Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
20 aut, která nejvíce a nejméně překračují rychlost. V čem jezdí střelci? V čem brzdy?
12.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Statistika policie či anketa mezi řidiči jsou jistě zajímavé zdroje informací, ale co když vyhodnotíte data z 300 tisíc černých skříněk aut? To je jiná.
Přehled kapitol
Zjistit, se kterými auty se řidiči nejčastěji pouštějí za hranici nejvyšší povolené rychlosti, se pokouší více statistik, ať už s jakýmikoli úmysly. My vám je nabízíme spíše pro zajímavost, s touhou konfrontovat je se zažitými klišé a naposledy jsme tu měli dvě - nejvíce pokutované značky aut v jedné evropské zemi a spíše pro srovnání nejčastěji pokutované vozy v USA.
První vycházela z množství udělených pokut za překročení nejvyšší povolené rychlosti vztaženému k množství registrovaných vozů. Druhá pak sázela na informace od řidičů, kteří při sjednání pojištění automobilu čestně prohlašovali, zda byli v poslední době pokutování policií, a tak bylo u každého modelu auta vypočteno jisté procento těch, kteří řekli ano.
V obou případech jde o statistiky, které nelze brát na lehkou váhu, úplně výmluvné ale být nemusí. Jednak fakt, že někdo nedostává pokuty, ještě neznamená, že nepřekračuje povolenou rychlost. Uniknout pastem policie je možná stále těžší, ale není to nemožné - všímavý, pohotový a zkušený řidič většinu prohlédne či dobře zná a pomoci může i technika od radarových detektorů po databáze stacionárních měření v navigacích. A pochopitelně - že někdo něco čestně prohlásí, je sice dojemné, ale s realitou to alespoň v části případů nemusí mít nic společného...
Dnes vám ukážeme jinou statistiku, v níž o pokuty či policii vůbec nejde. Paradoxně právě proto by ale měla být podstatně přesnější a také přesněji vypadá. Vychází z dat posbíraných britskou pojišťovnou Admiral, která nabízí svým klientům možnost nechat si do aut nainstalovat tzv. černou skříňku, která vyhodnocuje, kdy, kde a jak daný člověk řídí. Klienti něco takového akceptují výměnou za snížení ceny havarijního pojištění, pochopitelně. Černá skříňka vypočítává na základě jízdního stylu jisté skóre, takže pokud pojišťovna ví, že s autem vyjedete dvakrát do roka padesátkou po venkovských silničkách, logicky u vás může očekávat podstatně menší pravděpodobnost nehody než u člověka, který denně najede vysokými rychlostmi stovky kilometrů po silnicích 1. třídy. Také může očekávat jistý motivační efekt takového zařízení ke opatrnější jízdě a pojistné vám sníží.
To ale jen na vysvětlenou, proč se tyto věci v autech nachází. Pro nás je podstatné, že zaznamenávají mj. překračování povolené rychlosti bez obav, že by se o tom dozvěděla policie - je to jen informace pro pojišťovnu. I tak by se mohlo zdát, že si takovýto šmírovací nástroj do auta pořídí leda ti, kteří rychlost vůbec neporušují, ale zřejmě se to vyplatí i těm. A nebo pro ně jeho přítomnost na palubě není zase tak podstatná, a tak prostě přes limit jezdí - někteří více, jiní méně.
Pojišťovna Admiral mohla díky tomu dát dohromady seznam 10 a 10 aut, u kterých je nejvíce, resp. nejméně pravděpodobné, že budou překračovat dovolenou rychlost. Pojistek s černou skříňkou uzavřela asi 300 tisíc, což je opravdu hodně slušný vzorek a v tabulkách tak vidíme vozy všech typů a tříd. Hodila by se procenta nebo jiné podobné vyjádření pravděpodobnosti, toho se zde nedostává, je to prostě pořadí. I tak je to velmi zajímavá statistika - zopakujme, že ukazuje nikoliv překračování rychlosti měřené radary, ale skutečné překračování rychlosti zaznamenané černou skříňkou kdekoli a kdykoli. I proto se zdá nejlepší - některá auta v ní přesto překvapí, většina ale ne... Tady jsou obě desítky.
Auta, která nejvíce překračují nejvyšší povolenou rychlost
10. Mercedes-Benz C 250d
Naftový Mercedes třídy C by člověk zrovna neoznačil za raketu, ale 204 koní a 500 Nm 2,1l dieselového čtyřválce, které pohání verzi C 250d, ho je ale schopno rozjet nad rychlostní limity během pár mrknutí oka.

9. Mitsubishi L200
Ryze pracovní pick-up truck by na tomhle seznamu člověk možná nečekal. Na stovku mu to trvá 10,4 vteřiny, rychlá jízda je to poslední, co má tenhle vůz v popisu práce. Přesto získává deváté místo.
8. Mercedes-Benz C 220d
Slabší verze 2,1l dieselového čtyřválce, tentokrát o 170 koních a 400 Nm, možná nutí řidiče víc šlapat na plyn. Jestli se tak snaží kompenzovat výkonové manko a jestli něco takového lze považovat za pravidlo, nevíme, řidiči Mercedesů ale obecně mezi pomalé nepatří.
7. BMW 535i
Řadu 5 by člověk na tomhle seznamu těž tak nějak očekával - a taky tu je, a to v silné benzínové verzi 535i s více 300 koňmi. Držet se s takovým autem v limitech v řádu desítek km/h není jednoduché.
6. Volvo V50
Má-li někdo řidiče vozů Volvo za usedlé a klidně jezdící, překvapením pro ně může být, že řidiči kombíku V50 se nebojí šlápnout na plyn. Patří mu šestá příčka, konkrétní motorizace tu ale není uvedena.
5. Audi A5
Čtyři kruhy na přídi jsou nezřídka známkou snahy o aktivní jízdu. Páté místo na tomhle žebříčku to může do jisté míry reflektovat.
4. BMW M135i
Kombinace malého hatchbacku a šestiválce o 326 koních výkonu je dost návyková, máme ho v oblibě i my. Pochopitelně si ho vybírají lidé, kteří se nestydí šlápnout na plyn, protože tohle auto je k tomu přímo stvořené.
3. BMW 420d
Bronz putuje do Mnichova, ovšem ne díky vozu divize M, nýbrž díky jednomu z nejslabších dieselů, které jsou v nabídce pro řadu 4. Verze 420d má 190 koní a 400 Nm z dvoulitrového čtyřválce, ani ty ale s pokořením rychlostních limitů nemají sebemenší problém.
2. Audi Q5
Čtyři kruhy podruhé, ovšem tentokrát jsou na přídi crossoveru. Člověk by tu možná čekal nějaké RS, ale jak už to chodívá, větší dynamické ambice mají nezřídka majitelé k dynamice disponovaných verzí.
1. Bentley Continental
Čekali jste na první příčce něco jiného, než vůz tak oblíbený mezi jistou specifickou klientelou? Continental GT je na stovce pod 5 vteřin i přes svou ohromnou hmotnost. A při spotřebě špičkových verzí se „další náklady” na jízdu nepovolenou rychlostí zdají být druhotné...
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 25 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
