Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bizarní dálniční křížení za 1,5 miliardy už roky chátrá bez užitku, nelze na něj vyjet ani z něj sjet
15.10.2021 | Petr Miler
Vypadá zvláštně už ze záběru na holou stavbu, jen takový pohled ale neřekne to nejdůležitější. Křížení stojí už od roku 2019, dodnes po něm ale neprojelo jediné auto - nikdo jej nepřipojil na okolní komunikace.
Možná už jste zaznamenali, že když se staví nějaká velká dopravní stavba, typicky dálnice, nejprve se pracuje na jejích relativně malých, ale o to dražších částech jako jsou mosty či velká křížení. Má to více důvodů - jednak jsou časově nejnáročnější, také jsou ale pro dodavatele ekonomicky nejzajímavější. Je to hodně práce za hodně peněz na relativně malém prostoru, to se zkrátka dělá lépe než budování navazující vozovky.
I proto dodnes v České republice najdeme zbytečné dálniční mosty, z nichž jeden vede do nikam a druhý je k ničemu. Když se tu kdysi Hitler pokoušel budovat část vysněné transevropské dálnice, začala se stavět stejně jako dnes a na položení navazujících částí dálnice už nikdy nedošlo. Jak ale ukazuje příklad z Velké Británie, podobná situace může nastat i za mnohem svéráznějších okolností - když rychlostní komunikace, k níž křížení náleží, dávno stojí.
Je to případ britské M49, prťavé, asi osmikilometrové dálnice spojující podstatně významnější tepny M4 a M5 u Bristolu. Stojí už od roku 1996, takže o novince nemůže být řeč, koncem minulé dekády na ní ale mělo být postaveno neobvykle ztvárněné křížení kvůli blízké průmyslové a logistické zóně, mj. tzv. Western Approach Distribution Parku využívanému giganty jako Amazon, Tesco a Lidl. Easy-peasy, řekli si tehdy asi Britové a do roku 2019 na poblíž Bristolu „vymlaskli” křížení jak z pohádky Štaflík a Špagetka.
Jde o vskutku bizarní stavbu, však se na ni podívejte sami. Aby byl provoz na ní co nejplynulejší, zároveň stavba co nejkompaktnější a co nejméně náročná, jde o jakýsi „plovoucí kruhový objezd”, ovšem ve tvaru oválu, kterým navíce separátně po straně a s pomocí dvěma tunelů prochází křížení s drobnou místní komunikací. Zlí jazykové tvrdí, že má logiku asi jako pokus zakázat prodej spalovacích motorů v zemi v roce 2030, ale nějaký smysl to všechno mít bude. Problém je jinde - nedá se po tom jezdit.
Developerská firma v roce 2019 postavila křížení, poslala fakturu a byla spokojena, zajistit napojení bylo už jiným projektem, který se dodnes nepodařilo dokončit. Důvod? My bychom za vším hledali cosi českého, bylo to už prostě moc práce za málo peněz. Příčin ale bylo patrně více. Dnes už je nikdo nedokáže ani pořádně pojmenovat a všechny zainteresované subjekty ukazují jeden na druhý. A když někdo řekne, že to je chyba všech, snadno se shodnou na tom, že za vše může koronavirus, Brexit a nedostatek všeho, včetně pracovních sil.
Ať už je ale důvodem cokoli, stavba za 50 milionů liber, tedy asi 15 miliardy Kč stojí už roky bez užitku a nikdo neví, kdy poslouží svému účelu. Když se situace naposledy řešila v lednu, panovala shoda nad tím, že když bude do Vánoc hotovo, bude to zázrak. Tušíme, že ani tomu teď už nikdo nevěří.
Na britské dálnici M49 bylo už v roce 2019 postaveno vskutku svérázné křížení, které mělo pomoci obslužnosti místní logistické a průmyslové zóny. Dodnes ale neslouží ničemu, chybí napojení na okolní komunikace. Foto: Highways England, CC0 Public Domain
Zdroje: Drive Tribe, Bristol Live
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
včera - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024 - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testovací tým KTM MotoGP testuje v Jerezu včera 16:01
- Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů včera 08:00
- V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025 11.12.2024
- Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích 11.12.2024
- Petr Svoboda za MTM Kawasaki 10.12.2024
Nejčtenější články
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
14.11.2024 - „Elektromobil není řešení pro všechny, diesel může být nejlepší,” říká šéf BMW. V lednu všem ukáže budoucnost nafty
14.11.2024 - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
14.11.2024 - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
14.11.2024 - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
14.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva