Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy
15.1.2020 | Mirek Mazal
Říká se, že závodění s auty z vás udělá milionáře, pokud začnete závodit jako miliardáři. A pokud ne? Pak se může stát, že na sklonku života skončíte jen s dluhy postaveni před nutnost prodat rodinné stříbro.
Automobilový závodník Mickey Thompson stanovil v roce 1960 nový rychlostní rekord 400 mph (644 km/h) za volantem vozu s pístovým pohonem. Vůbec první překročení hranice čtyř set mil v hodině vyburcovalo Boba Summerse k následnému posunutí hranic lidských možností ještě o kousek dál, což jen nakoplo další boj o titul nejrychlejšího stroje planety.
Mickey Thompson připravoval schopnější automobil Challenger II, který se měl prohnat po solné pláni v Boneville během roku 1968. Připravovaný pokus se nikdy neuskutečnil, protože první datum zhatilo špatné počasí a náhradního termínu se americký kaskadér nedožil. Rekordman s manželkou byli zavražděni a po manželském páru zůstal jen syn Danny a téměř připravený stroj uskladněný léta v garáži.
Danny Thompson se časem rozhodl pokračovat v tátově odkazu, dílčí úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Ovšem až v roce 2018 padl nový světový rekord v rychlosti speciálu s pístovým motorem. Challenger II se vzepřel fyzikálním zákonům zásluhou páru nitromethanových agregátů Hemi s atmosférickým výkonem pěti tisíc koní putující na obě nápravy.
Danny ve věku tehdy skoro 70 let připomněl slavné jméno otce, který by byl nadšený ze schopností pozemní rakety schopné uhánět průměrným tempem 725,5 km/h. Zesnulé rodiče by tolik nepotěšil způsob financování projektu: „Udělal jsem největší chybu, kterou můžeš udělat v motoristickém sportu. Půjčil jsem si peníze na závodění,“ odhalil pozadí splnění někdejšího snu dnes slavný potomek slavného otce.
Nyní už 71letý penzista tak musel prodat všechny cennosti, aby zaplatil narůstající pohledávky věřitelů. Poslední možností záchrany se stal legendární Challenger 2. Úzce protažený unikát modré barvy byl předán aukční společnosti Mecum, která dokázala vydražit originální stíhačku včetně přepravního kamionu a vozíku za 510 tisíc dolarů (11,5 milionu Kč). To zní jako spousta peněz, odhadní cena ale byla stanovena na 900 tisíc až 1,5 milionu USD (20,3 až 34 milionů Kč) a rezervní suma by běžně levnější prodej nedovolila. Danny ale nakonec v průběhu aukce kvůli omezenému zájmu odstranil spodní hranici a nechal auto prodat za jakoukoli cenu, které bude dosaženo.
Takový konec si asi nikdo z rodu Thomsonů nepředstavoval. Jistě známe i smutnější příběhy, přesto tento případ nejlépe připomíná, jak nevděčné závodění s auty bývá. Vypadá to jako svět plný peněz, někdo je ale do něj musí dostat ten někdo obvykle nejsou ani diváci, ani běžní sponzoři. I Mercedes musí těžce subvencovat svůj formulový tým, a to se bavíme o jedné z nejúspěšnějších stájí historie v nejvyšší lize motorsportu.









Danny Thompson v téměř sedmdesáti letech zajel nový pozemský rychlostní rekord pro vozy poháněné pístovými motory
Projekt byl financován půjčenými penězi, které bylo potřeba splatit prodejem Challengeru II/small>
Zdroje: Jalopnik, eClassicAutos, HOT ROD Network@Youtube
Bleskovky
Řidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 5 hodinamiMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
před 11 hodinamiCybertruck vs Hummer: 7 tun vážící elektrické pick-upy si to rozdaly ve sprintu. Legenda praví, že ještě teď zkouší zastavit
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel sporťáku s pětilitrovým V8 najel za 4 roky přes 300 tisíc km bez závad, legendy o výdrži Japonců nelžou ani tady
před 2 hodinamiRenault už pochopil, že s novým Twingem šlápl vedle, volá po další politické podpoře takových aut
před 3 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 5 hodinamiMajitel rekordně ojeté Tesly pokořil metu 1,9 milionu km, potřeboval k tomu ale 13 motorů a 4 baterie
před 6 hodinamiNová Dacia Duster používá 15 let staré designové řešení, možná na tom nakonec Rumuni šetřili
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva