Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Tato Škoda Octavia 1,9 TDI posílila z 90 na 188 koní. Levý na D1 už nedá lacino
27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Devadesátikoňová Octavia TDI první generace dávala majitelům pocit vládců levého pruhu D1. Bylo to úsměvné, tuto je třeba brát vážněji.
Nízká spotřeba a velký zavazadelník jsou atributy, které jsou snem řady českých motoristů. Ať už jde o rodinu, ježdění na chalupu či jakýkoli jiný motiv chtít „kombík v tédéíčku”, první generace Octavie Combi s motorem 1,9 TDI jej uměla plnit skvěle. Tak dobře, že si tento vůz vydobyl skoro kultovní statut.
Někteří majitelé mu tak začali dávat až nadpozemské schopnosti a někdy se i sami za jeho volantem vžívali do pocitů vládců silnic. Však kolik z nich si myslelo, že jim patří levý pruh na dálnici D1. Jenže když si vybrali verzi o 90 koních a 210 Nm (a tak tomu bylo nejčastěji), byli s plným kufrem spíše rádi, pokud do nějakého prudšího kopce drželi nějakou alespoň důstojnou rychlost.
Motor 1,9 TDI má ale tu výhodu, že lze poměrně snadno upravovat. Je to koncernová technika, které je všude v Evropě spousty, takže na ni také řada firem vyrábí lepší vstřikovače, silnější turbodmychadla a vyvíjí mapy řídících jednotek. Ze sériového stavu, kdy to téhle Octavii trvá prázdné na stovku dlouhých 13 sekund, se můžete klidně dostat na polovinu.
Zelená Octavia na fotkách sice není ten pravý sen českých rodin, ale zavazadelník je pořád obrovský. Pořídil si ji pražský servis a odtahová služba s názvem Car Hospital s tím, že to bude něco jako showcar křížený s autem na sprinty. Vůz dostal nový lak, tmavě zelenou perleť, která bohužel na dostupných fotkách moc nevynikne. Na showcar je v takovémto stavu trochu moc nenápadný, ale aktuálně na něm prý jsou reklamní polepy. Podstatnější však jsou mechanické úpravy - brzdy z Octavie RS s keramickými destičkami značky ATE a podvozek Bilstein B12, vpředu snížený o 45 mm, vzadu o 30 mm, mimo jiné.
Pak se do něj pustili pánové z firmy Dieselpower, českého úpravce motorů, kteří nám v minulosti „přeměřili” výkon třeba na Octavii RS TSI nebo Rapidu 1,2 TSI. Tento vůz od nich dostal nové vstřikovače Fratelli Bosio Race 520, větší turbo Garrett GT1749VB s větším mezichladičem stlačeného vzduchu a samozřejmě kompletně nový software řídící jednotky. Výsledkem je 188 koní při cca 4 000 otáčkách a 413 Nm při 2 400 ot/min, tedy nárůst na více jak dvojnásobné hodnoty, jak ukáže i graf průběhu mezi obrázky. U Car Hospital si nainstalovali silnější spojku Sachs Performance s organickou lamelou.
Co to s autem dělá, vidíme na videu níže. Oficiální číslo zrychlení na stovku neznáme, zachyceno je ale na videu níže. My jsme pomocí stopek naměřili cca 6,7 vteřiny. Pro srovnání - v sériovém stavu, a to ještě když byl vůz nový, zvládl stejnou disciplínu za 13 vteřin. Byla-li sériová Octavia 1,9 TDI „králem”, levého pruhu dálnice, po této úpravě už aspoň nebude zdržovat většinu ostatních - 188 koní už vážně není pro smích.
Samozřejmě je otázkou, jak se takhle velké zvýšení výkonu podepíše na spolehlivosti motoru. Tahle konkrétní úprava je poměrně nová, takže si na najetí desítek tisíc kilometrů budeme muset počkat. Dá se ale očekávat, že většina rizikových dílů byla obměněna popř nahrazena silnějšími.
Práce na tomto voze spolu s novými díly dosáhly ceny okolo 300 tisíc korun, z čehož zhruba 78 tisíc tvořily úpravy motoru od Dieselpower. Je to pořádná suma; přičteme-li pořizovací cenu auta, resp. aspoň její odhad, jsme někde nad 350 tisíci a za to se dá pořídit třeba celkem slušný Nissan 350Z. V tom ale není naftový motor a svéráznou výjimečnost tohoto stroje bude nepochybně postrádat...






Když se tahle Octavia umyje, barva je prý krásná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 45 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
