Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané VW trhají ruce za kdysi zostuzená, vykoupená auta s motory TDI
23.8.2019 | Petr Miler
Překvapivý comeback zažívají auta s motory TDI v Americe, která sála u zrodu aféry Dieselgate. Čtyři roky po vypuknutí dieselového skandálu jsou mezi lidmi stále žádanějším zbožím.
Říká se, že cesty osudu jsou nevyzpytatelné a lidé od Volkswagenu o tom brzy budou moci napsat knihu. Právě tato firma stála svým, až drzým pokusem přelstít zejména americké regulátory u zrodu aféry Dieselgate, která v Evropě do značné míry zlomila vaz dříve protěžovaným naftovým motorům. I když se na starém kontinentu vlastně nic až tak hrozného nestalo, VW pár milionům aut přehrál software a řeší pro něj zatím vcelku nepodstatné soudní spory, zpřísnění postupů při měření emisí a homologaci nových motorů poslaly diesely na druhou kolej.
Jejich tržní podíl klesl o desítky procentních bodů, a to v podstatě jen kvůli náladám ve společnosti a zmíněným opatřením. Nejde o to, že by naftové motory nešlo dál vyrábět a homologovat, protáhnout je novými emisními testy se ale stalo složitějším a tedy dražším. A zejména v menších a levnějších vozech se diesel proměnily v obtížně prodejné zboží. Velmi jim také ublížilo německé tažení proti nimi a s ním spojené hrozby zákazy vjezdů do měst, které zákazníky donutily ubírat se raději jistější, benzinovou cestou. V USA je situace dokonale jiná.
Tam VW naopak musel platit jak mourovatý a od lidí vykoupit prakticky všechna problematická auta, která jim prodal. Šlo o bezmála 400 tisíc vozů, z nichž část (asi 100 tisíc aut) musel zničit a zbylá mohl upravit a poslat zpět do prodeje. Člověk by čekal, že v USA, kde Němci dostali nálepku podvodníků, už po dieselech nikdo ani neštěkne a po návratu oněch zhruba 300 tisíc aut na trh bude pro VW problém je vůbec někomu prodat. Realita je ale přesně opačná - zatímco v Evropě Dieselgate naftovým motorům image zkazila, v USA ji snad i vybudovala a po návratu vykoupených ojetin na trh se dějí skoro neuvěřitelné věci.
Informují o tom kolegové z New York Times, kteří konstatují, že upravené ojeté diesely jsou teď u dealerů horké zboží a žádané jsou podstatně více, než byly jako nové. Poptávka prý převyšuje nabídku a prodejci se musí v aukcí prát, aby měli na skladě pořád dost naftových ojetin.
„Rozhodně nemusíme zákazníky ke koupi těchto aut navádět, sami přicházejí a TDI požadují,” popisuje překvapivou realitu Chad Probst, generální ředitel oficiálního dealerství Vorderman Volkswagen ve Fort Wayne v Indianě. „Prodali jsme TDI do všech států USA krom 12. Lidé k nám létají z Texasu nebo Floridy, aby je koupili,” pokračuje Probst s tím, že aktuálně prodává dvakrát více ojetých TDI než prodával, když byly k dispozici jako nové a za poslední rok prodal asi tisíc aut s TDI.
Dieselgate v USA evidentně rozšířilo povědomí o přednostech naftových motorů v osobních autech a když se k tomu přidá fakt, že jejich nabídka skomírá, z dieselů se rázem stala žádaná komodita. Poptávka je prý tažena širším povědomím o působivé spotřebě, dlouhou životností a také zárukou, která se k TDI vráceným na trh váže. VW musí nabízet garanci na části pohonu po 4 roky a 77 tisíc km, což jsou dost velkorysté podmínky na roky staré ojetiny často s ne úplně malými nájezdy.
Situaci potvrzuje pan Heilbraun, který si koupil ojetý Golf TDI z roku 2015. Za čtyři roky staré auto s nájezdem 61 tisíc km dal 11 500 dolarů (267 tisíc km), má na něm nové pneu, brzdy, provozní náplně a záruku na 4 roky. To zní jako pěkný obchod a sám ho tak vnímá. Prý najednou i rozumí kultu, který se kolem aut s TDI i v USA vytvořil: „Zdá se, že všichni majitelé TDI mají stejný názor: Nechci se vzdát svého TDI,” říká pan Heilbraun a dodává, že asi 50kilometrovou cestu do práce zdolává každý den se spotřebou okolo 5,8 litru nafty a věří, že motor vydrží jezdit roky bez potíží, jak to často diesely dovedou. A kdyby ne? „Mají dobré záruky,” připomíná.
Z kdysi zdánlivě složitého vrácení TDI do prodeje se tak rázem stává pro VW docela příjemná záležitost. Dealeři se v aukcích o vykoupená auta perou, dokud je z čeho brát, neboť nechtějí přijít o zákazníky. Ceny tak míří vzhůru, a to přesto, že Volkswagen vozy po létech stání prodává jak stojí a leží, tj. ve stavu, v jakém je zákazníkovi nelze prodat.
Své o tom víc Rob Barcellona, šéf prodeje ojetých aut ve Flemington VW, Audi, Porsche ve Flemingtonu v New Jersey. „Poslyšte, ta auta dva roky stála. Každé z nich potřebuje nové brzdy a gumy - brzdy jsou zrezlé a pneumatiky vyschlé. Baterie, stěrače, filtry, náplně a často i táhla řazení musí být vyměněna,” říká Barcellona s tím, že dealerům se přesto vyplatí auta koupit a prodat - poptávka po nich je prostě vysoká a lidé si za dobré kousky v dobrém stavu rádi připlatí.
VW tak už má mít na prodej jen okolo 100 tisíc aut, Chad Probst dokonce říká, že už jich bude jen asi 70 tisíc a většinou půjde o Passaty, které se do oběhu vrací jako poslední. Je to skutečně pozoruhodný comeback, který snad i vyšlapává cestu návratu dieselů do prodeje mezi novými vozy. Němci s něčím takovým zatím nepočítají, ale možná i jim tato situace otevře oči - u Američanů TDI zjevně neztratily kredit, jinak by stěží trhali dealerům ruce za vykoupené ojetiny, které byly v samém epicentru vzniku jednoho z největších automobilových skandálů historie.



VW rychle vrací auta vykoupená po kauze Dieselgate a uskladněná na místech jako ve Victorville postupně na silnice. Od loňského roku už prodal stovky tisíc aut
Provizorní parkoviště vytvořené z bývalého letiště na okraji mohavské pouště tak již není tak přeplněné jako ještě na konci roku 2018
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Další firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
včeraAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva