Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás
10.1.2019 | Petr Prokopec
I když celkové prodeje aut ve světě měly loni daleko ke špatným, fixace většiny automobilek na nekonečný růst čínského trhu jim může podlomit nohy.
Jaký bude rok 2019? Na to by odpověď znal nejspíše každý, nejenom vedení automobilek. Analytici se přitom předhání s různými modelovými situacemi, jenž pokrývají prakticky každý myslitelný scénář. Může tak být stejně, hůře nebo lépe než loni, záleží v podstatě jen na indiciích, které sledujete. Pokud však své závěry založíte na výsledcích prodejů aut v Číně, která je už po léta hybatelem světového dění, nejspíše nedáte vyhlídkám na nadcházejícím měsíce kladné znaménko. Největší trh světa má totiž za sebou zásadní pokles a nic zázračného se od něj nečeká.
Na první pohled 22,7 milionu loni prodaných aut nevypadá jako výsledek, kterým bychom se měli trápit. Stejně jako lze bagatelizovat 6procentní meziroční pokles. Nicméně je třeba připomenout, že loňský pád byl vůbec prvním za více než 20 let. Nižší než předloňské registrace jsou navíc spojeny se sedmi měsíci v řadě, přičemž pokles soustavně narůstal - zatímco v říjnu byl 13,2procentní, v listopadu již šlo o 18 % a v prosinci o 19 %.
Největším problémem ale je, že výrobci aut takový vývoj neočekávali - Čína pro většinu z nich odbytištěm číslo jedna a své investice směřovali k jeho dalšímu růstu. Někteří lidé z automobilek Čínu už léta označují za „poslední naději automobilového průmyslu”, neboť naději na výrazný růst nyní neskýtá žádný z velkých světových trhů. A naděje na další pozitivní vývoj umírá i za Velkou zdí.
„Tlak na automobilky narůstá. Pokles prodejů by přitom mohl urychlit proces, během kterého slabí hráči vypadnou z kola. Někteří by se přitom mohli stát minulostí již letos,“ uvedl generální tajemník čínské asociace osobních vozů CPCA Tsui Dunshu. Organizace nicméně počítá s tím, že pád registrací by se i přes odchod některých značek mělo podařit již v prvním čtvrtletí zastavit. Poté nás čeká stagnace či růst, na sklonku roku 2019 by tak čínský trh měl být spojen s 1,2procentním růstem.
Je ovšem třeba zmínit, že jen CPCA věří tomu, že letošek bude v Číně zakončen optimistickými výsledky. Investiční banka Goldman Sachs počítá s mnohem černějším scénářem, vlivem obchodní války se Spojenými státy a kvůli propadům na čínské burze by totiž automobilový segment měl zakončit rok 2019 sedmiprocentním poklesem - pokud se to stane, další globální krizi se bez ohledu na dění ve zbytku světa nevyhneme, něco takového nemohou největší světoví výrobci přestát bez zásadního snižování nákladů všeho druhu.
I analytici z RBC Capital Markets hovoří o Číně jako za poslední naději globálního automobilového průmyslu. Pokud ovšem i ta je nyní spojována s poklesem, znamená to prý, že „celý průmysl již zamířil do období recese“. I podle RBC kvůli tomu můžeme očekávat negativní dopady na celém světě, neboť výrobci budou muset upravit své strategie. Dojít tedy může i k propouštění, a to nikoliv jen v Číně.
Že nepřeháníme a loňský pokles je skutečně stěžejní zprávou, dokládají i slova čínské vlády. Peking totiž již přislíbil, že letos podnikne mnohé kroky, aby prodeje nových aut opětovně rozpohyboval. Nicméně jelikož se stimulacemi počítají i mnozí analytici, a přesto dávají růstu palec dolů, je skutečně dost možné, že stojíme na prahu další globální ekonomické krize. A její následky by mohly být daleko horší, než tomu bylo v roce 2008.
Jak vše dopadne, to zjistíme v následujících měsících. Aktuálně tak jen dodáme pozitiva, jenž jsou spojena s vozy osazenými alternativním pohonem. Prodeje hybridů a elektromobilů loni v Číně meziročně vzrostly a vůbec poprvé tak překročily hranici jednoho milionu aut. Letos pak tento segment půjde ještě nahoru, a to dokonce na 1,6 milionu vozů. Dáno je to tím, že právě sem míří nejstěžejnější vládní podpora, zrovna tento faktor ale celkově negativní obrázek stěží napraví.













































Škoda je jednou z mála značek, které se pokles prodejů v Číně loni vyhnul . růst dokázala i díky uvádění novinek, jakou je Kodiaq GT. Mateřský VW ale už ohlásil citelné ztráty a při dosavadní vývoji se do budoucna nemusí v Číně dařit ani škodovce
Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 7 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025Stellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
24.5.2025Porsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
24.5.2025Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva