Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta, která VW podvodně prodával lidem 10 let, dnes nemilosrdně končí ve šrotu
29.4.2019 | Petr Miler
Z hlediska zákazníků podstatně závažnější podvod Volkswagenu, než celá Dieselgate, do značné míry unikl mediální pozornosti. Jde o 17 tisíc aut.
Jen málokterá kauza dosáhne takového věhlasu, jako ta jménem Dieselgate. Naftový skandál koncernu VW se téměř před čtyřmi léty stal světovým mediálním tématem číslo jedna a hlavní stránky novin plnil ještě několik měsíců poté. Přitom v jistém slova smyslu zase o tolik nešlo. Jak se postupem času ukázalo, Němci jen o něco drzeji než jiní využili děr v předpisech určujících pravidla homologace nových aut a před oficiálními testy se jejich vozy tvářily jinak než později ve skutečném provozu.
Podvod to nepochybně byl, ale na kom? Na zákaznících, tedy alespoň naprosté většině z nich, nikoli. Málokdo si kupuje auto s naftovým motorem, aby šetřil přírodu, kupuje si jej proto, aby šetřil svou peněženku a dostal vůz s projevem, který preferuje. Obojímu šla aktivita Volkswagenu naproti - auta se před úřady tvářila jako ohleduplnější k přírodě, ve skutečném provozu ale preferovala vyšší výkon a nižší spotřebu paliva. Emise při tom byly vyšší než povolené, ale nepohybovaly se ve zcela nemístných mezích a pozdější testy ukázaly, že konkurence na tom ve skutečném světě není zásadně jinak.
Němci tedy podvedli spíše úřady a pravidla, která jsou většině lidí více nebo méně ukradená. Proto také Dieselgate Volkswagen výrazněji nepoškodila a dnes je stále největší automobilkou světa, která se navzdory zaplacení pokut a dalších dodatečných nákladů v řádu stovek miliard korun těší dobré finanční situaci. V časech naftového skandálu se ale VW dopouštěl i jiného, citelně více zavrženíhodného jednání, o kterém ale dnes málokdo ví.
Přišlo se na něj koncem loňského roku po interním auditu firmy. Ta se nyní snaží tvářit čestněji než Mirek Dušín, a tak sama přiznala, že mezi léty 2006 a 2016 prodala zákazníkům 17 tisíc aut (!), která jim vůbec prodat neměla. Šlo o vozy z předprodukčních testovacích sérií, které jsou za normálních okolností nanejvýš rozmontován a použity na díly, nebo nejčastěji sešrotovány. VW si ale řekl, že by je místo sešrotování mohl prodat jako nová a to také činil.
Znovu je otázkou, jak moc tu zákazník trpěl, uvržen v omyl ale byl - lidem byly prodány předprodukční kusy s pozměněným VIN tvářící se jako nová auta ze standardní sériové výroby. Není znám případ, kdy by na to kupující přišel a proti VW jakkoli vystoupil, nicméně poté, co se skandál provalil, museli Němci začít jednat. A řešení připadalo v úvahu jedno jediné - auta najít, odkoupit a zničit. Přesně to nyní automobilka potichu dělá.
Bude to docela mravenčí práce, neboť auta se zjevně „rozprchla” do celého světa. Dozvídáme se o tom díky ruskému deníku Kazan First, který přinesl záběry z jednoho takového šrotování z Kazaně. Do Ruské federace se prý takto dostalo 57 aut a mezi nimi i nebohý Passat CC, který nyní navzdory dobrému technickému stavu skončil tam, kde od začátku měl - ve šrotu.
Celá akce proběhla pod záštitou dealera VW jménem TransTechService, přes nějž byl také klient blíže nespecifikovaným způsobem odškodněn. Podle dřívějších informací ale klienti dostanou sumu blízkou původní kupní ceně, nebo nové auto srovnatelné specifikace. I když je tedy smutné sledovat, jak funkční Passat CC končí nemilosrdně ve šrotu, zákazníci si asi opět stěžovat nebudou. Až 10 let mohli jezdit autem, které mohlo mít původně třeba jen jiné plasty okolo zadních sedadel, které byly později vyměněny za sériové a auto s nimi bylo takto prodáno jako nové. Nyní po takové době bezproblémového ježdění dostanou nový vůz jen proto, že něco takového VW formálně udělat neměl a nesměl, alespoň ne tak, že o tom nikomu neřekl.









Nepěkný konec čekal 1 z 57 podvodně prodaných Volkswagenů v Rusku. Vůz byl původně předprodukčním prototypem a jako takový měl být zničen, nakonec ale byl prodán jako úplně nové auto
Zdroj: Kazan First
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
dnesIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
před 4 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před 5 hodinamiNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 7 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 8 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva