Mazda 3 Super 185: zvýšit výkon jde i bez turba, 187 koní z dvoulitru je lákavých

Atmosférické plnění motoru u běžného auta je dnes vzácností, firma BBR je ale u nové Mazdy 3 zachovala. Zlepšily se hodnoty výkonu i průběh křivek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Mazda 3 Super 185: zvýšit výkon jde i bez turba, 187 koní z dvoulitru je lákavých

8.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mazda 3 Super 185: zvýšit výkon jde i bez turba, 187 koní z dvoulitru je lákavých

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Atmosférické plnění motoru u běžného auta je dnes vzácností, firma BBR je ale u nové Mazdy 3 zachovala. Zlepšily se hodnoty výkonu i průběh křivek.

Když upravujete auto, je lepší začínat s přeplňovaným motorem, protože tam stačí „jen” zvýšit tlak turba a dostanete se relativně snadno ke slušným výkonům. Chcete-li se přeplňování vyhnout, je to mnohem složitější a výsledky nejsou na papíře tak markantní. Přesto ale existuje spousta motorů, u kterých stojí za to zachovat atmosférické plnění.

Můžeme se bavit o osmiválci ve Ferrari 458 Italia nebo šestiválci v Porsche 911, ale existují i auta pro běžné smrtelníky, která mají ještě dnes skvělé atmosférické motory. A značka Mazda s motory SkyActiv je jedním z příkladů. Proto se britský tuner BBR, specializující se na tuhle značku, zdržel přeplňování pro „svou” Mazdu 3.

Základem byl stroj s dvoulitrem SkyActiv-G o 165 koních a 210 Nm, který jsme testovali a který byl jízdně blízko dokonalosti, minimálně mezi běžnými hatchbacky za půl milionu. Pod kapotu se nastěhovalo lepší sání s filtrem K&N, čímž přibyly 4 koně, a také nový výfukový systém od svodů po koncovky. Zachovává systém svodů 4-2-1, jako má tenhle motor v sérii.

A samozřejmě, také se změnila elektronika - je tu nová řídící jednotka BBR Starchip a díky ní má motor celkem 187 koní a 234 Nm, o 22 koní, resp. 23 Nm víc než v sérii. Nárůst to není velký, zejména když je člověk zvyklý na stovky koní navíc u přeplňovaných motorů, ale znát bude. Navíc se zlepšil průběh točivého momentu, křivka je téměř plochá mezi třemi a šesti tisíci otáček.

I s prací tahle úprava přijde na 1 795 liber, tedy asi 65 tisíc korun; pravděpodobně už s lízátkem a prahy, které bychom jinak prosili vynechat. Můžete si přiobjednat také devíticentimetrové koncovky výfuku za 395 liber (cca 14 tisíc korun) nebo tlumiče a pružiny Koni snižující světlou výšku za 877 liber, tedy téměř 32 tisíc korun. A dost pravděpodobně bude tuning pasovat i na auta s volantem na "naší" straně.


Mazda 3 Super 185: zvýšit výkon jde i bez turba, 187 koní z dvoulitru je lákavých - 1 - bbr mazda 3 super 185 01Mazda 3 Super 185: zvýšit výkon jde i bez turba, 187 koní z dvoulitru je lákavých - 2 - bbr mazda 3 super 185 02
BBR se mnoho fotkami nepochlubilo, za křivky průběhu výkonu a točivého momentu však buďme vděčni

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.