Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané mají k manuálnímu řazení úplně jiný přístup, než si Evropané myslí
2.2.2021 | Petr Prokopec
Výsledky studie zveřejněné automobilkou vrhají světlo na klišé kolující hlavně v Evropě. Traduje se, že auta s manuálními převodovkami za oceánem zná a kupuje jen hrstka „zoufalců”, realita je ale jiná.
Američany má spousta Evropanů zafixované jako poněkud obézní jedince, kteří ve svých mohutných pick-upech nejraději vyráží pro hamburgery. Jejich auto pak má pod kapotou obří motor s nekonečnou spotřebou, jehož výkon dostala na starosti automatická převodovka. S manuálem to prý Američané neumí, vlastně je ani neznají a když už do vozu s ručním řazením sednou, neví si s ním rady. Proto jsou ostatně nejlepší ochranou před zloději tři pedály a „fofrklacek”, říká se.
Nebudeme tvrdit, že na všem zmíněném není trocha pravdy, reflexí reality to ale není. Ostatně by vás to mohlo napadnout, když se objeví zpráva, že ta či ona značka přišla u nového modelu s manuální převodovkou jen pro americký trh - nedávno to dokonce udělal Volkswagen u nejostřejšího Golfu. Více světla do celé věci nyní vrhá studie zveřejněná Cadillacem, který se tím tak trochu snaží vysvětlit proč svým novým, až 677koňovým autům nadělil právě manuál.
Podle jejích závěrů mají totiž Američané k manuálnímu řazení o mnoho pozitivnější přístup, než se traduje. A pro většinu ani není neznámou. Podle závěrů má zkušenosti s manuálem má hned 66 procent amerických řidičů. A co více, hned 55 procent takový vůz v nějakou chvíli vlastnilo. Z těchto dvou skupin pak hned 30 procent manuální převodovka nadmíru zajímá, zatímco pouze 27 procent respondentů by si ji nekoupilo.
Studie nicméně odhalila jinou, možná ještě zajímavější skutečnost. Po manuálech totiž prahnou hlavně movití lidé, neboť vozy se třemi pedály si nejčastěji kupují domácnosti s příjmy přesahujícími 100 tisíc dolarů (cca 2,16 milionu Kč) ročně. Ve výsledku je tak vlastně pochopitelné, proč s nimi přichází právě Cadillac, proč je v USA častěji nabízí BMW nebo proč s nimi primárně za Američany míří Porsche.
V případě mainstreamu se nicméně sázka na manuál zdá být stále větším rizikem. Zatímco třemi pedály osazená auta tvořila ještě v roce 2014 na celkových registracích alespoň 7procentní podíl, předloni to byla již pouhá dvě procenta. A loni pád nejspíše ještě pokračoval. V Evropě se oproti tomu manuál zakrátko stane ohroženým druhem.
Jednak kvůli menšímu zájmu dobře situovaných lidí - zatímco v USA je i díky zájmu bohatých manuál považovaný za prestižní záležitost, znak lepších řidičských schopností, v Evropě jde spíše o „sociální” záležitost - bohatí si přece připlácí za automat. I tak tu zájem u některých aut stále je, překážkou mezi zákazníky a třemi pedály je ale vyšší papírová spotřeba, a tedy i emise CO2, které výrobce v podstatě nutí k tomu, aby je u některých modelů již vůbec nenabízeli. Za příplatek vyvažující pokuty by je totiž v mainstreamovém segmentu nikdo nekoupil. Sportovní část trhu pro změnu mnohdy nemá kapacity na to, aby dvě převodovky nabídla, a proto nabízí jen tu obecně žádanější.
Svého času jsme otestovali BMW M6 s manuální převodovkou, které automobilka prodávala výlučně v USA, i když jej vyráběla v Mnichově. Za oceánem to byla nutnost, v Evropě BMW prošlo nabízet auto i bez něj. V tomto segmentu je to v USA žádaná volba a znak prestiže. Foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: Cadillac
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva