488 GTB zvané 4XX Siracusa. Je to obecně nezvyklé už proto, že ačkoli Italové rádi žalují úpravce, kteří podle něj degradují jeho stroje, firma Mansory není zrovna garážovka postavená okolo plastových dílů, které pár nadšenců vylisovalo ve volném čase. Jakkoli budeme vždy tvrdit, že naprostá většina jejích děl je kýčovitá, má po dekády své věrné zákazníky z řad velmi bohatých lidí a automobilky se to naučily respektovat, protože jsou to nakonec i jejich bohatí zákazníci. Ferrari ale nezná bratra.
Připusťme, že Mansory se pustilo na tenký led, když auto nazvalo 4XX podle podle programu FXX samotného Ferrari a vozu dodalo vzhled zřetelně inspirovaný těmito vozy, zejména pak modelem FXX K. O kopii ale nešlo mluvit, Ferrari žádné takové auto samo nevyrábí a „dělat scény” kolem nepopírané inspirace v době, kdy v rádiu stěží uslyšíte „novou” píseň, kterou už nebylo možné slyšet kdykoli mezi rok 1965 a 1995, nám přijde trochu přehnané. Ale Ferrari je Ferrari a Mansory zažalovalo u německého soudu s tím, že zneužívá jeho patentovaný design.
Samozřejmě u soudu nemůžete říci: „Tohle auto vypadá podobně, zakažte jeho prodej,” a tak byl celý spor postaven okolo prvku ve tvaru písmene V na přední části vozu, který je podle Italů naprosto unikátní, na 488 jinak nepřítomný a „odlišuje model Ferrari FXX K od ostatních vozů”. Podle nás je to velmi vágní argumentace, a možná i proto německý soud ve věci nerozhodl, Italové ale spor dotáhli až k jednoinstančnímu evropskému soudu (Soudní dvůr Evropské unie alias SDEU, abychom byli přesní) a vyhráli.
„SDEU uvedl, že takovou součást lze považovat za jednotlivý díl s právy k průmyslovému vzoru, pokud jde o viditelný prvek výrobku nebo komplexní produkt jasně definovaný konkrétními liniemi, obrysy, barvami, tvary nebo texturou,” informuje o závěrech evropského soudu agentura Reuters.
Pokud se nyní ptáte, k čemu Ferrari takový verdikt po pěti letech bude, pak odpověď je nasnadě. Vedle morálního (a jistě také finančního) zadostiučinění je to prý cenný precedens do budoucna pro podobné spory. I napodobení jednoho z nespočtu designových prvků na celém produktu může být „trestné” a důvodem pro zákaz prodeje napříč EU. To se nedotkne jen aut, ale třeba i módy, kde někteří výrobci rádi parazitují na vyvolávaní dojmu jiného, dražšího výrobku skrze napodobování dílčí části.
Na Ferrari FXX K... Foto: Ferrari
...parazitovalo Mansory 4XX Siracusa zcela nesporně, nečekali bychom ale, že to jen kvůli celkové podobnosti uzná i soud. Stalo se a stačily k tomu podobné přední partie ve tvaru písmene V. Foto: Mansory
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva