10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne

Česká značka dokázala znovu uspět v anketě volící nejlepší auta pro tahání přívěsů. Bodovaly tažné vlastnosti, ale i vnitřní prostor a hodnota za peníze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne

21.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Česká značka dokázala znovu uspět v anketě volící nejlepší auta pro tahání přívěsů. Bodovaly tažné vlastnosti, ale i vnitřní prostor a hodnota za peníze.

Anket na podobné téma se každoročně odehrává velké množství. Expertem byla v tomto ohledu především Česká republika, kde jsme ještě donedávna měli dvě soutěže o královnu krásy či Auto roku. Před několika málo lety ovšem zodpovědným lidem konečně došlo, že jsme příliš malý trh na takové rozmělňování publika, pročež došlo ke sloučení. Missek se tedy i nadále volí každoročně stále větší množství, nicméně Auto roku již opravdu máme jen jedno.

Daný úvod tu nemáme náhodou, jen nám osvětluje stav, který nepanuje pouze u nás, ale také ve světě. Kupříkladu ve Velké Británii tak mají hned dvě ankety zaměřené na nejlepší tažné auto. Oběma jsme se přitom v minulosti již věnovali, pročež můžeme zmínit, že v rámci soutěže Towcar of the Year pořádané Caravan Clubem jsou vozy rozděleny do skupin dle ceny. Zajímavější se jeví být druhá anketa Tow Car Awards, která soutěžící dělí dle hmotnosti.

Neříkáme to ovšem proto, že v ní letos uspěla Škoda, ta v minulosti dokázala vítězit v obou. O zrod dnes probíráné ankety se přitom zasadilo hned několik magazínů, mezi které patří Practical Caravan, What Car? či The Camping and Caravaning Club. Porota složená z expertů se pak letos sešla již podesáté, přičemž nejlepší tažné auto vybírala ze 41 letošních kandidátů.

Hodnocena byla celá vlastností, z nichž mnohé samozřejmě souvisí s taháním přívěsu. Ten dosahuje 85 procent hmotnosti samotného vozu (pokud to legální limity dovolí), přičemž hodnocena je jeho stabilita v rychlostech 60 a 70 mil za hodinu (tedy 96,5 a 112,6 km/h). Kromě toho vůz s přívěsem absolvují slalom či rozjezd ve svahu s 19% sklonem.

Dále je proveden manévr s náhlým a prudkým trhnutím volantem, jež má simulovat náraz bočního větru. Měřeno je rovněž pružné zrychlení z 48 na 96 km/h, úplné zastavení z 48 km/h či schopnost změnit několikráte jízdní pruh při narůstajícím tempu. Mimo to se experti zaměřují i na samotné auto, jízdu s ním, vnitřní praktičnost, cenu a provozní náklady nebo bezpečnost.

Speciální kategorií je udílení tzv. Zeleného ocenění, které souvisí se spotřebou. Vozy s karavany přitom musí absolvovat 88 kilometrů dlouhý okruh, na němž se pohybují stovkou na rovinkách a pětašedesátkou v zatáčkách. Za volantem pokaždé sedí stejný řidič, který se snaží dosáhnout konzistentního stylu, aby byla zaručena maximální objektivita.

Ze stejného důvodu je přistoupeno poněkud specificky k hybridním vozů, které měřený úsek musí absolvovat dvakrát - poprvé s plně nabitou baterií, podruhé s vybitou. Takové jsou hodnocené vlastnosti, můžeme se začít věnovat jen samotným vozům. Základním rozdělovacím kriteriem je hmotnost, kromě toho tu máme i pár zvláštních kategorií.

1. Kategorie do 1 400 kg - Honda HR-V


10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 1 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 01

Crossover Hondy zabodoval při 96kilometrovém a 112kilometrovém tempu, i když v té chvíli byl již přívěs citlivý na vítr. Obdobně na tom bylo HR-V také na testovacím okruhu, kde docházelo k zásahům stabilizace jen při vyšších rychlostech. S 1,6litrovým naftovým motorem má kombinovanou spotřebu 4 l/100 km, pružné zrychlení z 48 na 96 km/h zabralo vozu s přívěsem 16,8 sekundy. Uvnitř se pak Honda pyšní dobrou praktičností, ke které přispívají i zadní sedáky zdvihající se do kolmé polohy.

2. Kategorie 1 400 až 1 549 kg - Škoda Superb

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 2 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 02

Dle porotců Superb dělá čest svému jménu. Stabilita při vyšších rychlostech je skvělá, pouze během tempa mezi 96 a 112 km/h dochází vlivem bočního větru k menším pohybům přívěsu. Při nouzovém brzdění z 48 km/h stačí soupravě pouhých 10 metrů, pružné zrychlení z 48 na 96 km/h pak vůz (osazený dvoulitrovým turbodieselem) s přívěsem zvládnou za 13,5 sekundy. Liftbacku bez tažení karavanu jde pak k duhu působivá ovladatelnost, ke které se přidává enormní prostor na zadních sedadlech a v zavazadelníku. Vše pak korunuje cena, která je výrazně nižší než u Volkswagenu Passat Variant, jenž vyhrál loni. A vlastně i nižší než u většiny zbylých letošních účastníků.

3. Kategorie 1 550 až 1 699 kg - Jaguar XF

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 3 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 03

Soudě pouze na základě výkonů s přívěsem byl Jaguar XF hodnocen každým z porotců jako nejlepší. Jeho dvoulitrový diesel se ukázal být dostatečně silný, aby sprint z 48 na 96 km/h zvládl za 11,8 sekundy. Bezprecedentní pak bylo chování při vyšším tempu. Kritika ovšem směřovala k interiéru, kde sedan nedosahuje kvalit německé ligy. Vše sice může vynahradit dobrou polohou za volantem, v jeho další neprospěch ovšem hovoří poměrně vysoká cena. Britští dealeři jsou však prý svolní ke slevám.

4. Kategorie 1 700 až 1 899 kg - Land Rover Discovery Sport

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 4 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 04

Discovery Sport mohl svou dílčí kategorii vyhrát již loni, nicméně tehdy jej srazila na kolena postarší dieselová jednotka. S novým dvoulitrem (stejným jako v XF) jsou ovšem jeho kvality nezpochybnitelné. Se zrychlením 48-96 km/h za 13,9 sekundy sice až tak neohromí, nicméně stabilita je jeho silnou stránkou. Pohon všech kol napomáhá jízdě do svahu, velkou pochvalu pak zasloužila vnitřní konfigurace nabízející až sedm sedadel - v segmentu, kde většina konkurentů jich má pouze pět. Ta zadní sice jsou stísněnější, nicméně i snaha se zjevně počítá.

5. Kategorie nad 1 900 kg - Land Rover Discovery

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 5 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 05

Velké Discovery vyhrává svou kategorii již po sedmé v řadě, což jen značí nemalé kvality stárnoucího SUV. I přes vysokou hmotnost a aerodynamiku letící cihly je stabilní a v kombinaci s třílitrovým dieselem také poměrně rychlé. Pružné zrychlení z 48 na 96 km/h zabralo pouze 10,4 sekundy, kromě toho Land Rover nezaváhal ani na okruhu. Problémem je ovšem poměrně vysoká míra emisí CO2, která je vyšší než u Audi Q7 či Volva XC90. To bohužel ve Velké Británii výrazně ovlivňuje daňové zatížení a tím i celkové skóre. Dojmy z prostorného interiéru pak kazí zastaralý multimediální systém.

6. Nejlepší MPV - Seat Alhambra

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 6 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 06

Ani Alhambra již nepatří k nejmladším vozům ankety, v jejím případě však na interiér nemířila až tak výrazná kritika. Plusem jsou posuvné zadní dveře či třetí řada sedadel, v rámci jízdy s přívěsem zde pak máme příkladnou stabilitu či zrychlení z 48 na 96 km/h za 12,4 sekundy. Jediným zaškobrtnutím je ovšem rozjezd do kopce, kde musíte být velmi rychlí při práci s pedály, jinak vůz s přívěsem začnou nechtěně couvat.

7. Nejlepší benzinové auto - Ford Mondeo Vignale

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 7 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 07

Zatímco loni tuto kategorii obsadilo standardní Mondeo, nyní přešly plusové body na jeho luxusnější provedení Vignale. To nabídne 240 koní, sprint z 48 na 96 km/h zvládá za 9,2 sekundy. I proto je novinka modrého oválu jedním z nejrychlejších vozů, jaké se kdy v anketě objevily. Při 112kilometrovém tempu se však začíná trochu projevovat nestabilita, velkým problémem je pak vysoká cena, která je konfrontována s rychlým úbytkem zůstatkové hodnoty.

8. Nejlepší ultralehké auto - Suzuki Vitara

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 8 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 08

Na vůz vážící lehce přes 1,2 tuny udivuje Vitara s přeplňovanou benzinovou jedna-čtyřkou nemalou stabilitou při vyšších rychlostech. Akceleraci z 48 na 96 km/h zvládne za 14,4 sekundy, bez přívěsu pak umí nabídnout zábavnou svezení. Uvnitř nabízí dostatek místa pro cestující i bagáž, vše pak korunuje nízká cena kupující vám mimo poměrně bohatou výbavu také systém pohonu všech kol.

9. Zelené ocenění - Kia Cee'd SW

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 9 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 09

Korejské kombi, opět s 1,6litrovým dieselem, dokáže s přívěsem jezdit za pouhých 8,9 l/100 km, což jednoznačně poráží všechny ostatní letošní účastníky. Je ovšem třeba dodat, že pohonné ústrojí bylo výrobcem nastaveno zejména na nízkou spotřebu, pročež kupříkladu zrychlení z 48 na 96 km/h zabere 16,4 sekundy. Kromě toho se při více než stokilometrovém tempu začíná projevovat nestabilita, instalace běžné ruční brzdy pak znesnadňuje rozjezdy do kopce. O vítězi v této kategorii ale rozhoduje ona nízká žíznivost.

10. Celkový vítěz - Škoda Superb

10 nejlepších aut na tahání přívěsů 2016: Škoda opět vládne - 10 - Nejlepsi vozy na tazeni 2016 lepsi 02

Jsme opětovně u mladoboleslavského vozu, který kromě své kategorie vyhrál i celkové letošní klání. Padalo přitom mnoho otázek souvisejících s jeho hmotností, jež může limitovat velikost karavanu, nicméně Superb je schopný utáhnout i přívěs vážící až 100 procent své vlastní hmotnosti. Nabízí tedy velkou šíři schopností, která jej právem vynesla na příčku nejvyšší.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.