Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí

Výsledky studie zveřejněné automobilkou vrhají světlo na klišé kolující hlavně v Evropě. Traduje se, že auta s manuálními převodovkami za oceánem zná a kupuje jen hrstka „zoufalců”, realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí

2.2.2021 | Petr Prokopec

Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí

/

Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Výsledky studie zveřejněné automobilkou vrhají světlo na klišé kolující hlavně v Evropě. Traduje se, že auta s manuálními převodovkami za oceánem zná a kupuje jen hrstka „zoufalců”, realita je ale jiná.

Američany má spousta Evropanů zafixované jako poněkud obézní jedince, kteří ve svých mohutných pick-upech nejraději vyráží pro hamburgery. Jejich auto pak má pod kapotou obří motor s nekonečnou spotřebou, jehož výkon dostala na starosti automatická převodovka. S manuálem to prý Američané neumí, vlastně je ani neznají a když už do vozu s ručním řazením sednou, neví si s ním rady. Proto jsou ostatně nejlepší ochranou před zloději tři pedály a „fofrklacek”, říká se.

Nebudeme tvrdit, že na všem zmíněném není trocha pravdy, reflexí reality to ale není. Ostatně by vás to mohlo napadnout, když se objeví zpráva, že ta či ona značka přišla u nového modelu s manuální převodovkou jen pro americký trh - nedávno to dokonce udělal Volkswagen u nejostřejšího Golfu. Více světla do celé věci nyní vrhá studie zveřejněná Cadillacem, který se tím tak trochu snaží vysvětlit proč svým novým, až 677koňovým autům nadělil právě manuál.

Podle jejích závěrů mají totiž Američané k manuálnímu řazení o mnoho pozitivnější přístup, než se traduje. A pro většinu ani není neznámou. Podle závěrů má zkušenosti s manuálem má hned 66 procent amerických řidičů. A co více, hned 55 procent takový vůz v nějakou chvíli vlastnilo. Z těchto dvou skupin pak hned 30 procent manuální převodovka nadmíru zajímá, zatímco pouze 27 procent respondentů by si ji nekoupilo.

Studie nicméně odhalila jinou, možná ještě zajímavější skutečnost. Po manuálech totiž prahnou hlavně movití lidé, neboť vozy se třemi pedály si nejčastěji kupují domácnosti s příjmy přesahujícími 100 tisíc dolarů (cca 2,16 milionu Kč) ročně. Ve výsledku je tak vlastně pochopitelné, proč s nimi přichází právě Cadillac, proč je v USA častěji nabízí BMW nebo proč s nimi primárně za Američany míří Porsche.

V případě mainstreamu se nicméně sázka na manuál zdá být stále větším rizikem. Zatímco třemi pedály osazená auta tvořila ještě v roce 2014 na celkových registracích alespoň 7procentní podíl, předloni to byla již pouhá dvě procenta. A loni pád nejspíše ještě pokračoval. V Evropě se oproti tomu manuál zakrátko stane ohroženým druhem.

Jednak kvůli menšímu zájmu dobře situovaných lidí - zatímco v USA je i díky zájmu bohatých manuál považovaný za prestižní záležitost, znak lepších řidičských schopností, v Evropě jde spíše o „sociální” záležitost - bohatí si přece připlácí za automat. I tak tu zájem u některých aut stále je, překážkou mezi zákazníky a třemi pedály je ale vyšší papírová spotřeba, a tedy i emise CO2, které výrobce v podstatě nutí k tomu, aby je u některých modelů již vůbec nenabízeli. Za příplatek vyvažující pokuty by je totiž v mainstreamovém segmentu nikdo nekoupil. Sportovní část trhu pro změnu mnohdy nemá kapacity na to, aby dvě převodovky nabídla, a proto nabízí jen tu obecně žádanější.


Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 1 - BMW M6 F12 2013 manual test 01Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 2 - BMW M6 F12 2013 manual test 02Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 3 - BMW M6 F12 2013 manual test 03Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 4 - BMW M6 F12 2013 manual test 77Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 5 - BMW M6 F12 2013 manual test 79Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí - 6 - BMW M6 F12 2013 manual test 92
Svého času jsme otestovali BMW M6 s manuální převodovkou, které automobilka prodávala výlučně v USA, i když jej vyráběla v Mnichově. Za oceánem to byla nutnost, v Evropě BMW prošlo nabízet auto i bez něj. V tomto segmentu je to v USA žádaná volba a znak prestiže. Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz

Zdroj: Cadillac

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše