Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu

Jsou to působivé stroje, o tom žádná. A když zrovna fungují, odvděčí se extrémní dynamikou, na kterou byste jinak potřebovali mnohonásobně dražší vozy. Jenže právě o tom to je - když zrovna fungují.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu

31.10.2021 | Petr Miler

Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu

/

Foto: Nissan

Jsou to působivé stroje, o tom žádná. A když zrovna fungují, odvděčí se extrémní dynamikou, na kterou byste jinak potřebovali mnohonásobně dražší vozy. Jenže právě o tom to je - když zrovna fungují.

Každý automobilový nadšenec je do určité míry i fanda tuningu, to k tomu tak nějak patří. Pokud máte auta opravdu rádi a baví vás využívat jejich možností, dříve nebo později začnete ladit. Protože co kdyby oněch možností byly ještě o něco víc? Není na tom nic špatného - zvýšit výkon motoru či vylepšit jeho odezvy, zrychlit řazení automatu, instalovat odolnější spojku, schopnější brzdy, podvozek lépe sedící vašemu využití... To všechno je možné a v principu správné, i tady ale platí, že nic se nesmí přehánět.

Pořád totiž platí, že s jídlem roste chuť a každá povedená úprava svádí k další úpravě. Znáte-li míru a silnějšímu motoru přizpůsobíte brzdy, je to v pořádku, problémy přijdou, když z určitého sériového auta začnete dělat úplně jiný vůz. A byť to zvlášť v případě některých modelů zní lákavě, je třeba se krotit, neboť dříve nebo později skončíte u toho, že do auta investujete obrovské peníze a jiný vůz z něj stejně neuděláte. Nebo alespoň ne takový, který by jako jiný konzistentně fungoval.

Sami jsme si s tím užili své, nějaké auto „přetunil” snad každý nadšenec. Realitu této věci pak velmi názorně připomíná poslední srovnání z dílny Mata Watsona z Carwow, který na letiště dostal do vzájemného klání tři upravené legendy tuningové scény, Nissany GT-R stále poslední generace. To je auto, které proslulo nejen svou sériovou dynamikou, ale i možnostmi jejího relativně snadného posunutí na vyšší úroveň. Techniku má tento vůz velmi odolnou, a tak někteří ladí, ladí až přeladí.

Mat dostal k dispozici tři různé úpravy. První skutečně extrémní na 1 600 koní a 1 630 Nm, kdy na autě bylo změněno v podstatě všechno krom karoserie. Dobře, to je trochu přehnané, původní ale není ani objem motoru (byl převrtán z 3,8 na 4,1 litru), pochopitelně veškeré „periferie” jako turba a chladiče, jeho přenos na kola, je to opravdu do značné míry jiné auto. Majitel ale také do úprav investovat ohromné 3 miliony korun.

Rivalové byli o něco skromnější - jeden upravený na 1 000 koní a 1 150 koní též poměrně rozsáhlými a drahými modifikacemi, ten poslední pak prošel spíše lehkou úpravou spočívající v jiném řízení motoru, sání a výfuku. Už to ovšem stačí na 650 koní a 840 Nm, v „normálním” světě ohromující čísla. Ve světě Nissanů GT-R? Možná dobrá třetí liga.

Karty tedy byly rozdány jasně a pokud všechna auta fungovala perfektně, dopadala jednotlivá klání podle očekávání. 1600koňové GT-R je skutečně brutální náčiní a i tisícikoňovému konkurentovi mizí rozdílem třídy či dvou. Výsledkem je čas na čtvrtmíli s pevným startem 9,2 sekundy, to je hodnota někde na úrovni nejlepších Tesel. 1000koňové auto potřebovalo 10,3 sekundy a 650koňové 11,3 sekundy. Takhle ale auta nefungovala pořád.

To nejsilnější si dalo tři sprinty a po mechanické poruše odstoupilo zcela, další srovnání tedy probíhala bez něj. To 1000koňové mechanicky vydrželo, v některých kláních ale odmítlo poslušnost a jelo hůře než to nejslabší. A pouze nejméně ambiciózní úprava fungovala celou dobu konzistentně a nakonec její časy nejsou zase o tolik horší než zejména u prostředního řešení.

Resumé? Výkon je výkon a zajistí vám dynamiku, kterou samotné číslo naznačuje, otázkou ale je, jak dlouho. Automobilky nejsou hloupé, když vozy pouští do prodeje v určitých specifikacích, které zajišťují nejen určité chování, ale znamenají také jistou odolnost. Zejména u velmi upravených aut máme bohužel tu smutnou zkušenost, že spíše nefungují než fungují, pokud od nich tedy chcete to, co mají v extrému nabídnout. A kvůli tomu je upravujete, ne? Pakliže výkon navíc nevyužíváte, fungují, chlubit se jím ale můžete asi tak jako s legendárním lukem bez šípu - může být z Tuzexu, ale nevystřelí.


Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu - 1 - Nissan GT-R 2008 ilustracni foto 01Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu - 2 - Nissan GT-R 2008 ilustracni foto 02Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu - 3 - Nissan GT-R 2008 ilustracni foto 03
Nissan GT-R už od roku 2008 představuje relativně výhodnou cestu k vysoké dynamice, zvláště pak s ohledem na možnosti dalších úprav. Jak vám ale ukáže srovnání třech „vytuněných” kousků níže, na jejich konci nemusí být vždy perfektně fungující auto. Ilustrační foto: Nissan

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše