Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Účetnictví Mercedesu odhalilo, na kolik firmu přišel loňský titul mistra světa F1
5.10.2019 | Petr Prokopec
Snad nikdo nikdy netvrdil, že Formule 1 je levný sport. Přesto fascinuje, na kolik přišel loni titul mistra světa samotný tým i kolik do něj musela napumpovat automobilka, aby neskončil ve ztrátě.
Formuli 1 čekají od roku 2021 zásadní změny. O mnoha z nich se stále ještě diskutuje, a tak kupříkladu není jasné, kolik univerzálních komponentů týmy nakonec budou muset nasadit. Nicméně v rámci rozpočtového stropu již jasno je, přičemž svou si prosadily velké stáje. Vedení F1, stejně jako mezinárodní automobilová federace FIA, totiž snily o částce pohybující se okolo 130 milionů dolarů (cca 3,08 mld. Kč). Nicméně strop pro léta 2021 až 2025 byl nakonec nastaven na 175 milionů dolarů (4,14 mld. Kč), poté navíc vlivem inflace dojde na jeho zvýšení.
Vůči stávajícím rozpočtům jde o značný pokles, pročež by se na první pohled mohlo zdát, že startovní pole v F1 bude od roku 2021 vyrovnanější. Realita je však jiná, a to i přesto, že na strop budou dohlížet pověřené osoby a jeho překročení se má přísně trestat. Nicméně do schválených sum se nepočítají platy jezdců, náklady na motor a cestovní či marketingové výdaje. Po započtení těchto položek tak již výdaje týmů narůstají na zhruba 250 milionů dolarů (5,91 mld. Kč), a to ještě řada věcí může být rozúčtována jinam.
Ani do budoucna tedy Formule 1 nebude levným sportem a i přes veškerou snahu vedení šampionátu tu budeme mít diametrální rozdíly mezi špičkou a zbytkem startovního pole. Ostatně šéf týmu Mercedes Toto Wolff již naznačil, že rozdávat se nejspíše nebudou ani žádné výpovědi, takže tým bude mít nadále k dispozici podobné zdroje, jako tomu bylo dosud. A právě do minulosti se nyní zadíváme, třícípá hvězda totiž rozkryla své účetnictví za loňský rok.
Tým Mercedes-AMG Petronas Motorsport tak sezóna 2018 přišla na neskutečných 311,4 milionu liber (9,01 mld. Kč). Jinými slovy stáj utratila za zisk obou titulů bezmála třikrát vyšší sumu, než jakou původně navrhovala FIA a vedení F1 jako rozpočtový strop. Lze tak snadno pochopit odpor vedoucích stájí k tomuto kroku, neboť vrcholné monoposty by se rázem přiblížily vozům nižší divize. A něco takového by již následně nepřitahovalo pozornost sponzorů i diváků, čímž by se mohla vytratit celá atraktivita seriálu pro zúčastněné firmy.
Je přitom nutné dodat, že ač se zmíněné výdaje zdají být extrémní, třícípá hvězda by dost možná v souvislosti s nimi ještě hovořila o láci. Náklady na vývoj se totiž oproti sezóně 2017 zvedly pouze o 1,7 milionu liber (49,2 mil. Kč), neboť tým použil pouze evoluci předloňského vozu. Monoposty pro rok 2021 však budou diametrálně odlišné, přičemž jejich komponenty mají vydržet ještě více závodů.
Sám tým pak přes devítimiliardové výdaje netratil, příjmy stáje totiž dosáhly 338,4 milionů liber (9,79 mld. Kč). Po zdanění se tak tým může chlubit ziskem 13,3 milionu liber (384,88 mil. Kč). To zní jako pěkný výsledek, je ale třeba dodat, že na příjmové straně týmu stojí položka 64,3 milionu liber (1,9 mld. Kč) jako injekce od samotné automobilky, bez nichž by tým skončil v hluboké ztrátě asi 1,5 miliardy Kč. Právě tyto peníze tedy Mercedes jako automobilku titul v F1 stál, na zbytek si tým vydělal sám. Jestli to stojí za marketingový efekt takového sportovního úspěchu, posuďte sami.






Formulový tým Mercedesu loni utratil přes devět miliard korun, tedy trojnásobek původně navrhovaného rozpočtového stropu. Přesto nakonec vydělal, ale jen díky tomu, že do firmy 1,9 miliardy Kč nalila sama automobilky
Zdroje: Motorsport, Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Bleskovky
Nová vlajková loď Škody předčasně ukázala svůj vzhled na ilustracích, takhle to žádná krasavice nebude
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
19.3.2025Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
před 2 hodinamiVW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
před 3 hodinamiDalší kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
před 5 hodinamiAudi rozjede prodeje aut nové levné značky AUDI už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
před 6 hodinamiRozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva