Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
Tři verze legendy s 1 600, 1 000 a 650 koňmi se utkaly tváří v tvář, ukázaly hlavní problém tuningu
31.10.2021 | Petr Miler
Jsou to působivé stroje, o tom žádná. A když zrovna fungují, odvděčí se extrémní dynamikou, na kterou byste jinak potřebovali mnohonásobně dražší vozy. Jenže právě o tom to je - když zrovna fungují.
Každý automobilový nadšenec je do určité míry i fanda tuningu, to k tomu tak nějak patří. Pokud máte auta opravdu rádi a baví vás využívat jejich možností, dříve nebo později začnete ladit. Protože co kdyby oněch možností byly ještě o něco víc? Není na tom nic špatného - zvýšit výkon motoru či vylepšit jeho odezvy, zrychlit řazení automatu, instalovat odolnější spojku, schopnější brzdy, podvozek lépe sedící vašemu využití... To všechno je možné a v principu správné, i tady ale platí, že nic se nesmí přehánět.
Pořád totiž platí, že s jídlem roste chuť a každá povedená úprava svádí k další úpravě. Znáte-li míru a silnějšímu motoru přizpůsobíte brzdy, je to v pořádku, problémy přijdou, když z určitého sériového auta začnete dělat úplně jiný vůz. A byť to zvlášť v případě některých modelů zní lákavě, je třeba se krotit, neboť dříve nebo později skončíte u toho, že do auta investujete obrovské peníze a jiný vůz z něj stejně neuděláte. Nebo alespoň ne takový, který by jako jiný konzistentně fungoval.
Sami jsme si s tím užili své, nějaké auto „přetunil” snad každý nadšenec. Realitu této věci pak velmi názorně připomíná poslední srovnání z dílny Mata Watsona z Carwow, který na letiště dostal do vzájemného klání tři upravené legendy tuningové scény, Nissany GT-R stále poslední generace. To je auto, které proslulo nejen svou sériovou dynamikou, ale i možnostmi jejího relativně snadného posunutí na vyšší úroveň. Techniku má tento vůz velmi odolnou, a tak někteří ladí, ladí až přeladí.
Mat dostal k dispozici tři různé úpravy. První skutečně extrémní na 1 600 koní a 1 630 Nm, kdy na autě bylo změněno v podstatě všechno krom karoserie. Dobře, to je trochu přehnané, původní ale není ani objem motoru (byl převrtán z 3,8 na 4,1 litru), pochopitelně veškeré „periferie” jako turba a chladiče, jeho přenos na kola, je to opravdu do značné míry jiné auto. Majitel ale také do úprav investovat ohromné 3 miliony korun.
Rivalové byli o něco skromnější - jeden upravený na 1 000 koní a 1 150 koní též poměrně rozsáhlými a drahými modifikacemi, ten poslední pak prošel spíše lehkou úpravou spočívající v jiném řízení motoru, sání a výfuku. Už to ovšem stačí na 650 koní a 840 Nm, v „normálním” světě ohromující čísla. Ve světě Nissanů GT-R? Možná dobrá třetí liga.
Karty tedy byly rozdány jasně a pokud všechna auta fungovala perfektně, dopadala jednotlivá klání podle očekávání. 1600koňové GT-R je skutečně brutální náčiní a i tisícikoňovému konkurentovi mizí rozdílem třídy či dvou. Výsledkem je čas na čtvrtmíli s pevným startem 9,2 sekundy, to je hodnota někde na úrovni nejlepších Tesel. 1000koňové auto potřebovalo 10,3 sekundy a 650koňové 11,3 sekundy. Takhle ale auta nefungovala pořád.
To nejsilnější si dalo tři sprinty a po mechanické poruše odstoupilo zcela, další srovnání tedy probíhala bez něj. To 1000koňové mechanicky vydrželo, v některých kláních ale odmítlo poslušnost a jelo hůře než to nejslabší. A pouze nejméně ambiciózní úprava fungovala celou dobu konzistentně a nakonec její časy nejsou zase o tolik horší než zejména u prostředního řešení.
Resumé? Výkon je výkon a zajistí vám dynamiku, kterou samotné číslo naznačuje, otázkou ale je, jak dlouho. Automobilky nejsou hloupé, když vozy pouští do prodeje v určitých specifikacích, které zajišťují nejen určité chování, ale znamenají také jistou odolnost. Zejména u velmi upravených aut máme bohužel tu smutnou zkušenost, že spíše nefungují než fungují, pokud od nich tedy chcete to, co mají v extrému nabídnout. A kvůli tomu je upravujete, ne? Pakliže výkon navíc nevyužíváte, fungují, chlubit se jím ale můžete asi tak jako s legendárním lukem bez šípu - může být z Tuzexu, ale nevystřelí.



Nissan GT-R už od roku 2008 představuje relativně výhodnou cestu k vysoké dynamice, zvláště pak s ohledem na možnosti dalších úprav. Jak vám ale ukáže srovnání třech „vytuněných” kousků níže, na jejich konci nemusí být vždy perfektně fungující auto. Ilustrační foto: Nissan
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 9 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 10 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva