Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopilot Tesly Model S prý zavinil nehodu. Nebrzdil, když měl, říká jeho řidička
17.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Arianna Simpson viděla brzdící auto, ale řízení nechala na Model S. Ten nereagoval a do stojícího vozu narazil v 65 km/h. Simpson viní z nehody Teslu.
Autopilot vozů Tesla není tak úplně autopilot. To není novinka, víme to dlouho, ovšem ne všichni si toho jsou vědomi. Dobrým příkladem je nehoda Arianny Simpson, která řídila, či snad přesněji seděla za volantem Modelu S vybaveného Autopilotem na dálnici I-5 v Kalifornii. Vůz před ní najednou začal brzdit a zastavil, na což Autopilot Modelu S nereagoval. Když to řidička zjistila, šlápla na brzdu, ale byla už příliš blízko a do vozu před sebou narazila v rychlosti 65 km/h.
Podle řidičky měl Autopilot dost času reagovat a ona brzdící vůz před sebou viděla, ale protože byla v autonomním režimu, rozhodla se nedělat nic a nechat práci na autě. Zajímavá volba, to zcela jistě, ovšem když si něco říká „Autopilot”, mělo by to být schopno zastavit, když je třeba. V tomto případě tomu tak ale nebylo a výsledkem byla dvě rozbitá auta, doufejme, že bez větších zranění lidí.
Arianna Simpson tedy viní z nehody automobil, značka Tesla to ale pochopitelně vidí jinak. „Bezpečnost je u Tesly prioritou a navrhujeme a stavíme svá auta podle toho. Také ale žádáme po zákaznících, aby si za volantem našich aut počínali bezpečně. Od zahájení prodejů Autopilotu neustále informujeme zákazníky o používání tohoto prvku a připomínáme jim, že musí zůstat bdělí a musí být vždy připraveni převzít řízení,” reaguje na tento incident Tesla.
„Autopilot Tesly je navržen tak, aby řidičům dal více sebejistoty za volantem, zvýšil bezpečnost na silnicích a udělal jízdu po dálnici zábavnější. Je to zdaleka nejpokročilejší systém na trhu, ale neudělá z Tesly autonomní vůz a neumožňuje řidiči se zřeknout odpovědnosti,” pokračuje automobilka. Jinými slovy říká, že věc, která se jmenuje „Autopilot”, vlastně není autopilot.
Neříkáme to poprvé a nejsme sami, ovšem to neznamená, že by marketing Tesly přestal být matoucí. Jiné značky nabízejí v podstatě to stejné pod názvy „adaptivní tempomat” a „aktivní udržování v jízdním pruhu” - máte z těchto slovních spojení pocit, že můžete nechat řízení kompletně na automatice? My nikoliv.
Na druhou stranu je potřeba podotknout, že existují systémy, které jsou schopné vůz samy úplně zastavit právě v situacích podobných té, do které se dostala Arianna Simpson. Vůbec nepotřebují obrovskou pompu a nejsou pojmenovány způsobem, který by v nedostatečně informovaných lidech vzbudil dojem, že auto udělá veškerou práci za ně. Pravda, i u nich leckdo zkouší leccos, ale uvědomuje si, že to dělá na vlastní zodpovědnost. Alespoň doufáme.
Neznáme případ do detailu a je obtížné říci, na čí straně je vina. De iure pravděpodobně na řidičce, protože Tesla reálné převzetí řízení za řidiče neslibuje a v jejím autě tedy vždy bude bourat řidič. De facto ale dost možná i na automobilce, která své zákazníky mate obalem nekorespondujícím s obsahem. Uvidíme, jak se bude případ dále vyvíjet, zatím je vážně obtížné věřit jedné nebo druhé straně. Pokud vůz absolutně ignoroval překážku před ním, mohlo by jít o chybu systému. Mohla tedy být mlha, senzory mohly být pokryty rozplácnutým hmyzem, v takových případech ale měl Autopilot předat řízení člověku. Což ovšem možná udělal, ale Arianna Simpson si toho nevšimla nebo to nyní nechce přiznat. Zatím je otázek více než odpovědí, snad se do světa brzy dostanou detailnější informace.









Autopilot Tesly Model S není dokonalý, chce to přemýšlet při jeho používání, ukázala nehoda v Kalifornii (ilustrační foto)
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 10 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila včera 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 30.4.2025
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Výkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 8 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 10 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 11 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
včeraŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1