Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze

Podobná auta z nabídek výrobců pod tlakem regulací prakticky zmizela, přitom představují výjimečnou kombinaci použitelnosti, levného provozu a nakonec i zachování hodnoty. Málo jetých ojetin je už teď v prodeji minimum, tato je jednou z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze

25.4.2022 | Petr Miler

Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze

/

Foto: Kaiser Automobile Dresden, publikováno se souhlasem

Podobná auta z nabídek výrobců pod tlakem regulací prakticky zmizela, přitom představují výjimečnou kombinaci použitelnosti, levného provozu a nakonec i zachování hodnoty. Málo jetých ojetin je už teď v prodeji minimum, tato je jednou z nich.

Je to smutné, ale současný evropský automobilový svět nejlépe definuje slovo „naposledy”. Existuje spousta věcí, které se třeba ještě koupit dají, ale víte, že už to dříve nebo později znovu nepůjde. A nebo už to mezi novými auty ani nejde a také v případě ojetin na vůz nabízející to či ono narazíte v perfektní stavu tak zřídka, že tušíte, že už se to znovu nemusí stát. Zkrátka existuje jakýsi bod zlomu, po jehož překročení se nějaké auto buď nedá sehnat už vůbec, popř. ho koupíte jen za takové částky, že nedává smysl ho používat jako vůz pro každý den.

Příkladů z prvního ranku je nespočet. Myslíte si, že příští BMW M5 bude mít ryze spalovací pohon? Že další M3 bude mít manuál? Že se ještě někdy vrátí Mercedes třídy C od AMG s osmiválcovým motorem? Že ještě někdy bude k dispozici VW Golf R s ručním řazením? Že ještě někdy uvidíme dieselovou Škodu Scala? Mohli bychom zmínit milion takových věcí, které ještě donedávna byly a už nejsou. A nebo ještě ze setrvačnosti jsou a za pár let už jistě nebudou.

Ojetiny již byly vyrobeny, takže je ze světa nevymaže nic jiného než čas. Ten k nim ale nemusí být vždy jen neúprosný, nakonec spousta aut nebyla svého času bůhvíjak populární, přesto o nich dnes platí výše zmíněné. Proč? Protože nic takového se pod tlakem regulací znovu nevyrobilo a přetrvávající poptávka a stále menší nabídka stačí k tomu, aby ceny mířily do stratosféry.

Když už jsme zmínili BMW M3, pamatujete generaci kupé E92? Nebo dokonce sedan E90? Nikdy neplatila za vyhledávaná auta, ale nakonec to byly poslední em-trojky s atmosférickým motorem, navíc 4,0 V8. Dlouho nebyl problém koupit hezký kus za relativně přijatelné ceny v řádu stovek tisíc korun, dnes pěkné kousky skoro neexistují. A když na nějaký narazíte, potřebujete tak 1,2 milionu Kč, abyste jej získali, s manuálem zcela určitě. Kdo to dá? Však tohle auto stálo 1,9 milionu jako nové - mezitím s ním někdo klidně 15 let jezdil desítky tisíc km, to je bláznivé.

Je to - jako dnes skoro všechno - výsledek přeregulovaného evropského světa, ve kterém slovo zákazníka přestalo mít váhu a rozhoduje úřední befél. Ten neudělal skoro zakázané zboží jen z motorů jako 4,0 V8, ale i z docela obyčejných věcí. A patří mezi ně i úsporné diesely v menších autech. Tlak na stále větší emisní čistotu vedl k tomu, že tyto motory musely být osazovány stále dražšími antiemisními systémy, až si je automobilky v levnějších vozech přestaly troufnout nabízet. Protože kdo dá 100 tisíc navíc za diesel v autě za 350 tisíc? Ve Škodě Kodiaq se to nepozná, ve Škodě Fabia velmi.

Tak se stalo, že dnes na trhu prakticky nic menšího s dieselem nekoupíte. U Škody se začíná na Octavii, ani Scaly TDI nepřežily a slušné ojeté kusy dnes stojí kolem půl milionu. Pokud byste po zánovním praktickém a přitom dostupném dieselu od škodovky přesto toužili a půlmilion neměli, máme tu dnes hodně neobvyklou nabídku předchůdce Scaly - Rapidu se stejným motorem, tedy 1,6 TDI.

Tohle auto není žádný drak, zvlášť ne v 90koňové verzi s DSG. A není to ani král kultivovanosti. Jedno obrovské kouzlo ale má - prťavou spotřebu v kombinaci s 55litrovou nádrží. Rapid 1,6 TDI DSG jezdí pod 4 litry i beze snahy a do 5, i když nechcete, najet přes 1 000 km na nádrž je u něj standard. Pokud tedy používáte auto pro ježdění 10 nebo 20 km do práce, je to jeden z těch vozů, u kterého snadno zapomenete, kdy jste vůbec naposledy tankovali. To je něco, co v elektromobilu opravdu nezažijete...

Ale nebudeme dnes kopat do elektřiny, zůstaneme u Rapidu 1,6 TDI, který pořád není problém koupit ojetý, ale je už problém koupit ho málo ojetý. Však kdo by si pořídil diesel na ježdění „okolo komína”? Navíc i z nabídky Rapidu diesely nakonec vypadly a ještě před tím byly k mání hlavně tříválcové agregáty 1,4 TDI - to je něco, co bez touhy po nevypínatelných masážních sedadlech bez příplatku nechcete.

Naštěstí se našlo pár lidí, kteří si koupili dieselový Rapid ještě v dobách, kdy byl k mání jen se čtyřválci. A pak s ním nejezdili. Němec vlastnící Rapid 1,6 TDI DSG na fotkách níže ho měl přesně 8 let a ujel s ním pouhých 50 tisíc km. To je velmi málo na diesel, navíc jde o neobvykle vysokou specifikaci snad s veškerou potřebnou výbavou včetně navigace či kupci ojetin vyhledávané „koule”, rozumějte tažného zařízení.

Je to skutečně auto pro všechno - s Rapidem máme spoustu zkušeností a naložíte do něj snadno celou rodinu i s obrovským nákladem do „octavioidního” kufru, tady můžete přidat i přívěs nebo třeba držák na kola. Jde o servisně nenáročné auto, které s motorem 1,6 TDI nemá problém jezdit ani za udávaných 3,7 litru nafty na 100 km. A když s ním nezačnete jezdit 100 tisíc km za rok, těžko bude dramaticky ztrácet na ceně. Takováto auta mají svou klientelu, nabídka na trhu nových vozů je ale prakticky nulová. Zachovalých ojetin je pár a budou jen ubývat.

Je to zkrátka jedno z automobilových „naposledy”, které může být vaše za 12 499 Eur, tedy asi 300 tisíc Kč. Optikou někdejší cen Rapidu je to dost (Rapid 1,6 TDI Elegance s automatem stál v roce 2013 přesně 468 900 Kč v základu), optikou dnešních cen nových aut a nulové dostupnosti podobných spořílků mezi nimi ani ne. A skoro obvykle se vsadili, že když s ním z další 3 roky nenajedete víc než 100 tisíc km celkem, prodáte jej za velmi podobné peníze. Ukažte nám lepší auto pro ekonomicky těžké časy, jejichž příchod se v tuto chvíli jeví být nevyhnutelným?


Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 1 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 01Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 2 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 02Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 3 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 03Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 4 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 04Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 5 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 05Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 6 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 06Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 7 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 07Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 8 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 08Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 9 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 09Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 10 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 10Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 11 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 11Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 12 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 12Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 13 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 13Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 14 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 14Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 15 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 15Auto pro těžké časy: Prostornou Škodu ještě s extra úsporným motorem lze koupit málo jetou za dobré peníze - 16 - Skoda Rapid TDI 2014 malo jeta prodej 16
Není to žádný krasavec ani uragán, je to volba rozumu. Ale jako taková podle nás dává smysl, za 300 tisíc jde o spoustu muziky s ještě větší spoustou další životní perspektivy. Foto: Kaiser Automobile Dresden, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.