Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Jak na tuning
7.5.2008 | Petr Horák | Přidat příspěvek
Automobilky u svých modelových řad zpravidla vždy uvádějí jedno provedení, které je zaměřeno na sportovně orientované řidiče. Má tedy tuning v dnešní době ještě smysl? Nejen na to se vám pokusím odpovědět v následujících řádcích.
Podle mého názoru má tuning stále své opodstatnění, byť se už posunul trochu jiným směrem. Přestože automobilky nabízejí celou řadu „nabroušených“ modelů, touha po odlišení se od ostatních bude v člověku stále. A nemusí se jednat zdaleka jen o jízdní vlastnosti nebo parametry motoru. Stále více se tuning ubírá pouze k individualizaci vzhledu karoserie a interiéru - hovoříme o tzv. optickém tuningu. Často jsou to však extrémy, které nemají nic společného nejen s původním vzhledem auta, ale často jsou v rozporu s legislativou! To je ovšem otázka pro policii a STK, nikoli pro tento článek.
Upravovat se dá prakticky každé auto, jen si musíte uvědomit, že každý vůz má strop svých technických možností. Ještě důležitější je respektování nutnosti pohlížet na tuning jako na celek a nepojímat jej pouze jako partikulární vylepšení jen některých vlastností vozu. Asi nejtypičtějším příkladem je relativně jednoduché zvyšování výkonu vznětového motoru pomocí chiptuningu. Už jsem viděl spoustu Octavií TDI s původním výkonem 66 kW, u nichž se majitel chlubil drastickým navýšením výkonu za pár tisícovek. Pominu-li "začouzené" zadní čelo vozu, pak jen málokterý z nic něco udělal s malými kotouči vpředu a bubnovými brzdami vzadu. Jenže ona automobilka moc dobře ví, proč na výkonnější verze dává brzdy větší. Tohle je prostě šetření na nepravém místě. Bohužel čeští tuneři raději tyto peníze investují do neobvyklého laku nebo pořádného, rádoby závodního křídla. Když už se rozhodnete něco na svém autě vylepšovat, pak byste měli hledat u firem, které už mají na tomto poli nějaké renomé, na které už existují jisté reference a firmy, které na své úpravy a doplňky mají příslušné certifikáty, atesty a poskytují na ně záruku. Všechny tyto atributy jsou důležité k tomu, abyste s úpravami svého vozu byly spokojeni a pokud nebudete, abyste se dovolali nějaké nápravy. Kdyby české stanice technické kontroly a policie fungovaly tak, jak mají, potom by drtivá většina upravených aut na českých silnicích neměla mít vůbec technický průkaz! To co nepodchytí čeští zástupci zákona, mohou udělat ti zahraniční, a jestli se vypravíte s pochybně upraveným autem bez potřebných certifikátů a homologací za hranice, můžete být nepříjemně překvapeni. Tím je rovněž zodpovězena otázka, jestli se do tuningu pouštět vlastními silami. Podle mého názoru ne! Jestli se rádi zavíráte do dílny, pak se věnujte modelářství, ale neexperimentujte s vlastním autem. Například různé spoilery nebo body kity renomovaných úpravců nejsou právě nejlevnější, ale jsou vyrobeny z materiálů, které odpovídají požadavkům technických předpisů pro způsobilost použití v běžném provozu. Tito úpravci nechávají testovat ty to díly nejen z pohledu jejich chování při případné nehodě, ale testují je rovněž z pohledu aerodynamiky. A v neposlední řadě na takové díly a jejich montáž poskytují záruku.
Pokud se ptáte, jestli tuning ano, pak odpovídám: „Proč ne, ale na ničem se jej nesmíte snažit ošidit!“.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejčtenější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch