Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě: Praha nechybí
19.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Máme pro vás žebříček padesáti provozem nejzatíženějších měst Evropy. Kterým metropolím starého kontinentu je lepší se v létě vyhnout?
Dopravní zácpy patří k významným evropským metropolím stejně samozřejmě jako významné kulturní památky. Už jsme si tak nějak zvykli na to, že cesta k Eiffelově věži, Koloseu nebo jen k Prateru je mnohdy trnitá a musíte si v kolonách vystát alespoň desítky minut, abyste se k cíli cesty dostali. A to je ten romantičtější pohled na věc. Obyvatelé velkých měst používají stejné silnice pro každodenní cesty za prací a počítat pro každé ráno s nějakou tou hodinkou v koloně není krátce po probuzení zrovna příjemná představa.
I když se nám mnohá velká města mohou zdát v tomto směru stejná, není to tak docela pravda. I mezi „zacpanými” metropolemi jsou na tom některé lépe a některé hůře. A právě jejich seznam se pokusil dát dohromady holandský specialista na GPS navigace, firma TomTom. Ta sestavila žebříček padesáti provozem nejsužovanějších měst v Evropě od nejhoršího k nejlepšímu, a tak se můžeme podívat na to, kde lze dopravní zácpy ještě snést a kam už je lepší vůbec nejezdit. Mezi „úspěšnými” nechybí ani naše hlavní město, což není ani tak důležité z hlediska jakéhosi patriotismu (ostatně nemáme být nač hrdí), ale spíše pro referenci - snad každý řidič někdy se svým autem navštívil Prahu, ví jak vypadá doprava v jejím nitru a podle toho si dokáže udělat přibližný obrázek o tom, co znamená lepší a co (ještě) horší stav.
Přiložená tabulka vznikla zpracováním dat TomTomu, který skrze možnost vyhledávaní tzv. inteligentních tras (IQ routes) přes internetové připojení agreguje údaje o provozu 30 miliónů uživatelů softwarových aplikací společnosti. Ty můžeme najít nejen v přenosných navigacích nebo integrovaných navigacích automobilů, ale také v mobilních telefonech s operačními systémy.
Města na žebříčku se seřadila z téměř 800 miliard cestovních měření, takže se dá vzniklý žebříček považovat za poměrně relevantní. Přesný klíč, podle kterého vznikal, sice neznáme, data ale ukazují délku silnici v každém z měst a jejich procento, které TomTom považuje za „zacpané”. K dispozici nejen samotné pořadí měst dle „zacpanosti”, ale i vývoj stavu na silnicích oproti loňskému roku, a tak se můžeme podívat na to, kdo si polepšil a kdo pohoršil.
První v žebříčku se ocitl belgický Brusel, kde se intenzita dopravy oproti roku 2010 dále zhoršila o 1,2 %. Trochu překvapivé je druhá a čtvrtá pozice polských měst a velký provoz rovněž vládne na silnicích Velké Británie. V žebříčku najdete rovnou 16 anglických měst, jmenujme například Londýn (3.), Manchester (10.) či skotský Edinburgh (7.).
Německo zůstává s šesti městy poměrně pozadu, zde je patrná jeho mohutná silniční infrastruktura a také neomezená rychlost na dálnicích, která neponechává auta na silnicích déle, než je zdrávo. TomTom dále zmiňuje například Norsko, Švýcarsko, Španělsko, Irsko a také Českou republiku. Praha si jako naše malé-velké město toto místo vydobyla 36. příčku především mizernou infrastrukturou, která se začíná řešit po vzoru moderních evropských měst až v posledních letech. Přesto meziroční zlepšení stavu o 2 procenta za moc nestojí. Výše zmiňované Irsko se svým Dublinem zlepšilo svůj výsledek meziročně o téměř 10 %, což z něj dělá jakéhosi skokana roku.
Kompletní žebříček dopravními zácpami nejsužovanějších měst Evropy přikládáme v grafické i textové podobě se všemi doprovodnými daty. Budeme rádi, když se se svými zkušenostmi s provozem v jednotlivých evropských metropolích podělíte v přiložené diskuzi.
50 „nejzacpanějších” měst v Evropě na mapět

Stejný žebříček v přehlednější tabulce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejčtenější články
Ztráta hodnoty elektrických aut ruinuje i miliardáře. To nejlepší z nich připravilo majitele o 24 milionů za 20 měsíců a 2 200 ujetých km
9.4.2025Staronový šéf Volva říká, že dosavadní éra fungování automobilového průmyslu skončila. Kdo se nepřizpůsobí, zavře krám
9.4.2025Ferrari kompletně mění směr. Už nechce auta postavená kolem rychlosti, zákazníci ji prý nezvládají, nic jim nedává
9.4.2025Bentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
9.4.2025VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva