Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aby se nezapomnělo: Ani s novým Porsche Taycan nedojedete skoro nikam
5.9.2019 | Petr Miler
Svět je ohromen novým elektrickým Porsche - slibuje vysoký výkon, excelentní dynamiku a slušný dojezd na jedno nabití. První dva zmíněné aspekty jsou odrazem reality, třetí s ohledem na značku a typ vozu ani trochu.
Po létech příprav a měsících lákání Porsche včera večer konečně odhalilo nový Taycan. První sériový elektromobil značky je vizuálně atraktivní, relativně praktický, velmi výkonný a adekvátně dynamický. Až 761 koní výkonu a stovka za 2,8 sekundy rozhodně nejsou údaje, které by kohokoli urazily, svět ale jako by přehlížel, že tento vůz trápí pořád stejný problém - akumulátory.
Taycan disponuje li-ion bateriemi o kapacitě 93,4 kWh, což je na dnešní dobu obecně hodně, jen Tesla nabízí v osobních autech o něco více. Jít o akumulátory auta, jako je Škoda Fabia 1,0 TSI, dalo by se to možná se skřípěním v zubech snést, v jakémkoli Porsche - kór v tom nejvýkonnějším - je to ale naprostý výsměch. S ohledem na dynamický potenciál vozu a limity dnešních akumulátorů z hlediska dobíjení zcela nedostačující hodnota.
Hodnota 93,4 kW většině lidí nic neřekne, a tak si pojďme toto číslo dát do kontextu, neboť jej lze přibližně přepočítat na ekvivalent litrů v nádrži. V benzinu se optikou výhřevnosti skrývá energie 8,6 kWh na litr a pokud ji zážehový motor dokáže přetvořit v pohyb s účinností - řekněme - 35 procent, pak každý litr benzinu skrývá „pohybovou energii” 3,01 kWh.
I když u elektromobilu budeme - znovu nepřesně - počítat se 100% účinností při přetváření energie uložené v akumulátorech v pohyb, je už z tohoto elementárního výpočtu patrné, jak mizerná kapacita baterií Porsche je. Prakticky jakémkoli autě dnes máte alespoň 50litrovou nádrž, což znamená ekvivalent 150,5kWh v akumulátorech. Takový Golf 1,0 TSI s asi stovkou koní, například, tak dnes má o 61 procent větší zásobárnu energie než až 761koňové Porsche Taycan, navíc Golf ji doplní za 3 minuty u čerpací stanice. Taycan ji v nejlepším případě doplní za desítky minut u zatím neexistujících dobíječek a její kapacitu optikou dnešní palivových nádrží jste si jistě spočítali sami - 31 litrů benzinu, u 761koňového auta nevídaná věc.
Už to je tristní bilance, pointa je ale ještě jinde. Nemusíme ani nic srovnávat, stačí si vzít oněch 93,4 kWh a Porsche udávanou kombinovanou spotřebu 26,9 kWh na 100 km. To dává dohromady teoretický dojezd 347 km, což nezní až tak hrozné, ale považte - to je ten samý údaj, který vyjde vydělením 50litrové nádrže Golfu VII 1,6 TDI a jeho 3,8litrové spotřeby - 1 315 km. A srovnatelněji - takové BMW M3 F80 má udávanou spotřebu 8,3 l benzinu na 100 km a nádrž na 63 litrů paliva, což dává 759 km dojezdu. I takové číslo je ale jen reálně nedosažitelná hodnota z papírových údajů.
Pokud s M3 F80 jedete adekvátně tomu, co umí, snadno se dostanete na trojnásobek udávané spotřeby, však je to až 450koňové auto. V takovém případě máte dojezd 253 km. Porsche Taycan s až 761 koňmi bude jistě schopno se dostat s násobky udávané spotřeby ještě mnohem výše, je výkonnější, těžší a rekuperací toho nezíská zpět zase tak moc - elektromotory zastanou sotva čtvrtinu ostrého brzdění. Navíc je otázkou, kolik takových brzdění vydrží, než budou mít potíže s teplotou. Ale i když zůstaneme u trojnásobku, jsme na spotřebě 80,7 kWh na 100 km a tedy dojezdu 115 km. To je na cestovně-sportovní auto typu 911 (slova Porsche, ne naše) něco jako nic, navíc oněch 253 km u M3 znovu prodloužíte za pár minut u benzinky Těchto 115 km kdekoli jinde než poblíž centra velkého města spíše za hodiny nebo desítky hodin.
Takové auto po mém soudu není řešením ničeho. Tedy pokud pomineme fakt, že se pro řadu zákazníků stane stylovějším a luxusnějším ekvivalentem pro přesun rychlostí Fabie 1,0 TSI s její asi dvoutřetinovou „nádrží”...



























Nové Porsche Taycan je nepochybně zajímavé auto, s akumulátory o kapacitě 93,4 kWh, které se dobíjejí klidně desítky hodin, je ale jako sportovní model nepoužitelné
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025Nová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub