Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané si patentovali nové řešení, které může zachránit manuální převodovky
1.10.2018 | Petr Prokopec
Manuální převodovky jsou dnes hlavně u výkonnějších aut druhem na vymření, o tom nemá smysl diskutovat. Může je něco zachránit? Nový patent ukazuje, že alespoň koncern GM si to myslí.
Není tomu dlouho, co jsme zmínili možný konec manuálních převodovek. Dle Josta Capita, šéfa vývoje sportovních modelů Volkswagenu, za tím nestojí ani tak pokles zájmu zákazníků, ale spíše iniciativa samotných automobilek. Se stále výkonnějšími motory, které prakticky pokaždé počítají s přeplňováním, je přenos výkonu na kola stále náročnější. Pokud k tomu přihodíte větší zranitelnost spojek i převodovek a tedy potenciálně drahé záruční opravy a vyšší papírovou spotřebu, je pochopitelné, proč výrobci dávají přednost automatům.
Změnit by to ale mohla automobilka, od které bychom to zrovna neočekávali. Nejde o žádnou evropskou značku, nýbrž o americký koncern General Motors. Ten v současné době pracuje na vývoji osmé generace Chevroletu Corvette, u kterého dojde k největší změně v celé historii modelu. Dojde u něj k přesunu motoru doprostřed vozu za kabinu. To je nejhorší možné umístění pro spolupráci s manuálem, proto GM musel vyrukovat s trikem, který může ručnímu řazení pomoci i u aut jiné koncepce.
Než se však k odhalení systému, jež nám dokonale vykreslují obrázky z patentového úřadu, dostaneme, musíme nejprve osvětlit poslední věty předchozího odstavce. Tedy ony problémy ve vztahu manuálu a motoru uprostřed/vzadu. Důvodem je skutečnost, že manuální převodovka je povětšinou usazena na přepážce oddělující kabinu od motorového prostoru a přímo před ní trůní hlavní válec. Ten je pak kabelem propojen s pomocným válcem na převodovce.
Jakmile tedy sešlápnete spojkový pedál, je vyvinut hydraulický tlak, který se přesouvá od hlavního válce k pomocnému, kde dojde k samotnému vypnutí spojky. Je přitom možné tento osvědčený a léta neměnný způsob použít i u aut, které mají motor uprostřed. Nicméně poté je narušena jistá posloupnost celého procesu a navíc je vyžadováno také delší propojení. Systém je tedy daleko náročnější, a proto také náchylnější na selhání.
Jelikož Corvette C8 přepřáhne z motoru vpředu na motor uprostřed, jevilo by se použití standardního manuálu (kterého se GM vzhledem k jeho popularitě u výkonných aut v USA) jako riskantní. Automobilka proto vyvinula „elektrický pomocný válec pro vozidla s ručním řazením“. Podstatou je senzor na spojkovém pedálu, který po jeho sešlápnutí vyšle signál regulátoru pomocného válce. K rozpojení spojky tedy dojde na základě pokynu počítače, bez nutnosti vedení hydraulických hadic.
Výhodou této koncepce je skutečnost, že umělá inteligence by převzala úplnou kontrolu nad vypínáním spojky, řidič by vydával pouze výchozí impuls. To zní jako ztráta kontroly nad autem a... ano, byl by to nevyhnutelný důsledek. Ale pořád jde o menší ztrátu kontroly než v případě automatického řazení a to se jeví být jedinou další alternativou. Za podobný nápad bychom tedy jako nadšenci měli být rádi, může pomoci přežít manuálům o mnoho déle, než si dnes myslíme.
Jsme tedy zvědavi, jak toto řešení - pokud po něm GM skutečně sáhne - bude fungovat v praxi. A jak moc zajímavé přijde konkurenci. Pokud i Volkswagen ví, že poptávka po manuálech trvá, jistě by se nerozpakoval použít obdobu nápadu amerického koncernu, stejně jako kdokoli jiný.


Americký koncern GM si nechal patentovat „elektrickou spojku“...
...kterou možná dostane osmá generace Chevroletu Corvette, u níž se motor přesouvá zepředu za hlavu řidiče. Pro zachování manuálního řazení i u moderních aut
to může být zásadní věc
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
Nejčtenější články
Dodnes jediný majitel si před 37 léty koupil špičkovou „komunistickou” vývozní Škodu. Moc toho s ní nenajel, až teď ji prodává
4.6.2025Ford Focus na některých místech neobjednáte už v žádné verzi. Jeden slavný příběh se chýlí ke konci, i když zájem nepolevuje
4.6.2025Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025Šéf ostrých Mercedesů opravdu nepochopil nic. Spásu pro váznoucí zájem o jeho auta hledá ve výraznějším designu
4.6.2025Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas