Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky samy nevěří elektromobilům, investice jdou do spalovacích motorů
12.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Elektromobily jsou rizikové zboží, v příštích pěti letech se proto automobilky budou soustředit na vývoj spalovacích motorů, případně plug-in hybridy.
Nadnárodní poradenská společnost KPMG oslovila na dvě stovky vysoce postavených manažerů firem působících v automobilovém průmyslu po celém světě. Kromě jiného ji zajímalo, jak vidí budoucnost klasického spalovacího motoru ve srovnání s alternativními pohony včetně elektromobilů. Zastánce bateriové mobility závěry KPMG nepotěší, pokud ale čtete naše stránky častěji, překvapit vás nemůžou.
Průzkum probíhající loni v listopadu předně prokázal, že i v příštích letech bude při nákupu nového automobilu v Evropě, Spojených státech a Japonsku prioritou číslo 1 co nejnižší spotřeba. Podle informací posbíraných v automobilkách je tato vlastnost nejdůležitější až pro 92 procent všech zákazníků. Na druhém místě je bezpečnost (78 %), pohodlí (77 %) a až na čtvrtém místě environmentální dopad (71 %) - což samozřejmě nemusí automaticky znamenat, že jej motoristé nepovažují za důležitý, ale možná mají jen dojem, že automobilky tuto oblast nezanedbávají. Co nám v žebříčku poněkud chybí, je cena vozu, která by do pořadí důležitosti na prvních místech nepochybně promluvila, KPMG ji však mezi hodnocenými aspekty neuvádí.
Zajímavé na preferencích motoristů je, že ačkoli pro takový Evropský parlament je spotřeba paliva zjevně to samé co ekologie (tedy alespoň navenek, ve skutečnosti jde pouze o druhotné zdanění), motoristé jsou zjevně schopni přemýšlet v širším kontextu a vidí to poněkud jinak. A jaká je prognóza pro elektromobily z pohledu automobilek a její klientely? Rozhodně ne tak růžová, jak se nám někteří výrobci a spousta politiků snaží namluvit.
Pokud jde o alternativu ke konvenčnímu automobilu, který pořád zůstává neohroženě na čele, mají jednoznačně nejvyšší prodejní potenciál plug-in hybridy. Během příštích pěti let připadají do úvahy pro 36 procent zákazníků. Na druhém místě jsou klasické hybridy (20 %), následují elektromobily s prodlouženým dojezdem se spalovacím motorem (17 %), auta s palivovými články (17 %) a až na posledním místě s deseti procenty jsou elektromobily poháněné výlučně energií z akumulátorů. Aby náhodou nedošlo k mylné interpretaci - uvedené neznamená, že v roce 2018 bude každé desáté prodané vozidlo elektromobilem, ale to, že pokud se prognóza naplní, tak jen každý desátý motorista zvažující alternativní formu pohonu vozu bude ochoten přemýšlet také nad elektromobilem.
KPMG samozřejmě není první ani poslední agenturou disponující podobnými informacemi. Automobilky je dávno mají a podle toho se také v příštích letech hodlají společně se svými dodavateli komponentů zařídit. Průzkum jednoznačně potvrzuje, že elektrifikovaná auta (a to nejen samotné elektromobily) byla značně přeceněna. Ještě před rokem automobilky věřily, že hybridy, plug-in hybridy a jim podobná auta převezmou vládu už během příštích pěti let. Teď tvrdí, že potrvá nejméně šest až deset let, než se zmiňované alternativy dotáhnou na klasické vznětové a zážehové jednotky. Jedním z důvodů je i to, že potenciál starého dobrého motoru s vnitřním spalováním ještě nebyl vyčerpán a může se dále vyvíjet. „Výsledky ukazují, že elektromobily nejsou takovým spasením, jak se původně doufalo, a přestože hybridní technologie jsou v kurzu, jednání zákazníků naznačuje, že s optimalizací spalovacích motorů jsou z hlediska spotřeby v poměru k ceně spokojeni,“ uvádí KPMG.
Tato slova potvrzují rovněž investiční plány. V příštích pěti letech půjde celosvětově z finančních rozpočtů automobilek 31 procent a ze strany dodavatelů 24 procent na výzkum a vývoj motorů s vnitřním spalováním, případně do jejich downsizingu. Na druhém místě se umístily plug-in hybridy (29 % automobilky + 23 procent dodavatelé), třetí jsou hybridy (18 + 11 procent), elektromobily s prodlouženým dojezdem (10 + 18 %), a pak čistě baterkami poháněná auta (6 + 13 %). Z těchto údajů vyplývá jeden pozoruhodný trend, kterého si všímá také KPMG. Dodavatelé komponentů pro automobilový průmysl se chtějí více věnovat alternativním pohonům, kdežto výrobci aut, jejichž kontakt s motoristy je přeci jen bližší, zase spíše spalovacím motorům. Snad proto nepřekvapuje, že až 85 procent všech dotazovaných manažerů věří, že vývoj agregátů s vnitřním spalováním je momentálně tou nejrozumnější cestou k budoucím úsporným vozům s nízkými emisemi.
Co z toho vyplývá? Poměrně přesně to shrnuje Jan Linhart z české pobočky KPMG: „Výrobci zjišťují, že náklady na vývoj technologií i samotnou výrobu elektromobilů jsou natolik vysoké, že vyvolávají pochybnosti o návratnosti těchto investic. Zároveň se obávají, že vsadí vše na špatnou kartu. Kombinace různých technologií může oproti tomu přinést úsporná opatření za cenu, která bude pro mnoho zákazníků zajímavá,“ dodává Linhart.
K tomu můžeme dodat jen jedno. Navzdory závanu zdravého rozumu zde pořád mluvíme o uměle vyvolaném stavu zapříčiněném neúměrným zasahováním populistických politiků do chodu automobilek. Ty jsou pak pod hrozbou pokut nucené vyvíjet a produkovat technologie jdoucí na ruku slepým normovaným testům spotřeby, v horším případě pak auta, o které zákazníci nestojí.
Zdroje: KPMG, Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 5 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před hodinou
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 3 hodinami
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 4 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 6 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
