Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Účetnictví Mercedesu odhalilo, na kolik firmu přišel loňský titul mistra světa F1
5.10.2019 | Petr Prokopec
Snad nikdo nikdy netvrdil, že Formule 1 je levný sport. Přesto fascinuje, na kolik přišel loni titul mistra světa samotný tým i kolik do něj musela napumpovat automobilka, aby neskončil ve ztrátě.
Formuli 1 čekají od roku 2021 zásadní změny. O mnoha z nich se stále ještě diskutuje, a tak kupříkladu není jasné, kolik univerzálních komponentů týmy nakonec budou muset nasadit. Nicméně v rámci rozpočtového stropu již jasno je, přičemž svou si prosadily velké stáje. Vedení F1, stejně jako mezinárodní automobilová federace FIA, totiž snily o částce pohybující se okolo 130 milionů dolarů (cca 3,08 mld. Kč). Nicméně strop pro léta 2021 až 2025 byl nakonec nastaven na 175 milionů dolarů (4,14 mld. Kč), poté navíc vlivem inflace dojde na jeho zvýšení.
Vůči stávajícím rozpočtům jde o značný pokles, pročež by se na první pohled mohlo zdát, že startovní pole v F1 bude od roku 2021 vyrovnanější. Realita je však jiná, a to i přesto, že na strop budou dohlížet pověřené osoby a jeho překročení se má přísně trestat. Nicméně do schválených sum se nepočítají platy jezdců, náklady na motor a cestovní či marketingové výdaje. Po započtení těchto položek tak již výdaje týmů narůstají na zhruba 250 milionů dolarů (5,91 mld. Kč), a to ještě řada věcí může být rozúčtována jinam.
Ani do budoucna tedy Formule 1 nebude levným sportem a i přes veškerou snahu vedení šampionátu tu budeme mít diametrální rozdíly mezi špičkou a zbytkem startovního pole. Ostatně šéf týmu Mercedes Toto Wolff již naznačil, že rozdávat se nejspíše nebudou ani žádné výpovědi, takže tým bude mít nadále k dispozici podobné zdroje, jako tomu bylo dosud. A právě do minulosti se nyní zadíváme, třícípá hvězda totiž rozkryla své účetnictví za loňský rok.
Tým Mercedes-AMG Petronas Motorsport tak sezóna 2018 přišla na neskutečných 311,4 milionu liber (9,01 mld. Kč). Jinými slovy stáj utratila za zisk obou titulů bezmála třikrát vyšší sumu, než jakou původně navrhovala FIA a vedení F1 jako rozpočtový strop. Lze tak snadno pochopit odpor vedoucích stájí k tomuto kroku, neboť vrcholné monoposty by se rázem přiblížily vozům nižší divize. A něco takového by již následně nepřitahovalo pozornost sponzorů i diváků, čímž by se mohla vytratit celá atraktivita seriálu pro zúčastněné firmy.
Je přitom nutné dodat, že ač se zmíněné výdaje zdají být extrémní, třícípá hvězda by dost možná v souvislosti s nimi ještě hovořila o láci. Náklady na vývoj se totiž oproti sezóně 2017 zvedly pouze o 1,7 milionu liber (49,2 mil. Kč), neboť tým použil pouze evoluci předloňského vozu. Monoposty pro rok 2021 však budou diametrálně odlišné, přičemž jejich komponenty mají vydržet ještě více závodů.
Sám tým pak přes devítimiliardové výdaje netratil, příjmy stáje totiž dosáhly 338,4 milionů liber (9,79 mld. Kč). Po zdanění se tak tým může chlubit ziskem 13,3 milionu liber (384,88 mil. Kč). To zní jako pěkný výsledek, je ale třeba dodat, že na příjmové straně týmu stojí položka 64,3 milionu liber (1,9 mld. Kč) jako injekce od samotné automobilky, bez nichž by tým skončil v hluboké ztrátě asi 1,5 miliardy Kč. Právě tyto peníze tedy Mercedes jako automobilku titul v F1 stál, na zbytek si tým vydělal sám. Jestli to stojí za marketingový efekt takového sportovního úspěchu, posuďte sami.
Formulový tým Mercedesu loni utratil přes devět miliard korun, tedy trojnásobek původně navrhovaného rozpočtového stropu. Přesto nakonec vydělal, ale jen díky tomu, že do firmy 1,9 miliardy Kč nalila sama automobilky
Zdroje: Motorsport, Mercedes-AMG Petronas Motorsport
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před hodinou - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 08:59 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Elektromobily a vse kolem nich 03.27. 18:35 - Shr3k
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda